104 672 läst ·
272 svar
105k läst
272 svar
Hur långt sträcker sig undersökningsplikten?
Det är rätt. Ingen svaghet ,ingen försök till förlikning. Det bara visar att ni känner sig skyldiga.K klimt skrev:Tveksamt råd att inleda ett försök till förlikning. Motparten kommer att uppleva detta som en svaghet hos er och vilket bud ni än ger så ses det som början på en förhandling där målet kanske sätts på halva beloppet, som även det är en hög summa. Om det går till beslut i rätten kommer den förlorande parten troligen att få betala motpartens kostnader, så om ni vinner begränsas era utlägg. Samråd mer er jurist. Mitt råd är även att inte lägga ut detaljer om hur ni planerar då motparten kan tänkas läsa och få hjälp i sitt agerande.
I såna fall ska man räkna exakt på vad det är värt att stå upp för sig själv, agera på det sätt man själv anser vara rätt och riktigt, samt på inga villkor erbjuda förlikning.F frityreldarn skrev:Räkna på i kronor exakt vad det skulle kosta er OM ni vinner allt, då menar jag barnvakt, semester, bensinpengar, ev egen advokat mm.
Denna summa plus vad det kan vara värt att inte må dåligt över själva rättsprocessen.
Då har ni fått en summa som man skulle kunna säga är det som det kommer kosta oavsett vilken väg det går.
Denna summa kan ni ju ha som utgångsläge för vad det kan vara värt att erbjuda som förlikning.
Bara en tanke.
För mig vore det mer värt än vad du föreslår. Hoppas TS tycker det också.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det skulle inte förvåna mig om de hoppas på på förlikning. Det kostar massa pengar att dra det till tingsrätten. Man kan aldrig veta utgången av en rättegång. Även om vissa känns som det är större chans att "vinna"
Erbjud säljaren förlikning, de får betala för den beräknade värde höjning som blir.
Erbjud säljaren förlikning, de får betala för den beräknade värde höjning som blir.
Fortfarande inte en fråga om vad det är värt eller inte, det jag svarade. Jag hoppas också att ta står på sig. Vad jag skrev var att göra en kalkylering på vad som blir summan som det kommer att kosta oavsett, för att ha det klart i detta läge när man kanske tycker det är jobbigt, men man mår inte otroligt dåligt. Sedan, om man mår otroligt dåligt då ökar man inte räkna på det. Just då kan det vara bra att ha uträkningen klar. Har man fem olika vägar att gå som redan är förberedda, så blir allt mycket enklareKeiller skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Såna här lekar gynnar ingen. Men att välja förlikning när man känner att man har rätt.F frityreldarn skrev:Fortfarande inte en fråga om vad det är värt eller inte, det jag svarade. Jag hoppas också att ta står på sig. Vad jag skrev var att göra en kalkylering på vad som blir summan som det kommer att kosta oavsett, för att ha det klart i detta läge när man kanske tycker det är jobbigt, men man mår inte otroligt dåligt. Sedan, om man mår otroligt dåligt då ökar man inte räkna på det. Just då kan det vara bra att ha uträkningen klar. Har man fem olika vägar att gå som redan är förberedda, så blir allt mycket enklare
Men hur värderar man sina känslor? Hur värderar man sin tid? Hur kommer man fram till hur mycket man vill ge vid en förlikning?
Vad är det som säger att köparen kommer att acceptera budet? Hur går man vidare om köparen nobbar? Har du räknat med den möjligheten? Den är nog så viktig.
R robert_s_andersson skrev:En anhörig sålde sitt hus som ligger ensamt med åker och skog runt, precis utanför Gnesta. Nu är personen stämd på 400 000 kr för att köparen anser sig lurad för att det finns en mer än 10 år gammal plan som innebär att det byggs dagis och villor på andra sidan en 70 väg nära huset. Planen är nerlagd och aktiverad och nerlagd igen pga att Gnesta inte släpper till V/A och personen som sålde flyttade pga att familjen blivit större. De hade inte en tanke på att detta var något att informera om då det har varit mycket skrivet i lokala media om bygget. På den aktuella kommunens hemsida finns det att läsa också. Ärendet ska nu upp i domstol och har nu blivit erbjudna förlikning. Säljarna tycker att de inte gjort något fel ock att köparna hade haft all möjlighet att att kola med kommunen vad som gäller. En googlesökning räcker för att påvisa planer.
Vad tror ni att utgången av denna stämning leder till?
Jag är ingen expert och måhända har det redan sagts i tråden men ett dagis i närheten känns som att det kan dra upp värdet på fastigheter i närheten, knappast sänka det.Bananskalare skrev:
Såna här lekar gynnar ingen. Men att välja förlikning när man känner att man har rätt.
Men hur värderar man sina känslor? Hur värderar man sin tid? Hur kommer man fram till hur mycket man vill ge vid en förlikning?
Vad är det som säger att köparen kommer att acceptera budet? Hur går man vidare om köparen nobbar? Har du räknat med den möjligheten? Den är nog så viktig.
Förstår inte riktigt hur du menar? "Såna här lekar gynnar ingen" ?Bananskalare skrev:
Såna här lekar gynnar ingen. Men att välja förlikning när man känner att man har rätt.
Men hur värderar man sina känslor? Hur värderar man sin tid? Hur kommer man fram till hur mycket man vill ge vid en förlikning?
Vad är det som säger att köparen kommer att acceptera budet? Hur går man vidare om köparen nobbar? Har du räknat med den möjligheten? Den är nog så viktig.
Vad menar du med det?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det hjälper inte TS att du kallar andra som skriver i tråden för "dum i huvudet". Lek eller inte lek.F frityreldarn skrev:
Fast nu är vi väldigt off-topic så nåt mer trådpolisjobb lär du inte få se från mig i den här tråden.