H hempularen skrev:
Vet man något om vad som triggade köparna att ta detta som ett dolt fel? Om köparna blivit medvetna om arbetet med detaljplanen så kan de inte vänta ex. ett år med att ställa krav om dolt fel. Om man upptäcker ett dolt fel, så måste man skyndsamt meddela säljarna om detta. Väntar man för länge så faller rätten att kräva ersättning.

Tänkte bara nämna det som ytterligare ett möjligt försvar mot kraven. Jag har uppfattat att man ibland tar tidsaspekten som huvudargument i sådana här tvister, eftersom det kan vara en faktor som enkelt och objektivt kan bedömas av rätten. Om man tänker sig ett "solklart fall", men där det finns ex. 24 olika faktorer att bedöma för att komma fram till att det solkalrt inte är ett dolt fel. Så kan man genom att påpeka att det ex. tog 3 år efter upptäckt att ställa kravet avvisa kravet med en enkel bedömning, utan att behöva gräva ned sig i alla andra överväganden.

har för mig att det finns rättsfall där 3 månader ansågs som OK, och andra rättsfall där en längre tid på 1 - 2 år inte var OK. Jag har rätt dålig koll på den längre tiden.
Reklamationen får nog anses ha gjorts omedelbart. Dagen innan tillträdet fick vi reklamationen mailledes följt av ett prisavdragsanspråk om 500' på tillträdesdagen.

2-3 veckor innan tillträdet blev vi kontaktade av en entreprenör som ville ta ett vattenprov från vår brunn då det skulle borras en ny brunn i närheten. Entreprenören kontaktade oss efter att vi ingått köpeavtalet och vi informerade köparen omedelbart efter samråd med mäklaren.

Jäkligt dålig tajming, men något som legat helt utom vår kontroll. På den vägen är det.

Sen dess har köparen hört av sig med 4-5 månaders mellanrum och tillslut landat i att 400' är en bra ersättning.

Stämningsansökan vilar på ett utlåtande från ett värderingsinstitut där man kommer fram till en värdeminskning till följd av ökat trafikbuller då det blir en ökad trafik från boende och förskola. Men, ja, de har varit väldigt kreativa i sina beräkningar. Tex har man bortsett helt från vägen där det redan vid försäljningstillfället passerade 6000 fordon per dygn, 150 m från bostad. Man räknar också med att föräldrarna ska bränna förbi förskolan i 70 knyck då se hämtar sina barn. Återigen denhär informationen har vi redan delgivit köparna.

Köparen tror såklart att vi fått nys om planerna och sålt huset i panik. Men om han undersökte saken lite närmare skulle han nog upptäcka att flytten föregåtts av en tämligen lång planering. Han skulle också upptäcka att vårt nya hus ligger i utkanten av ett villaområde med en äng som granne -samma typ av läge som huset vi sålde skulle fått om det byggdes. Faktum är att vi förmodligen inte alls hade flyttat om bygget hade blivit av. Man skulle förstås önska att köparen tog sitt förnuft till fånga och avslutade dessa dumheter.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
De behöver pengarna....

Men är problemet att de ska bygga en förskola i närheten och området ska bli större? Hade köparna fått info om förskolan innan? Vad mer klagar de på? Att det är fel färg på huset? Det skulle varit gult...
Gräsmattan för stor? Eller trappen har för många trappsteg?

Undra om rätten tycker att det ligger på säljarens skyldighet att upplysa om en förskolas uppförande?
Var ska förskolan placeras i förhållande till huset?
Jag är inte så säker på att en förskola i ett villaområde direkt sänker värdet. Det kanske höjer värdet kan ni kräva mer betalt då?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Det rättsfall som köparen hänvisar till i sin stämningsansökan är [länk]
De menar att en värdeminskning om 400' föreligger till följd av ökat buller. Siffran 400' har de räknat fram genom att kombinera ihop olika fantasisiffror. För den som blir stämd känns ju situationen ganska trist då det enbart finns olika nivåer av förlust som förhandlingen kan mynna ut i.
Men det där kan väl omöjligtvis likställas med att det byggs ett dagis i närheten? Jag hoppas säljarna står på sig och istället hävdar att det innebär en höjning av marknadsvärdet =)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vore kul att presentera en uträkning att dagis gynnar andra handsvärdet
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
De behöver pengarna....

Men är problemet att de ska bygga en förskola i närheten och området ska bli större? Hade köparna fått info om förskolan innan? Vad mer klagar de på? Att det är fel färg på huset? Det skulle varit gult...
Gräsmattan för stor? Eller trappen har för många trappsteg?

Undra om rätten tycker att det ligger på säljarens skyldighet att upplysa om en förskolas uppförande?
Var ska förskolan placeras i förhållande till huset?
Jag är inte så säker på att en förskola i ett villaområde direkt sänker värdet. Det kanske höjer värdet kan ni kräva mer betalt då?
Enligt det detaljplansförslag som vi kände till vid försäljningen, som varit vilande sedan 2011, men som nu ska göras om för att återigen gå ut på samråd i sommar, så var en förskola planerad på andra sidan 70vägen sett från vårt hus. Vi var glada eftersom det förmodligen skulle sänka hastighetsbegränsning utanför huset.

Köparna har aldrig klagat på förskolan i sig utan just på att det inte längre handlar om ett lantligt boende och att det skulle bli en omfattande värdeminskning pga allt ökat trafikbuller orsakat av fler boende i området och alla som skulle hämta och lämna på förskolan. Beräkningarna som gjorts kring buller är, ehm, något missvisande då man utgått från en fastighet där det inte finns något buller alls och jämfört skillnaden i bullernivå om det skulle etableras bostadsområde och förskola. Man har "glömt bort" omkring 6000 fordon per dygn som redan i dagsläget belastar huset med buller.

Mina egna beräkningar indikerade tvärt om en värdeökning, sett ur bullerperspektiv, eftersom man sannolikt inte har hastighetsbegränsning 70 km/h utanför en förskola.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Fast om de tagit uppgiften om lantligt boende på allvar, och applicerar sin egen tolkning av begreppet. Så är kanske även de 6000 fordonen per dygn på vägen en total överaskning....
 
  • Gilla
Aprilmaj och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast om de tagit uppgiften om lantligt boende på allvar, och applicerar sin egen tolkning av begreppet. Så är kanske även de 6000 fordonen per dygn på vägen en total överaskning....
Ja, jo, vägen i fråga förbinder orten med omvärlden så det borde väl inte komma som en stor överraskning att den är trafikerad iofs. Dessutom var förhandsvisningen under rusningstid. Men ja, de kan ju såklart ha missat att det var bilar på vägen.
 
  • Haha
  • Gilla
MrXman och 7 till
  • Laddar…
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Ja, jo, vägen i fråga förbinder orten med omvärlden så det borde väl inte komma som en stor överraskning att den är trafikerad iofs. Dessutom var förhandsvisningen under rusningstid. Men ja, de kan ju såklart ha missat att det var bilar på vägen.
Du skulle ha upplyst köparna om att det är en 70 väg utanför fönstret. Och att det åker bilar där... Sånt ska man inte tänka på som köpare.;)
 
  • Haha
yonna och 2 till
  • Laddar…
Jag håller mig till mitt standardargument, vill man kontrollera omgivningen är det bara att köpa den och låta bli att bygga dagis, vad kan vara enklare?
Har man inte råd så får man väl acceptera att grannen gör vad dom vill på sin mark?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Haha, ja, man kan undra om det inte finns nyare fall. Vi räknar nog med att vinna. Men, alltså, även om man "vinner" så är det ju fortfarande bara fråga om förlust egentligen. Vi måste ju ta en veckas semester för huvudförhandlingen(har flyttat långväga) och styra upp med barnvakt. För att inte tala om all tid och påfrestning processen tar i anspråk. Ren förlust.



Vår jurist säger just så, man kan aldrig veta säkert, men att bevisbördan ligger hos köparna. Det blev just i dagarna satt datum för huvudförhandling så hon har väl avvakta lite om det hela skulle landa i förlikning. Motpart kom med bud 200' men vi tycker att det hela är smått absurt.
Räkna på i kronor exakt vad det skulle kosta er OM ni vinner allt, då menar jag barnvakt, semester, bensinpengar, ev egen advokat mm.
Denna summa plus vad det kan vara värt att inte må dåligt över själva rättsprocessen.
Då har ni fått en summa som man skulle kunna säga är det som det kommer kosta oavsett vilken väg det går.
Denna summa kan ni ju ha som utgångsläge för vad det kan vara värt att erbjuda som förlikning.
Bara en tanke.
 
  • Arg
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Räkna på i kronor exakt vad det skulle kosta er OM ni vinner allt, då menar jag barnvakt, semester, bensinpengar, ev egen advokat mm.
Denna summa plus vad det kan vara värt att inte må dåligt över själva rättsprocessen.
Då har ni fått en summa som man skulle kunna säga är det som det kommer kosta oavsett vilken väg det går.
Denna summa kan ni ju ha som utgångsläge för vad det kan vara värt att erbjuda som förlikning.
Bara en tanke.
Javisst. Och vad kostar det att resten av livet skämmas för att man vek ner för en skolgårdsmobbare och gav med sig?

Plus att räkna med att den här typen av köpare får blodad tand och kommer tillbaka. Hustrumisshandlare slutar aldrig slå.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Javisst. Och vad kostar det att resten av livet skämmas för att man vek ner för en skolgårdsmobbare och gav med sig?

