Jag har en sommarstuga, en fastighet som varit aktiv sedan 1700-talet.
Det saknas indraget vatten och el, och vi vill ha det så.

Vi har precis låtit borra en brunn och monterat en klassisk handpump på den.

Vattnet är inte speciellt gott och har en tydlig färg.
Jag förstår att det blir så när man borrar, berget kommer att ge föroreningar en tid.
Min fru tycker också vattnet smakar lite salt, fast vi befinner oss långt från salta hav.

Hur lång tid, om någonsin kan man behöva räkna med att ha dåligt vatten, som vi bara kan koka potatis och tvätta oss i?

När är det lagom att skicka vattnet på analys?
Kan man förbättra med ett filter?
Vi har som sagt inte indragen el men har en solpanel för lampor och sånt på 12V.

Vi har också en gammal grävd brunn, men den skriver jag separat inlägg om.
Det vattet är inte tjänligt ens som diskvatten!

I min relativt nygrävda brunn tog det typ 10 kubik vatten över en månads tid innan det blev klart, en massa pyttesmå sandkorn/lera som grumlade vattnet.

Du behöver nog pumpa en hel del vatten innan det blir bra.

Du kan sätta en 12V vattenpump samt filter efter pumpen för att få bort partiklar/järn

D Dilato skrev:
I min relativt nygrävda brunn tog det typ 10 kubik vatten över en månads tid innan det blev klart, en massa pyttesmå sandkorn/lera som grumlade vattnet.

Du behöver nog pumpa en hel del vatten innan det blir bra.
Oj, det var mycket vatten, speciellt om vi ska handpumpa!

B bhus2021 skrev:
Du kan sätta en 12V vattenpump samt filter efter pumpen för att få bort partiklar/järn
Ja, ska kolla vad som säljs.

Gör en analys innan du sätter dit filter. Risk för pengar i sjön annars.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
hejsan123456789 hejsan123456789 skrev:
Oj, det var mycket vatten, speciellt om vi ska handpumpa!
Hur djup är brunnen och vad sa brunnsborraren om kapaciteten?

D Dilato skrev:
Hur djup är brunnen och vad sa brunnsborraren om kapaciteten?
60 meter, 12 liter per timme.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
hejsan123456789 hejsan123456789 skrev:
60 meter, 12 liter per timme.
Kan du pumpa det kontinuerligt eller tar det slut efter ett tag..och fyller det på i samma takt?

Om du inte pumpar på säg tre dagar, har du då 3 ggr så mycket vatten att hämta vid ett enskilt tillfälle?

D Dilato skrev:
Kan du pumpa det kontinuerligt eller tar det slut efter ett tag..och fyller det på i samma takt?

Om du inte pumpar på säg tre dagar, har du då 3 ggr så mycket vatten att hämta vid ett enskilt tillfälle?
Vi har aldrig lyckas tömma, fast vi har vattnat blommorna och allt vi behöver vatten till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.