Fairlane Fairlane skrev:
För mig är det inte självklart, utan beror på brottets allvarlighet.
Ser jag någon koppla el, och jag tror det är utan behörighet så ringer jag inte polisen.
Ser jag någon berusad person sätta sig i bilen, eller om jag hamnar bakom en misstänkt rattfylla så ringer jag polisen.
Ser jag någon som kör lite över tillåten hastighet ringer jag inte polisen, men ser jag två dårar som kör racing i 200 km/h på allmän väg så ringer jag.
etc.

Så helt självklart är det inte, åtminstone inte för mig.
Mm, men ser du att någon tex kör för fort så är det självklart att du eventuellt anmäler brottet till polisen, inte transportstyrelsen (som är tillsynsmyndighet) eller trafikverket / kommunen (som förvaltar vägen).
Samma på elområdet - elsäkerhetsverket är tillsynsmyndighet men de utreder inga brott, de tar fram föreskrifter och utfärdar tillstånd) sedan kan de, som trqnsportstyrelsen, utreda olyckor men inte ur perspektivet brottsutredning.
Så därför ska du inte anmäla olaga elibstallationsarbete till elsäkerhetsveket utan du ska anmäla det till polisen.

Eller så låter du bli. Men du ska fortfarande inte anmäla det till elsäkerhetsverket.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Golare har inga polare.

Just sayin'...
Skall inte just du säga det på engelska: Snitches get stitches?

;)

• Haha
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
jag började min bana som hobbyelektriker tidigt. Var nog bara 7 eller nåt då jag riggade upp nån slags fläktmotor (jag hittat i nå soprum) i rummet hemma och driftsatte. Säkringen gick i hela trapphuset och morsan var inte glad......sen har man hållit på och lärt sig med tiden......

• Haha
  • Gilla
  • Älska
pmd och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För mig är det inte självklart, utan beror på brottets allvarlighet.
Ser jag någon koppla el, och jag tror det är utan behörighet så ringer jag inte polisen.
Ser jag någon berusad person sätta sig i bilen, eller om jag hamnar bakom en misstänkt rattfylla så ringer jag polisen.
Ser jag någon som kör lite över tillåten hastighet ringer jag inte polisen, men ser jag två dårar som kör racing i 200 km/h på allmän väg så ringer jag.
etc.

Så helt självklart är det inte, åtminstone inte för mig.
Håller helt med ur "sundhetsfaktor", och hur det fungerar i praktiken.
Däremot så finns det en juridisk problematik om man skulle överlåta bedömningen av vad som kan/bör/ska anmälas till allmänheten tänker jag.
Den matrisen blir nog svårhanterilg i praktiken.

Fairlane
N nb. skrev:
Mm, men ser du att någon tex kör för fort så är det självklart att du eventuellt anmäler brottet till polisen, inte transportstyrelsen (som är tillsynsmyndighet) eller trafikverket / kommunen (som förvaltar vägen).
Nej, det är verkligen inte självklart. Igår låg jag själv och körde lite över hastighetsbegränsingen, kanske 104-105 km/h på en motorväg där högsta hastighet är 100 km/h. Jag blir ifrånåkt av en annan bil med släp bakom, men det var verkligen inte självklart för mig att anmäla vare sig den förarens pågående brott, eller mitt eget.
N nb. skrev:
Samma på elområdet - elsäkerhetsverket är tillsynsmyndighet men de utreder inga brott, de tar fram föreskrifter och utfärdar tillstånd) sedan kan de, som trqnsportstyrelsen, utreda olyckor men inte ur perspektivet brottsutredning.
Det vet jag också, och jag har väl inte skrivit något annorlunda? Jag skrev ju till och med "Ser jag någon koppla el, och jag tror det är utan behörighet så ringer jag inte polisen." i det du citerade, så varför tänker du att jag pratar om ESV?
N nb. skrev:
Så därför ska du inte anmäla olaga elibstallationsarbete till elsäkerhetsveket utan du ska anmäla det till polisen.
Kanske bättre att läsa vad jag då skriver?
N nb. skrev:
Eller så låter du bli. Men du ska fortfarande inte anmäla det till elsäkerhetsverket.
Vilket jag inte heller påstått.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
När en myndighet skriver ”ska” betyder det en skyldighet. Ordet ska i dessa sammanhang innebär ingen valfrihet.
För mig ligger valfriheten i begreppet "underlåtenhet" som det fallet inte har någon påföljd.
Vilket gör att du i prektiken gör precis som du vill.

Men tack för dina svar, jag respekterar dom, och att vi tänker lite olika.
Inget fel i det, tvärtom så tycker jag att det bara berikar (i alla fall mig).

