Fairlane
Jag håller helt med Strontus, inte ett öre hade jag gått med på i förlikning.
Det känns som att de chansar vilt med 400', lägger ett förlikningsbud på 200' och hoppas att ni blir så skraja så ni kommer med ett eget motbud på 100', pengar de inte ska ha.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
harry73
Kan inte tillägga mer än att håller med om att köparna inte har en chans. De kan dra tillbaka stämningen och ta sin förlust eller förlora den och betala era rättegångskostnader.

Det finns för övrigt en eller två mål som liknar motorcrossfallet. Den ena handlar om en planerad cirkulationsplats, där säljaren var väldig aktiv i motståndet mot planerna pga av ökad trafik och buller och allt det där
 
  • Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
Har motparten en advokat, jurist eller bara en kalkon som ombud ?;)
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 11 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller helt med Strontus, inte ett öre hade jag gått med på i förlikning.
Det känns som att de chansar vilt med 400', lägger ett förlikningsbud på 200' och hoppas att ni blir så skraja så ni kommer med ett eget motbud på 100', pengar de inte ska ha.
Precis så kände vi också att det låg till.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har motparten en advokat, jurist eller bara en kalkon som ombud ?;)
Motparten har faktisk två ombud, en advokat och en biträdande jurist
 
  • Wow
  • Haha
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
Låter dyrt, en girig advokat och en dum klient:(
 
  • Gilla
Öckeröhus och 12 till
  • Laddar…
Vad finns det för skrivelser om detaljplaner och vägar i avtalet.
Har man pratat något om vägar som ska eller inte ska byggas? Aktivt motstånd mot vägen?
Eller inte bryr sig?

Motocross fallet? Den var riktigt rolig.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad finns det för skrivelser om detaljplaner och vägar i avtalet.
Har man pratat något om vägar som ska eller inte ska byggas? Aktivt motstånd mot vägen?
Eller inte bryr sig?

Motocross fallet? Den var riktigt rolig.
Det är inga protester mot planen men en fastighetsägare har protesterat mot en rondell där Vägverket styr. Nya fina bostäder som ligger lantligt många är ledsna att de ej blir av som utlovat. Unga vil ut ur tätorter och Gnesta är populärt med pendeltåg till Stockholm
 
  • Gilla
Ulrika Elmerot
  • Laddar…
E Evare skrev:
Det är inga protester mot planen men en fastighetsägare har protesterat mot en rondell där Vägverket styr. Nya fina bostäder som ligger lantligt många är ledsna att de ej blir av som utlovat. Unga vil ut ur tätorter och Gnesta är populärt med pendeltåg till Stockholm
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad finns det för skrivelser om detaljplaner och vägar i avtalet.
Har man pratat något om vägar som ska eller inte ska byggas? Aktivt motstånd mot vägen?
Eller inte bryr sig?

Motocross fallet? Den var riktigt rolig.
Jo, det finns protester mot planerna, från ett samråd som ägde rum flera år innan vi förvärvade fastigheten 2015. De flesta protester handlar om att området är ett populärt promenadstråk och att ett bostadsområde skulle påverka promenadstråket negativt. Och som evare skrev så har en boende protesterat mot en rondell.
 
  • Gilla
Evare
  • Laddar…
harry73
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Jo, det finns protester mot planerna, från ett samråd som ägde rum flera år innan vi förvärvade fastigheten 2015. De flesta protester handlar om att området är ett populärt promenadstråk och att ett bostadsområde skulle påverka promenadstråket negativt. Och som evare skrev så har en boende protesterat mot en rondell.
Det viktiga är om du har protesterat, och hur du och köparen diskuterade det lantliga läget. Detta handlar inte om dolt fel men om din bristande upplysningsplikt. Du behöver i princip ha ljugit köparen rakt i ansiktet för att han ska ha en chans.

Tycker du t ex att det är bra med ett dagis i närheten och att ett nytt bostadsområde gör att efterfrågan på ditt gamla hus ökar, då finns det för dig inget dåligt du behöver informera säljaren om.
 
  • Gilla
Jonny Hylander och 12 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vill se denna rättegång om den går till huvudförhandling. Är det Sthlm tingsrätt?;)
Södertälje tingsrätt. Farsen är planerad till början av maj. Mycket nöje. :thinking:
 
  • Gilla
Majsanmadsen
  • Laddar…
Hemmakatten
I undersökningsplikten ingår att köparen bl.a. kontrollerar hos kommunen om eventuella detaljplaner, motorvägsbyggen, befintliga bygglov mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Men i första inlägget står det att detaljplanen har levt lite berg o dalbana. Vad är läget just nu? Gäller planen, eller är den tillbakadragen? Inte för att dte borde spela så stor roll, men om den förhatliga planen inte ens är införd?
 
Nu finns det ju knappast någon möjlighet att få igenom det, men lägg ett motbud på 25000 kr som köparen ska betala till er för att de dragit igång en totalt onödig process...
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 40 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men i första inlägget står det att detaljplanen har levt lite berg o dalbana. Vad är läget just nu? Gäller planen, eller är den tillbakadragen? Inte för att dte borde spela så stor roll, men om den förhatliga planen inte ens är införd?
Bra fråga, det är faktiskt lite oklart om planerna lever eller ej. Ett av problemen som satt käppar i hjulet för bygget under alla år har varit frågan kring vattenförsörjning. Nu, för snart 1,5 år sedan, har det borrats en brunn på fastigheten och det har ansökts om tillstånd hos länsstyrelsen att ta upp dricksvatten. Går man in på exploatörens hemsida har projektet har också funnits med där som "aktuellt projekt". Projektet togs dock bort från deras hemsida i samband med att de gjorde om hemsidan för ett halvår sedan. Ingen info hadr vid tiden för försäljningen gått ut till boende och hos kommunen står fortfarande att projektet är vilande sedan 2011. Ett annat problem som stoppat bygget tidigare har varit frågan kring avlopp då reningsverket i Gnesta verkar sakna ytterligare kapacitet. Sanningen är nog den att ingen riktigt vet vad som händer med den där surdegen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.