Jonahsöder
I Ingmar Albinson skrev:
Allt utanför Stockholms tullar anses vara lantligt boende för många.
Påminner mig om min barndomsvän som hade ett "lantställe" i en av Stockholms förorter (i tunnelbanelinjen).
När han skulle ut dit så hette det att de "skulle ut på landet" :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Tveksamt råd att inleda ett försök till förlikning. Motparten kommer att uppleva detta som en svaghet hos er och vilket bud ni än ger så ses det som början på en förhandling där målet kanske sätts på halva beloppet, som även det är en hög summa. Om det går till beslut i rätten kommer den förlorande parten troligen att få betala motpartens kostnader, så om ni vinner begränsas era utlägg. Samråd mer er jurist. Mitt råd är även att inte lägga ut detaljer om hur ni planerar då motparten kan tänkas läsa och få hjälp i sitt agerande.
Det är rätt. Ingen svaghet ,ingen försök till förlikning. Det bara visar att ni känner sig skyldiga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Räkna på i kronor exakt vad det skulle kosta er OM ni vinner allt, då menar jag barnvakt, semester, bensinpengar, ev egen advokat mm.
Denna summa plus vad det kan vara värt att inte må dåligt över själva rättsprocessen.
Då har ni fått en summa som man skulle kunna säga är det som det kommer kosta oavsett vilken väg det går.
Denna summa kan ni ju ha som utgångsläge för vad det kan vara värt att erbjuda som förlikning.
Bara en tanke.
I såna fall ska man räkna exakt på vad det är värt att stå upp för sig själv, agera på det sätt man själv anser vara rätt och riktigt, samt på inga villkor erbjuda förlikning.

För mig vore det mer värt än vad du föreslår. Hoppas TS tycker det också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det skulle inte förvåna mig om de hoppas på på förlikning. Det kostar massa pengar att dra det till tingsrätten. Man kan aldrig veta utgången av en rättegång. Även om vissa känns som det är större chans att "vinna"

Erbjud säljaren förlikning, de får betala för den beräknade värde höjning som blir.
 
  • Gilla
  • Haha
MimmiB och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
I såna fall ska man räkna exakt på vad det är värt att stå upp för sig själv, agera på det sätt man själv anser vara rätt och riktigt, samt på inga villkor erbjuda förlikning.

För mig vore det mer värt än vad du föreslår. Hoppas TS tycker det också.
Fortfarande inte en fråga om vad det är värt eller inte, det jag svarade. Jag hoppas också att ta står på sig. Vad jag skrev var att göra en kalkylering på vad som blir summan som det kommer att kosta oavsett, för att ha det klart i detta läge när man kanske tycker det är jobbigt, men man mår inte otroligt dåligt. Sedan, om man mår otroligt dåligt då ökar man inte räkna på det. Just då kan det vara bra att ha uträkningen klar. Har man fem olika vägar att gå som redan är förberedda, så blir allt mycket enklare
 
F frityreldarn skrev:
Fortfarande inte en fråga om vad det är värt eller inte, det jag svarade. Jag hoppas också att ta står på sig. Vad jag skrev var att göra en kalkylering på vad som blir summan som det kommer att kosta oavsett, för att ha det klart i detta läge när man kanske tycker det är jobbigt, men man mår inte otroligt dåligt. Sedan, om man mår otroligt dåligt då ökar man inte räkna på det. Just då kan det vara bra att ha uträkningen klar. Har man fem olika vägar att gå som redan är förberedda, så blir allt mycket enklare
Såna här lekar gynnar ingen. Men att välja förlikning när man känner att man har rätt.
Men hur värderar man sina känslor? Hur värderar man sin tid? Hur kommer man fram till hur mycket man vill ge vid en förlikning?
Vad är det som säger att köparen kommer att acceptera budet? Hur går man vidare om köparen nobbar? Har du räknat med den möjligheten? Den är nog så viktig.
 
R robert_s_andersson skrev:
En anhörig sålde sitt hus som ligger ensamt med åker och skog runt, precis utanför Gnesta. Nu är personen stämd på 400 000 kr för att köparen anser sig lurad för att det finns en mer än 10 år gammal plan som innebär att det byggs dagis och villor på andra sidan en 70 väg nära huset. Planen är nerlagd och aktiverad och nerlagd igen pga att Gnesta inte släpper till V/A och personen som sålde flyttade pga att familjen blivit större. De hade inte en tanke på att detta var något att informera om då det har varit mycket skrivet i lokala media om bygget. På den aktuella kommunens hemsida finns det att läsa också. Ärendet ska nu upp i domstol och har nu blivit erbjudna förlikning. Säljarna tycker att de inte gjort något fel ock att köparna hade haft all möjlighet att att kola med kommunen vad som gäller. En googlesökning räcker för att påvisa planer.
Vad tror ni att utgången av denna stämning leder till?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Såna här lekar gynnar ingen. Men att välja förlikning när man känner att man har rätt.
Men hur värderar man sina känslor? Hur värderar man sin tid? Hur kommer man fram till hur mycket man vill ge vid en förlikning?
Vad är det som säger att köparen kommer att acceptera budet? Hur går man vidare om köparen nobbar? Har du räknat med den möjligheten? Den är nog så viktig.
Jag är ingen expert och måhända har det redan sagts i tråden men ett dagis i närheten känns som att det kan dra upp värdet på fastigheter i närheten, knappast sänka det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Såna här lekar gynnar ingen. Men att välja förlikning när man känner att man har rätt.
Men hur värderar man sina känslor? Hur värderar man sin tid? Hur kommer man fram till hur mycket man vill ge vid en förlikning?
Vad är det som säger att köparen kommer att acceptera budet? Hur går man vidare om köparen nobbar? Har du räknat med den möjligheten? Den är nog så viktig.
Förstår inte riktigt hur du menar? "Såna här lekar gynnar ingen" ?
Vad menar du med det?
 
F frityreldarn skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar? "Såna här lekar gynnar ingen" ?
Vad menar du med det?
Dina lekar?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Jonathan Neselrot skrev:
Jag är ingen expert och måhända har det redan sagts i tråden men ett dagis i närheten känns som att det kan dra upp värdet på fastigheter i närheten, knappast sänka det.
De vet jag. Men det inlägg du citerar handlar inte om värdering
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
De vet jag. Men det inlägg du citerar handlar inte om värdering
Försökte citera ts första inlägg. Vet inte varför ditt kom med.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dina lekar?
Lekar? Är du snurrig eller? Jag försöker hjälpa ts med min åsikt, om vad de kan göra eller inte göra och du kallar det för lekar? Är du helt dum i huvudet eller?
 
Att leka med tanken är också en lek.
 
Redigerat:
Keiller Keiller skrev:
Att leka med tanken är också en lek.
Allt hur andra folk tänker i situationen, hur de ser på problemet, vad de har för referenser och råd är väl givetvis något som hjälper TS.
 
  • Gilla
Folkebo25
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Allt hur andra folk tänker i situationen, hur de ser på problemet, vad de har för referenser och råd är väl givetvis något som hjälper TS.
Det hjälper inte TS att du kallar andra som skriver i tråden för "dum i huvudet". Lek eller inte lek.

Fast nu är vi väldigt off-topic så nåt mer trådpolisjobb lär du inte få se från mig i den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.