7 191 läst ·
100 svar
7k läst
100 svar
Hur koppla 3 fas 4 ledare till 5 ledar handske ?
Då får du sätta dit ett uttag utan nolla. CEE-316R Rob Kit skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-vagguttag-cee-3p-j-16a-400v
Dvs ett sådant som sitter där fast ett rött som är godkänt för 400 Volt.
Jag har ju redan ett uttag men avsett för 5 ledare,, bara strunta i att använda nollan.useless skrev:
Finns säkert någon regel som inte gillar det, men funktionen är ju densamma.
Reglerna säger att uttag ska vara fullkopplade. Problemet med att strunta i nollan är att saker som behöver den kan gå sönder om den fattas i uttaget. Därför är det bättre med ett uttag som saknar nollan helt så man inte av misstag pluggar in nåt som brinner upp.R Rob Kit skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 032 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 032 inlägg
Om du inte vill göra rätt, och fläkten verkligen fungerar utan nolla (dvs har en trefasmotor), är det minst dåliga alternativet att skippa uttaget helt och ansluta fläkten direkt i en kopplingsdosa.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Skulle inte du hålla dig till andra delforum än el då du inte har något att tillföra här.Christer G.V. skrev:
Nej, det minst dåliga alternativet är att byta handske på fläkten till en som passar i uttaget.Magnus E K skrev:
Ett observandum är dock, som Bo påpekade i #4, att det där uttaget är avsett för 200-250 V (blå färg). Det ska inte användas när det är 400 V fasspänning, vilket det förmodligen är om huset är i Sverige.
Uttaget bör alltså bytas till ett CEE316 och handsken på byggfläkten, om den inte använder nolla, ska bytas till en CEE316. Problemet löst. När byggfläkten sedan ska användas på annan plats byter man tillbaka till ett CEE416 på den. Man bygger INTE en adapterkabel 316->416.
Sen förstår jag inte alls varför det är svårt att byta kabeln. Borra i en betongvägg? Man hyr/lånar/köper en lämplig borrhammare och gör ett hål. Klart. Att göra ett hål i en vägg lär vara det minst jobbiga i en installation om det inte råkar vara en skyddsrumsvägg eller en slottsmur som består av 2 m granit.
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Jodå så långt förstår jag också,, nu är ju prioriteringen att kunna köra byggfläkten utan att behöva göra omfattande nyinstallation av kabel (ca 10 meter, 3 nya hål i cementvägg).useless skrev: