S sin skrev:
Det hade kunnat bli en hel serie om varför mycket av materialen inom bygg är så mycket dyrare i Sverige än i andra EU-länder.

Och rabattsystem till hantverkare.
Men det hindrar väl inte att man börjar med att gå till botten med färgpriserna

Mmm, jag killgissar att det kostar typ 50 kronor att tillverka en 10liters spann med färg i rent material. Flugger Group AS redovisar dock en bruttomarginal på 55% förra året, men bara en nettomarginal på 3,85%. Så att hålla fabrik och få färgen fram till butikshyllan kostar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Sune i Blekinge skrev:
Men det hindrar väl inte att man börjar med att gå till botten med färgpriserna
Det är väl ingen som sagt det.

Men det jag menar är att Byggahus hade kunna köra en artikelserie om de höga materialkostnaderna i Sverige.

MultiMan
I InsidersUnited skrev:
Mmm, jag killgissar att det kostar typ 50 kronor att tillverka en 10liters spann med färg i rent material. Flugger Group AS redovisar dock en bruttomarginal på 55% förra året, men bara en nettomarginal på 3,85%. Så att hålla fabrik och få färgen fram till butikshyllan kostar.
Är inte det kreativ bokföring bara? Som elnätsbolagen gör för att lura EI att gå med på skyhöga avgifter där intäkter bokförs bort på olika sätt för att kunna fortsätta höja avgifter utan att egentligen göra något mer med elnätet än tidigare.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle köpa Elfaskenor
169 kr på Bauhaus
259 kr på K-bygg
En mindre hantverkarfirma får skenorna på Bauhaus för ca 155 kr ink moms.
Undrar vad de får dem för hos K-bygg? Samt vilket pris slutkunden ser?

MultiMan MultiMan skrev:
Är inte det kreativ bokföring bara?
Ingen aning, men Flugger är ju ett noterat aktiebolag så de håller sig nog inom ramarna. Men om vi fortsätter gissa så ligger nog den stora marginalen hos återförsäljaren. Spannen som hypotetiskt kostar 50 kr i pigment,bindmedel och vatten, kanske har kostat 150 kr att tillverka och sälja när allt är betalt och den står på lastbilen ut till återförsäljaren.

Återförsäljaren betalar 500 kronor för den och säljer den till slutkonsument för 2500 kr. Då är det skatt etc i det priset som återförsäljaren direkt betalar in till SKV ex utlagd.

Det förklarar ju hur den kan ge 30-50% rabatt till målarfirmor. På 1250 kronor spannen till en målarfirma har den ändå en förtjänst på 750 kr, något ska de ju betala anställda, lokal, marknadsföring etc.

Någon som kan något om färgbranchen får gärna rätta mig och lägga ut nuffror på hur det ser ut. Detta är bara gissningar.

Rent privat så är jag alltid så förvånad hur lite folk det nästan alltid är i färgbutiker, men då är jag ju inte där kl 0700 då jag gissar att majoriteten av färg säljs.

I InsidersUnited skrev:
Men om vi fortsätter gissa så ligger nog den stora marginalen hos återförsäljaren. Spannen som hypotetiskt kostar 50 kr i pigment,bindmedel och vatten, kanske har kostat 150 kr att tillverka och sälja när allt är betalt och den står på lastbilen ut till återförsäljaren.

Återförsäljaren betalar 500 kronor för den och säljer den till slutkonsument för 2500 kr.
Om det är så så måste ju Flugger vara direkt inkompetenta. Färg är en vara som lämpar sig för att sälja via Internet. Varför säljer de sina färgburkar för 500 kr till återförsäljaren när återförsäljaren kan sälja vidare den för 2500 kr. I mina öron låter det helt orimlig.

De höga priserna beror på någon sorts kartellbildning är min gissning. Företagen vill helt enkelt inte priskonkurrera och har kommit överens om att inte göra det.

• Gilla
Johnsson 56 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.