Jag tror att vi kommit så långt vi kan i den frågan, och "no hard feelings" för det hoppas jag. 🙃

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Hannuse Hannuse skrev:
Håller helt med ur "sundhetsfaktor", och hur det fungerar i praktiken.
Däremot så finns det en juridisk problematik om man skulle överlåta bedömningen av vad som kan/bör/ska anmälas till allmänheten tänker jag.
I Sverige finns ingen skyldighet att anmäla ett brott, så ...
Hannuse Hannuse skrev:
Den matrisen blir nog svårhanterilg i praktiken.
Inte alls, det är inte ett dugg svårt för mig att hantera om jag vill ringa polisen och anmäla eller inte.

Fairlane Fairlane skrev:
I Sverige finns ingen skyldighet att anmäla ett brott, så ...

Inte alls, det är inte ett dugg svårt för mig att hantera om jag vill ringa polisen och anmäla eller inte.
Begreppet "skyldighet" finns inte, men "underlåtenhet".
Så, ja, i vissa situationer är du faktiskt rent krasst skyldig att anmäla.

Men med matrisen så menar jag att det blir en bred bedömningssport, ungefär som allt annat subjektivt tyckande.
Vad ska anmälas, och vad ska man låta passera?
Vi går säkerligen omkring med olika värdegrunder, så det blir en bred palett av bedömningar, men din interna är såklart rätt för dig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag tror att vi kommit så långt vi kan i den frågan, och "no hard feelings" för det hoppas jag. 🙃
Absolut inte. Inte på minsta sätt!

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I Sverige finns ingen skyldighet att anmäla ett brott,
Fast för de brott där så är föreskrivet finns faktiskt en skyldighet och det är straffbart att inte agera.

I praktiken handlar detta om de grövsta brotten, exempelvis:

”11 § För försök eller förberedelse till mord, dråp, barnadråp eller sådan misshandel som inte är ringa, och för stämpling till mord, dråp, grov misshandel eller synnerligen grov misshandel eller underlåtenhet att avslöja eller förhindra sådant brott döms det till ansvar enligt 23 kap.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det står "ska", inte "skyldig".
Intressant tolkning. Jag antar att det gäller allt myndigheter skriver då?

T ex står det så här i vägtrafikförordningen:

2 § En trafikant ska följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal, en ljussignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen

Men det är alltså ingen skyldighet att följa skyltar och ljussignaler enligt dig?

Och det här i Inkomstskattelagen är också valfritt eller?

3 § Fysiska personer ska betala
1. kommunal inkomstskatt och statlig inkomstskatt på inkomster i inkomstslagen tjänst och näringsverksamhet (skatt på förvärvsinkomster),

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

2 § En trafikant ska följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal, en ljussignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen

Men det är alltså ingen skyldighet att följa skyltar och ljussignaler enligt dig?

1. kommunal inkomstskatt och statlig inkomstskatt på inkomster i inkomstslagen tjänst och näringsverksamhet (skatt på förvärvsinkomster),
Både dessa exempel känns väl tämligen valfria i det här landet... 😂

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Fast för de brott där så är föreskrivet finns faktiskt en skyldighet och det är straffbart att inte agera.

I praktiken handlar detta om de grövsta brotten, exempelvis:

”11 § För försök eller förberedelse till mord, dråp, barnadråp eller sådan misshandel som inte är ringa, och för stämpling till mord, dråp, grov misshandel eller synnerligen grov misshandel eller underlåtenhet att avslöja eller förhindra sådant brott döms det till ansvar enligt 23 kap.
Korrekt, men de är undantag och inte många. Olagligt elinstallationsarbete är inte med på listan.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Nej!

”6 § Den som underlåter att i tid anmäla eller annars avslöja ett förestående eller pågående brott ska, i de fall det är särskilt föreskrivet, dömas för underlåtenhet att avslöja brottet enligt vad som är föreskrivet för den som medverkat endast i mindre mån till sådant brott. Högre straff än fängelse i två år får dock inte dömas ut. I de fall det är särskilt föreskrivet ska för underlåtenhet att avslöja brott även den dömas som inte haft uppsåt till men borde ha insett att brottet var förestående eller pågick.”
Var finns listan av särskilt föreskrivna brott? Utspridd i brottsbalken eller samlade nånstans?
[Tillägg] Nånstans i närheten av inlägg #145, tydligen. 🙃

Redigerat:
useless useless skrev:

Elsäkerhetsverkets text vi diskuterar är ingen förordning eller föreskrift, den är bara något någon skrivit på en hemsida helt utan värde.
Lite som " vi tycker"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.