L Lisen_1980 skrev:
Tyvärr så är det inte så att det faller under upplysningasplikt utan det faller under undersökningsplikten för köparen, vilken är långtgående. Läs fallet, där tingsrättens dom var fel och rättade i hovrätten och hovrättens dom fastställdes i högsta domstolen. Länk till fallet bifogad. /Mäklare [länk]
Är det ännu en motocross bana?
 
Låter helt sjukt , det har väl motståndarens advokat också kommit på .
Därför vill de ha en förlikning.
Risken att förlora borde vara obefintlig tycker nog varje normal person.
Men fan vet.
 
R robert_s_andersson skrev:
En anhörig sålde sitt hus som ligger ensamt med åker och skog runt, precis utanför Gnesta. Nu är personen stämd på 400 000 kr för att köparen anser sig lurad för att det finns en mer än 10 år gammal plan som innebär att det byggs dagis och villor på andra sidan en 70 väg nära huset. Planen är nerlagd och aktiverad och nerlagd igen pga att Gnesta inte släpper till V/A och personen som sålde flyttade pga att familjen blivit större. De hade inte en tanke på att detta var något att informera om då det har varit mycket skrivet i lokala media om bygget. På den aktuella kommunens hemsida finns det att läsa också. Ärendet ska nu upp i domstol och har nu blivit erbjudna förlikning. Säljarna tycker att de inte gjort något fel ock att köparna hade haft all möjlighet att att kola med kommunen vad som gäller. En googlesökning räcker för att påvisa planer.
Vad tror ni att utgången av denna stämning leder till?
Om köparna står fast vid stämningshotet så är de ju bara att låta köpet gå tillbaka. Då kanske de drar öronen åt sig. De kan ju t.om gagna säljaren att dra tillbaka affären, kanske de kan tjäna mer eftersom priserna ökat rätt bra sista tiden....
 
  • Gilla
Hus&Hav
  • Laddar…
B Brevduva skrev:
Om köparna står fast vid stämningshotet så är de ju bara att låta köpet gå tillbaka. Då kanske de drar öronen åt sig. De kan ju t.om gagna säljaren att dra tillbaka affären, kanske de kan tjäna mer eftersom priserna ökat rätt bra sista tiden....
Se inlägg # 73 så får du svaret
 
  • Gilla
Brevduva
  • Laddar…
Nyfikenheten är stor här inne ;) jag hoppas TS kommer berätta hur det gick!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nyfikenheten är stor här inne ;) jag hoppas TS kommer berätta hur det gick!
Ja, det kommer ta tid innan detta är över men den drabbade familjen har lovat att lägga in information löpande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter ju som något som kan vara värdehöjande på sikt…
Håller med dig, dagis och skolan är värdehöjande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
H hallgården skrev:
[länk] › dom › 2007s86
NJA 2007 s. 86 | lagen.nu

De finns ett rättsfall som kan ge vägledning angående säljarens upplysningsplikt.
Ja vi blev rådda att upplysa om planer på att ansöka om byggnation av vindkraftpark. Som det stått spaltmeter om i tidningarna. Vi hade t o m en klausul i kontraktet att köparna informerats. Därmed inte sagt att jag tycker det är rimligt att tvingas informera om vare sig dagis eller möjlig vindkraftutbyggnad, bör ingå i undersökningsplikten. Det är ju offentliga handlingar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att om det väl går till domstol, så kan man aldrig vara 100% säker på utfallet. Jag tycker att motargumentet att det faktiskt kan vara värdehöjande med ett dagis och därtill minskade bullernivåer från fordonstrafik är tilltalande. Man får se hela processen som ett pokerspel, det gäller att inte visa sig feg här. Jag har själv råkat ut för en liknande händelse vid en försäljning, där jag inte informerade om kommunens planer. De uppgifterna måste ändå anses vara offentliga och ingå i köparens undersökningsplikt. Mitt råd - kör linan ut, gå inte på lockelsen med en förlikning! Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H Hus&Hav skrev:
Min erfarenhet är att om det väl går till domstol, så kan man aldrig vara 100% säker på utfallet. Jag tycker att motargumentet att det faktiskt kan vara värdehöjande med ett dagis och därtill minskade bullernivåer från fordonstrafik är tilltalande. Man får se hela processen som ett pokerspel, det gäller att inte visa sig feg här. Jag har själv råkat ut för en liknande händelse vid en försäljning, där jag inte informerade om kommunens planer. De uppgifterna måste ändå anses vara offentliga och ingå i köparens undersökningsplikt. Mitt råd - kör linan ut, gå inte på lockelsen med en förlikning! Lycka till!
Hur gick det för dig?
 
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Motparten har faktisk två ombud, en advokat och en biträdande jurist
Kanske läge att meddela motparten att hen inte borde ha en advokat som åtar sig så idiotiska uppdrag. Kanske tala med advokatsamfundet, finns det inte etiska regler som säger att de inte ska åta sig dödfödda mål eller i varje fall avråda från att stämma i sådana fall.
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 1 till
  • Laddar…
E Evare skrev:
Se inlägg # 73 så får du svaret
Hur länge sedan är det affären vart gjord, Skrivet o klart?
Har det stått tomt 1,5 år EFTER att de blev sålt? Mvh
 
B Brevduva skrev:
Hur länge sedan är det affären vart gjord, Skrivet o klart?
Har det stått tomt 1,5 år EFTER att de blev sålt? Mvh
Det är sålt för 1,5 år sedan och under tiden fram till nu har tomten förfallit och huset ser helt obebott ut. De har säkert tittat till huset men under den mörka perioden är det inte tänt någon lampa utom vid enstaka tillfällen. Vi bor i närheten men säljaren har flyttat långt upp i landet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vet man något om vad som triggade köparna att ta detta som ett dolt fel? Om köparna blivit medvetna om arbetet med detaljplanen så kan de inte vänta ex. ett år med att ställa krav om dolt fel. Om man upptäcker ett dolt fel, så måste man skyndsamt meddela säljarna om detta. Väntar man för länge så faller rätten att kräva ersättning.

Tänkte bara nämna det som ytterligare ett möjligt försvar mot kraven. Jag har uppfattat att man ibland tar tidsaspekten som huvudargument i sådana här tvister, eftersom det kan vara en faktor som enkelt och objektivt kan bedömas av rätten. Om man tänker sig ett "solklart fall", men där det finns ex. 24 olika faktorer att bedöma för att komma fram till att det solkalrt inte är ett dolt fel. Så kan man genom att påpeka att det ex. tog 3 år efter upptäckt att ställa kravet avvisa kravet med en enkel bedömning, utan att behöva gräva ned sig i alla andra överväganden.

har för mig att det finns rättsfall där 3 månader ansågs som OK, och andra rättsfall där en längre tid på 1 - 2 år inte var OK. Jag har rätt dålig koll på den längre tiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E Evare skrev:
Det är sålt för 1,5 år sedan och under tiden fram till nu har tomten förfallit och huset ser helt obebott ut. De har säkert tittat till huset men under den mörka perioden är det inte tänt någon lampa utom vid enstaka tillfällen. Vi bor i närheten men säljaren har flyttat långt upp i landet.
Det låter ju mer som att köparna ångrat husköpet, alternativt vill kunna renovera utan att ha ekonomi till det. Inte för att de oroar sig för hur husets lantliga läge ska bli i framtiden.

Hoppas inte säljarna låter sig skrämmas till förlikning. För i tingsrätten lär inte köparna få något gehör för sina krav.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.