Hej
Jag vill sätta upp 3st Ikea Metod skåp 60*37*80 på den ena väggen i mitt badrum. Jag kan inte borra och därför måste allt limmas på väggen.

Tanken är att limma en skena på kaklet på väggen och sedan ska de 3 skåp hängas från skenan.

Har läst lite om hur skulle man göra och jag tänker att använda Tec7 lim&fog.
Finns det någon bättre produkt som kan tåla vikten och man kan använda istället?

Mvh

Dum fråga.
Varför kan du inte borra?
Jag hade inte limmat upp skåp på en kaklad vägg.

Skulle aldrig låta väggskåp hänga bara limmat mot kakel på vägg. Fixet som plattorna fästs i väggen med är inte avsett att bära sådana laster, det är för att fästa plattan mot väggen och inget annat. Limmet i sig kan kanske vara starkt nog men inte fixet bakom plattorna.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Dum fråga.
Varför kan du inte borra?
Jag hade inte limmat upp skåp på en kaklad vägg.
För att den bryter garantin och jag vill inte anlita nån vvsare för att göra jobbet för några tusen lappar

H Harald Blåtumme skrev:
Skulle aldrig låta väggskåp hänga bara limmat mot kakel på vägg. Fixet som plattorna fästs i väggen med är inte avsett att bära sådana laster, det är för att fästa plattan mot väggen och inget annat. Limmet i sig kan kanske vara starkt nog men inte fixet bakom plattorna.
Såvitt jag vet, väggen klarar sig. Mig granne har gjort exakt samma sak för 2 år sedan och allt är på plats tills nu

Du tar större risk med din limning än att borra och tätta hålet där du har skruv och ev. plugg.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
C CrazyAnt4 skrev:
För att den bryter garantin och jag vill inte anlita nån vvsare för att göra jobbet för några tusen lappar
Vad då bryter garanti?
Varför anlita vvsare???
Om du riskerar vattenskador bakom vägghängda skåp så har du problem oavsett om du limmar eller skruvar, däremot så sitter skåpen och kaklet kvar om du pluggar och skruvar.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Vad då bryter garanti?
Varför anlita vvsare???
Om du riskerar vattenskador bakom vägghängda skåp så har du problem oavsett om du limmar eller skruvar, däremot så sitter skåpen och kaklet kvar om du pluggar och skruvar.
Enligt tillverkaren , om man borra i badrummet då bryter man tätskikt och dessutom garantin. Därför krävs det en auktoriserad VVSare som kan ge garanti för sitt arbete

• Haha
hapazard och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du tar större risk med din limning än att borra och tätta hålet där du har skruv och ev. plugg.
Jag har ingen alternativ...
Jag måste anlita en VVSare annars

C CrazyAnt4 skrev:
Jag har ingen alternativ...
Jag måste anlita en VVSare annars
Låter som ett skämt men man ska väl aldrig sluta förvånas av tokigheterna dom hittar på i den branschen. Att firman inte skulle behöva ta ansvar för badrummet i stort för att du hänger upp ett skåp kan ju inte hålla. Förstås en sak om du orsakar vattenskada med ditt montage men skåpen ska väl inte hänga i duschen?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Låter som en petig hyresvärd. Frågan är i vilka zoner det gäller.

Fast om du inte vill lyssna på alla här som säger att det är en dålig idé, är det väl bara att kolla med grannen som gjort det.

Ven har skrämt upp dig, dom som gjort badrummet, det är skitsnack som sägs eller har du fått något skriftligt på det, Ta ett par foton på hur det ser ut med placering av skåp/handfat och dusch, så kommer du att få svar

• Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Är det en hyresrätt? Då kan jag förstå kravet.
Men vad för "garanti" utgår om man skruvar upp badrumsskåp?

J jonaserik skrev:
Ven har skrämt upp dig, dom som gjort badrummet, det är skitsnack som sägs eller har du fått något skriftligt på det, Ta ett par foton på hur det ser ut med placering av skåp/handfat och dusch, så kommer du att få svar
Jag har det skriftligt
Såhär ser det ut
Duschen är mitt emot den väggen

• Tvättmaskiner och hygienprodukter på bänk i tvättstuga, duschen ej synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det en hyresrätt? Då kan jag förstå kravet.
Men vad för "garanti" utgår om man skruvar upp badrumsskåp?
Det är bostadsrätt i en nybyggd hus.
Huset byggdes för 2 år sedan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.