P
Hannuse Hannuse skrev:
För mig ligger valfriheten i begreppet "underlåtenhet" som det fallet inte har någon påföljd.
Ordet underlåtenhet syns inte i den text hos elsäkerhetsverket som du länkade till i inlägg #94. Där står bara "ska".

P
Hannuse Hannuse skrev:
Däremot så finns det en juridisk problematik om man skulle överlåta bedömningen av vad som kan/bör/ska anmälas till allmänheten tänker jag.
Så fungerar det ju idag. Vad är problemet?

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och de är ju alltid olika, då de gäller exakt ett enda projekt, och därmed återfinns självklart inte egenkontrollerna i egenkontrollprogrammet, även om man skulle kunnat tro det,
OK, egenkontroll och egenkontrollprogram har inte en direkt relation utan en slags metarelation. Egenkontrollprogrammet talar om att det (eventuellt) ska finnas egenkontroller, men inte specifikt vilka.
Är det korrekt uppfattat?

P
Hannuse Hannuse skrev:
Men med matrisen så menar jag att det blir en bred bedömningssport, ungefär som allt annat subjektivt tyckande.
Vad ska anmälas, och vad ska man låta passera?
Vi går säkerligen omkring med olika värdegrunder, så det blir en bred palett av bedömningar, men din interna är såklart rätt för dig.
Det går inte att ha det på annat sätt i ett civiliserat samhälle. Givetvis fungerar samhället bättre ju mer homogent det är, men det blir olidligt om vi inte tolererar avvikande i någon mån.

D Dilato skrev:
den är bara något någon skrivit på en hemsida helt utan värde.
Lite som " vi tycker"
Fast en myndighets hemsida borde inte innehålla tyckande helt utan värde...

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast en myndighets hemsida borde inte innehålla tyckande helt utan värde...
Nej, och så är det naturligtvis inte, iaf inte i praktiken.

"Riksdagen stiftar lag, regeringen utfärdar förordning, myndighet meddelar föreskrift". (Men det visar sig vid närmare studie att verben och substantiven faktiskt inte alls är så här väl inarbetade.)

Sedan så har vi det reglerade djuret "Allmänna råd" och det oreglerade dito "riktlinjer".

De senare har ingen juridisk tyngd, alltså är inte "skall"-krav, och man kan inte dömas eller det utdelas vite osv för att man inte följer dem. MEN, och det är inget litet "men", våra domstolar tenderar ändå till mycket stor (alltför stor tom) följa expertmyndigheternas tolkningar och alltför ofta så behandlas allt som en myndighet skriver som vore det det man har att rätta och packa sig efter.

Det är det som gör inkompetenta myndigheter så farligt i Sverige. Vi har inte traditionen av dessa, utan de antas vara just tom mycket kompetenta och alla behandlar dem därefter.

Så även om ESV bara "tycker" något, så är det, i praktiken, en lång resa i domstol att få domstolen att slå ner på det. Det är snarare upp till dig att visa att du gjort rätt, än vad det är för dem att visa att du gjort fel.

• Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
OK, egenkontroll och egenkontrollprogram har inte en direkt relation utan en slags metarelation. Egenkontrollprogrammet talar om att det (eventuellt) ska finnas egenkontroller, men inte specifikt vilka.
Är det korrekt uppfattat?
Ja ungefär så tänker jag också (om jag nu förstod dig rätt).

Jag tycker öht taget att namnet "egenkontrollprogram" blev rätt konstigt.
Då det på ett rätt övergripande plan ska skrivas ner hur företaget är organiserat och styrt och utbildat/fortbildat, för att säkra att det till sist blir rimligt bra och säkra elinstallationer.

Själva kontrollen, det absolut sista steget för att fånga ev missar, som inte ens borde skett för att allt annat är ordentligt uppstyrt, ska få vara med i namnet för denna "aktivitet" är för mig märkligt.

Jag kan meddela att jag inte alltid kontrollerar ... något alls ...
Jag känner mig trygg i att jag uppfyller föreskriftens:
"Innan en ny, ändrad eller utvidgad starkströmsanläggning tas i bruk, ska den
kontrolleras så att utförandet uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis.
"
helt utan extra kontroll, vid vissa tillfällen.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker öht taget att namnet "egenkontrollprogram" blev rätt konstigt.
Precis. I andra sammanhang så faller det här under "kvalitetskontroll" med namn som kvalitetskontrollprogram (QMS - Quality Management System på engelska) eller dylikt.

Egenkontroller är då, eller kan vara, en del i ett större, mer omfattande program med flera andra typer av kontroller. (T ex formella checklistor, tvåpartsverifiering, avvikelserapporteringssystem osv. osv.)

(Och som utvikning; det är fö den metod som fungerar sämst för att hitta avvikelser och problem rent generellt. Om man gjorde det fel från början, av vilket skäl vara må, så brukar samma skäl göra att man missar det vid en efterkontroll också. Att be någon kontrollera att det de precis gjort är korrekt är mao ganska meningslöst. Något vi alla vet som suttit och stirrat oss blinda på våra egna misstag i andra sammanhang.

Men om man med "egenkontroll" menar att man skall göra något annat, exv mäta något man inte mätt förut, ja då kommer naturligtvis saken i ett litet annat läge. Det kan tillföra något. Även om det inte är perfekt heller.)

Så det är ett underligt valt namn, särskilt som, som ni säger, egenkontroller inte är huvudsyftet med programmet, utan snarare säkerställande av den specifika kompetensen hos de underställda montörerna.

Jag vet inte varför det fick det här namnet eller hur diskussionerna gick inför införandet av den nya ordningen. Någon?

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vet inte varför det fick det här namnet eller hur diskussionerna gick inför införandet av den nya ordningen. Någon?
Inom flygbranschen har det, innan det blev gemensamt europeiskt regelverk, hetat egenkontrollprogram i mer än 50 år. Mycket av flygsäkerhet har alltså byggt på att flygbolag kontinuerligt genomför egenkontroll i verksamheten, så som den är fastställd i egenkontrollprogrammet.

Det finns säkert även andra områden där man använt begreppet och när Elsäkerhetsverket bestämde sig för modellen kan man tänka sig att det fanns mycket man kunde snegla på.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Från utredningen, SOU 2014:89

Ett elinstallationsföretag måste ha minst en auktoriserad elinstallatör anställd, eller på annat sätt fast knuten till verksamheten, och ett egenkontrollprogram som säkerställer att elinstallationerna uppfyller de krav som ställs enligt lag och att de utförs av personer med tillräckliga yrkeskunskaper. För att utföra elinstallationsarbete på starkströmsanläggning som tillhör annan ska elinstallationsföretaget därutöver vara skyldigt att anmäla verksamheten till Elsäkerhetsverket.

Hmm

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.