7 732 läst ·
111 svar
8k läst
111 svar
Hur lär man sig "grundlläggande / avancerad elkunskap för villaägare"?
Som sagt var - jag är ingen jurist, och jag bryr mig inte om hårklyverier här.Alfredo skrev:
Jag är mer för @avh67f i inlägg #99 😉
Att en myndighet antyder att det finns skyldigheter som inte finns är för mig inget hårklyveri utan närmare en form av aktivism som en myndighet inte borde syssla med.Hannuse skrev:
Även jag håller med om allt som står där.Hannuse skrev:
Det låter i mina öron som att du blandar ihop egenkontroller och egenkontrollprogram (enligt ESV och lagstiftning)L Liljeros skrev:Egenkontroller är ett fantastiskt verktyg om dom används rätt, problemet är när man bara signerar av dom vid dagens slut i bilen utan att faktiskt göra en egen kontroll. Då blir helt plötsligt ett papper som vara ganska värdefullt helt plötsligt värdelöst.
Har man en seriös behörig elektriker på firman som ser till att upprätta bra egenkontrollprogram som faktiskt efterlevs så skulle man nog i princip få ner olyckorna till nära på 0. Nu är det tyvärr inte så det funkar i verkligheten utan allt går på rutin och egenkontroller levereras på sin höjd i större entreprenader.
Det är inte samma, det har egentligen ingenting med varandra att göra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 201 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 201 inlägg
Du verkar inte vara mycket för att kunskap ska få spridas. Vad är problemet med att man som TS vill förstå elsystemet bättre? Det som behövs för att kunna utföra det man får är en sak, att förstå mer än det kan fortfarande vara intressant.G G.L. skrev:
Är det bara när det gäller el som du har den inställningen eller är det generellt?
När min dotter började intressera sig för bilkörning sa pratade vi igenom en massa situationer när vi var ute och körde (jag körde). Jag såg till exempel någon som påbörjade en omkörning före ett backkrön. Idiotisk omkörning, men väldigt tydligt och bra situation att diskutera kring, att det inte räcker att man hinner om innan backkrönet etc. Hon hade då inte ens körkortstillstånd, så med sitt sätt att tänka var det ointressant, och kanske till och med dumt att prata om?
Vi har också folk som haft elektriker på besök där elektrikern installerat fel, kopplingsbox där man inte behöver verktyg för att öppna, i perfekt höjd för små barn. Som tur var så reagerade köparen av tjänsten, men med din inställning till att man inte ens ska få lära sig teorin bakom så skulle den beställaren aldrig kunnat upptäcka felet som kunde blivit kvar länge.
Här vill TS förstå systemet bättre och så kommer du med sådant trams, iofs inte helt oväntat. Är kunskap verkligen så farligt?
Spontana polisanmälningar görs väl ofta av ovänner, grannar, ex etc som vill ställa till med problem, misstänkliggöra och göra livet surt för någon.A avh67f skrev:
Här försöker väl EsV få allmänheten att utföra opinionsarbete genom skicka deras PM om hur farligt elarbeten är till polisen.
Skulle vara intressant att se hur en polis skulle hantera ett fall där ett EX polisanmäler sin pojkvän för att få honom straffad och framstå som olämplig vårdnadshavare.
De tar förövarna på bar gärning iklädd sina arbetskläder jobbande på sin egen fastighet. Det kan ju se legitimt ut, men han saknar arbetsorder för jobbet på sig egen fastighet.
Polisen citerar PMet. Tänk på "vilka risker brister i utfört arbete kan medföra",
när arbetet sker utanför EKP.
Polisen vill förståss inte verka korrupt och likhet inför lagen gäller.
Nu blir det lite intressant.
Vilka brottslingar finns det flest av:
Elektriker som kopplar något på fritiden eller hempulare som gör något de inte får (som inte innefattas av undantagen för vad de får alltså)?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden