Claes Sörmland
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Bra fråga, det är faktiskt lite oklart om planerna lever eller ej. Ett av problemen som satt käppar i hjulet för bygget under alla år har varit frågan kring vattenförsörjning. Nu, för snart 1,5 år sedan, har det borrats en brunn på fastigheten och det har ansökts om tillstånd hos länsstyrelsen att ta upp dricksvatten. Går man in på exploatörens hemsida har projektet har också funnits med där som "aktuellt projekt". Projektet togs dock bort från deras hemsida i samband med att de gjorde om hemsidan för ett halvår sedan. Ingen info hadr vid tiden för försäljningen gått ut till boende och hos kommunen står fortfarande att projektet är vilande sedan 2011. Ett annat problem som stoppat bygget tidigare har varit frågan kring avlopp då reningsverket i Gnesta verkar sakna ytterligare kapacitet. Sanningen är nog den att ingen riktigt vet vad som händer med den där surdegen.
Ring kommunen. Fråga om det finns en plan som har vunnit laga kraft. Jämför det datumet med konstraktdatumet, har det skett före så fanns en plan vid försäljningstillfället. Om inte, fanns ett pågående planärende aktivt i kommunen?

Om det fanns en detaljplan som hade vunnit laga kraft, fråga kommunen om datum för samtliga bygglov inom planområden de senaste fem åren.

Strunta i exploatören, du har formellt bara en relation med kommunen.

Fanns varken lagakraftvunnen plan eller bygglov så fanns ju inget att upplysa köparen om vid försäljningen.
 
  • Gilla
pmd och 11 till
  • Laddar…
Det kan kanske vara läge att försöka få ett utlåtande från en oberoende värderingsman om värdet på fastigheten som sålts, med/utan detaljplanen ifråga. Att alltså sätta ett mer realistiskt värde på ”skadan” tror man kan ha det som alternativ yrkande. Att alltså i första han bestrida ansvar, i andra hand yrka på lägre skadestånd.
Det finns ett rättsfall från häromåret om dolt fel i en avloppsanläggning som var gammal (30 år?). Där antogs att köparen aldrig skulle kunna få rätt. Domstolen ansåg att det ändå var ett dolt fel, och eftersom säljaren inte hade yrkat på åldersavdrag fick köparen full ersättning för en ny anläggning. Det får ses som en advokatmiss. Rätten påpekade att nivån troligen var för hög men i avsaknad av alternativyrkande kunde de inte döma på annat sätt.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ring kommunen. Fråga om det finns en plan som har vunnit laga kraft. Jämför det datumet med konstraktdatumet, har det skett före så fanns en plan vid försäljningstillfället. Om inte, fanns ett pågående planärende aktivt i kommunen?

Om det fanns en detaljplan som hade vunnit laga kraft, fråga kommunen om datum för samtliga bygglov inom planområden de senaste fem åren.

Strunta i exploatören, du har formellt bara en relation med kommunen.

Fanns varken lagakraftvunnen plan eller bygglov så fanns ju inget att upplysa köparen om vid försäljningen.
Tack, det där med bygglov var ett bra uppslag som kommer med på "att-göra-listan".

En annan sak som köparen hävdar är att mäklaren har sagt att det inte fanns byggplaner i området. När detta skulle ha skett har köparen givit lite olika utsagor om men den som nu står med i stämningsansökan är att det skulle ha skett under visningen. Mäklaren förnekar detta och känner området, så det känns ju som en dum och onödig risk för en mäklare att ta. Huset var inte svårsålt utan blev sålt före öppen visning efter budgivning av två spekulanter.

Men hur ser det ut om mäklaren skulle fara med osanning? Är det säljaren som bär ansvaret då?
 
Fallet med motorbana känns irrelevant av flera skäl ( men jag är amatör här). Dels var det att köparen varit tydlig om vikten av lugn och tystnad, samtidigt som det fanns objektiva bevis på att säljaren kände sig störd av banan. Men det var också en ganska osannolik typ av störning som låg på ett avstånd. Inte riktigt möjligt för en köpare att upptäcka om man inte känner bygden. Man kan förväntas undersöka det nära grannskapet, men kanske inte en kilometer bort.
Att det byggs bostäder i närområdet är en normal aktivitet, något man får räkna med.
Sedan är det ju lite absurt att se grannar som en större störning än den 70 väg som tydligen finns i anslutning till fastigheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan kanske vara läge att försöka få ett utlåtande från en oberoende värderingsman om värdet på fastigheten som sålts, med/utan detaljplanen ifråga. Att alltså sätta ett mer realistiskt värde på ”skadan” tror man kan ha det som alternativ yrkande. Att alltså i första han bestrida ansvar, i andra hand yrka på lägre skadestånd.
Det finns ett rättsfall från häromåret om dolt fel i en avloppsanläggning som var gammal (30 år?). Där antogs att köparen aldrig skulle kunna få rätt. Domstolen ansåg att det ändå var ett dolt fel, och eftersom säljaren inte hade yrkat på åldersavdrag fick köparen full ersättning för en ny anläggning. Det får ses som en advokatmiss. Rätten påpekade att nivån troligen var för hög men i avsaknad av alternativyrkande kunde de inte döma på annat sätt.
Jo, det är på g. (y)
 
H hempularen skrev:
Inte riktigt möjligt för en köpare att upptäcka om man inte känner bygden. Man kan förväntas undersöka det nära grannskapet, men kanske inte en kilometer bort.
Är det bara jag som tittar på en karta (och ännu hellre en satellitbild) över området när det dykt upp ett intressant hus till salu? När vi letade hus förra vintern så strök jag ett antal objekt på grund av det som syntes på satellitbilderna, t.ex. en bussdepå, ett grustag/stenbrott (minns inte exakt), svinstallar mm.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Vissa ska inte köpa hus
För min är det självklart att kolla detaljplan innan. Så man vet vad som kan hända.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Tack, det där med bygglov var ett bra uppslag som kommer med på "att-göra-listan".

En annan sak som köparen hävdar är att mäklaren har sagt att det inte fanns byggplaner i området. När detta skulle ha skett har köparen givit lite olika utsagor om men den som nu står med i stämningsansökan är att det skulle ha skett under visningen. Mäklaren förnekar detta och känner området, så det känns ju som en dum och onödig risk för en mäklare att ta. Huset var inte svårsålt utan blev sålt före öppen visning efter budgivning av två spekulanter.

Men hur ser det ut om mäklaren skulle fara med osanning? Är det säljaren som bär ansvaret då?
Gnesta kommun har en väldigt fin hemsida som beskriver pågående planarbete:

https://www.gnesta.se/samhallsplane...agaendeplaner.4.50cb1aae1790da633607b7cc.html

Där skulle naturligtvis köparen ha tittat för att se om fastighetsköpet kunde påverkas. Men det kan ju inte ligga på säljaren att bevaka hela omgivningens pågående detaljplanearbete åt köparen. Vem vet vad köparen har för preferenser och ser som förbättringar, försämringar ett är likgiltig inför.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Vad mäklaren har sagt har inte ni något ansvar för
 
  • Gilla
Sven Hallberg och 3 till
  • Laddar…
Tack för all fin input! Vi vet vägen framåt och det är väldigt skönt att höra att fler än vi verkar tycka att detta är smått absurt. För den som är intresserad så håller vi tråden uppdaterad i takt med att processen går sin gilla gång. Huvudförhandlingen är inbokad i maj. Allt gott!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 40 till
  • Laddar…
T
Till oändligheten!
 
  • Haha
SaldeEttHusTillEttTroll
  • Laddar…
Claes Sörmland
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Tack för all fin input! Vi vet vägen framåt och det är väldigt skönt att höra att fler än vi verkar tycka att detta är smått absurt. För den som är intresserad så håller vi tråden uppdaterad i takt med att processen går sin gilla gång. Huvudförhandlingen är inbokad i maj. Allt gott!
Det viktigaste är att tänka på är att köparen har all bevisningsskyldighet på sig. Se till att ditt ombud nekar till alla påståenden som köparna gör.

"Köparen påstår XX. Vi ser inte att köparen har visat XX."

O s v. Det blir liksom hopplöst att för köparen att komma framåt överhuvudtaget i allt om inget bemöts och man bara nekar allt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det viktigaste är att tänka på är att köparen har all bevisningsskyldighet på sig. Se till att ditt ombud nekar till alla påståenden som köparna gör.

"Köparen påstår XX. Vi ser inte att köparen har visat XX."

O s v. Det blir liksom hopplöst att för köparen att komma framåt överhuvudtaget i allt om inget bemöts och man bara nekar allt.
Bra inlägg. Snacka aldrig utan låt advokaten sköta allt. Skulle inte förvåna mig om de försöker ringa dig för att få dig att snacka. Lägg i så fall på och informera er advokat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
EDIT: Felaktiga spekulationer från min sida, låter dock inlägget vara kvar

Spanade lite på planer och sålda villor i trakten, kan det vara så att köparna är ett par i 20-30-årsåldern?

Isåfall kan man ju se att dom tidigare bodde nära huset dom har köpt. Nu tycker jag ju redan att det är totalt urlöjligt att stämma över en offentlig detaljplan. Men om man dessutom själv redan bor i närområdet borde man ju omöjligt kunna hävda att det är en överraskning som säljaren dolt?
 
Redigerat:
V Vesh skrev:
Spanade lite på planer och sålda villor i trakten, kan det vara så att köparna är ett par i 20-30-årsåldern?

Isåfall kan man ju se att dom tidigare bodde ca 300 meter från huset dom har köpt. Nu tycker jag ju redan att det är totalt urlöjligt att stämma över en offentlig detaljplan. Men om man dessutom själv redan bor i närområdet borde man ju omöjligt kunna hävda att det är en överraskning som säljaren dolt?
Nej, jag tror att det huset du tänker på blev sålt efter vårt. Det är ett äldre par som köpte vårt hus. Ena köparen har nyligen pensionerat sig från sitt arbete som informationsspecialist på Europaparlamentet (nej, detta är inte ett skämt).
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.