Plus att räkna med att den här typen av köpare får blodad tand och kommer tillbaka. Hustrumisshandlare slutar aldrig slå.
Förstår absolut hur du menar, men i detta fallet måste ju TS tänka enbart på sig själv. Ingen annan än sig själv. Om mobbaren fortsätter mobba någon annan, eller hustrumisshandlaren fortsätter misshandla en annan hustru så är det ju fruktansvärt, men det är ju ändå något som någon annan får ta tag i. Man kan ju inte stå upp för olika saker, bara för att i framtiden eventuellt rädda någon annan från att råka ut för samma problem.
Det jag säger och menar är att det kan vara bra att i bakhuvudet ha en summa färdig, om det skulle visa sig dagen innan möte att man mår så jävla dåligt över hela saken att man inte orkar göra något alls, orkar inte tänka orkar inte förhandla. I det läget är det absolut värt x antal kronor att bara slippa, oavsett om den andra idioten vinner. Oavsett om motparten vinner allt, vinner delvis eller inte vinner något så är detta människor som inte kommer sluta att göra och uppföra sig på detta sättet.
De kommer fortsätta oavsett.
 
  • Wow
Aprilmaj
  • Laddar…
Tveksamt råd att inleda ett försök till förlikning. Motparten kommer att uppleva detta som en svaghet hos er och vilket bud ni än ger så ses det som början på en förhandling där målet kanske sätts på halva beloppet, som även det är en hög summa. Om det går till beslut i rätten kommer den förlorande parten troligen att få betala motpartens kostnader, så om ni vinner begränsas era utlägg. Samråd mer er jurist. Mitt råd är även att inte lägga ut detaljer om hur ni planerar då motparten kan tänkas läsa och få hjälp i sitt agerande.
 
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Förstår absolut hur du menar, men i detta fallet måste ju TS tänka enbart på sig själv. Ingen annan än sig själv. Om mobbaren fortsätter mobba någon annan, eller hustrumisshandlaren fortsätter misshandla en annan hustru så är det ju fruktansvärt, men det är ju ändå något som någon annan får ta tag i. Man kan ju inte stå upp för olika saker, bara för att i framtiden eventuellt rädda någon annan från att råka ut för samma problem.
Det jag säger och menar är att det kan vara bra att i bakhuvudet ha en summa färdig, om det skulle visa sig dagen innan möte att man mår så jävla dåligt över hela saken att man inte orkar göra något alls, orkar inte tänka orkar inte förhandla. I det läget är det absolut värt x antal kronor att bara slippa, oavsett om den andra idioten vinner. Oavsett om motparten vinner allt, vinner delvis eller inte vinner något så är detta människor som inte kommer sluta att göra och uppföra sig på detta sättet.
De kommer fortsätta oavsett.
Jämförelsen med hustrumisshandlaren var symbolisk. Jag menar att beteendet är detsamma. Om det här okynnesstämmaren kommer undan med sitt krav på förlikning kommer han snart gå på säljaren igen med krav på mer pengar för mer påstådda fel, t ex att det häckar en fågelart på tomten vars sång stör hans nattsömn så att han numera inte kan arbeta och säljaren skall ersätta hans förlorade arbetsinkomst livet ut. Den här typen av personerna slutar aldrig.

Och kom håg att erbjuder du en summa i förlikning dagen innan förhandling är det ett indirekt erkännande av skuld. Varför skall TS må dåligt när inte köparen gör det och köparen har ett rätt taskigt utgångsläge?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jämförelsen med hustrumisshandlaren var symbolisk. Jag menar att beteendet är detsamma. Om det här okynnesstämmaren kommer undan med sitt krav på förlikning kommer han snart gå på säljaren igen med krav på mer pengar för mer påstådda fel, t ex att det häckar en fågelart på tomten vars sång stör hans nattsömn så att han numera inte kan arbeta och säljaren skall ersätta hans förlorade arbetsinkomst livet ut. Den här typen av personerna slutar aldrig.

Och kom håg att erbjuder du en summa i förlikning dagen innan förhandling är det ett indirekt erkännande av skuld. Varför skall TS må dåligt när inte köparen gör det och köparen har ett rätt taskigt utgångsläge?
Så kan det vara, att de fortsätter. Det är ju en risk man tar. Men hade det varit jag så hade jag i alla fall räknat på det för att ha en siffra i bakhuvudet. ATT man mår dåligt över en sådan här situation, det har ju inget alls med något att göra mer än vilken sorts människa man är. Vissa personer mår dåligt av väldigt lite, andra klarar mycket mer.
Att motparten inte mår dåligt alls, har ju inte med något att göra. Folk som lurar av pengar från köpare på marketplace eller Blocket, de mår inte dåligt alls. Detta är ju exakt samma sorts människor, summan är bara högre. Oavsett utgången så kommer köparna inte att må dåligt. De ser detta som en ren affär. De kan göra si eller så och så kanske de tjänar lite pengar. Att andra mår dåligt av deras handlingar skiter de högaktningsfullt i.
Men en sak är säker, det hade varit intressant att veta om köparna har stämt andra personer förut och tjänat pengar på detta.
Det kan ju absolut inte vara en nackdel att veta.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.