När jag målade huset för 3 år sedan köpte jag färg av en bekant som hade målarfirma (pensionär nu). Då betalade jag 1200 kr inkl. moms per 10L burk av Nordsjö super tech färg. Standardkulör (Nordsjö White)

Häromdagen köpte jag en burk till hos min lokala Nordsjö idé & design butik och tappade andan när jag fick betala 2950 kr för samma burk.

Frågor jag har:

Blir man fullkomligt lurad som privatperson?
Är den butiken orimligt dyr?
Kan man köpa Nordsjö färg billigare på andra ställen?
Ska man dumpa Nordsjö och välja något annat i framtiden?

• Gilla
  • Wow
Gjortenkrona och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
O oddan skrev:
Blir man fullkomligt lurad som privatperson?
Är den butiken orimligt dyr?
Kan man köpa Nordsjö färg billigare på andra ställen?
Ska man dumpa Nordsjö och välja något annat i framtiden?
Färgbutikerna erbjuder div service i form av teknisk rådgivning, smakråd och kontroll av befintlig fasadfärg.
Är detta inget du värdesätter eller nyttjar kan du åka till en bygglada och köpa samma färg billigare.

Har ingen uppfattning om kvaliten på nordsjö vs andra färger.

• Gilla
  • Haha
minimunk och 5 till
  • Laddar…
Företag har ofta 10% eller mer bara för att de registrerar sig hos de flesta firmorna som säljer byggvaror. En målare har hög rabatt på färg eftersom de gör av med stora mängder och märkena de väljer har ofta riktigt bra marginaler till färghandlaren för att kunna ge stora rabatter. Målaren fakturerar baserat på listpriset till kund, handlaren säljer till privatkunder utan rabatt och alla är nöjda.. Detta gäller inte bara målare utan byggbranschen generellt.
Rådgivningen eller snarare säljet baserat på vilken färg som ger bäst villkor det året för affären är väldigt varierande beroende på butik och säljare.. Testa att fråga om något som de inte säljer eller bara det som är minst exponerat i butiken.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Skulle inte förvåna mig om det avslöjas en färgkartell i Sverige snart.
Helt sanslöst orimliga priser jämfört med andra länder.
Jag köper all färg via nätet numera. Iaf billigare men knappast billigt.

• Gilla
pilen och 11 till
  • Laddar…
Jag har 40% rabatt hos Flugger, och då är jag nog deras minsta företagskund. Det är löjliga marginaler i färgbranchen. Man kan se det på all tv reklam de har råd med, samma marginaler som hos bettingbolagen haha

Tips, jag har målat med Hornbachs egen fasadoljefärg träfärg plus, den är tjock och sitter bra. Den kostar fortfarande 1300kr/hinken.

https://www.hornbach.se/p/trafarg-p...wiqv0IEAVYup9vaViStjeZlPIOxMrJEMaAm-_EALw_wcB

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle köpa en Beckers akrylat perfekt, eller vad den heter, förra året, ordinarie pris runt 5000:- för en 10l 😮😮😮

• Wow
  • Arg
  • Ledsen
Bernt_Karlsson och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En annan färg som har visat sig vara av god kvalitet till den grad att den vann färgtester för några år sedan är Rustas Fasadfärg premium. 1199 kr för 9,1 l.

Om den håller samma kvalitet fortfarande vet jag ju inte.

Viktigt med samtliga dessa moderna plastfärger är att man verkligen använder hela färgsystemet, d v s anvisad grundolja och alkydoljegrundfärg. Annars får man de tråkiga resultaten från förr med plastfärg, flagning och elände. Och färgerna är ju knappast lämpliga på gamla hus som saknar uteluftsventilerad fasad.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Ska handla Nordsjö VX och har räknar med den prisnivån, men i det stora hela är det kanske acceptabelt om det sedan klarar sig i nästan 15 år. Jag behöver inte någon brytning och har fått rabatt utifrån kund i många år.
Men sök på Nordsjö och den färg du önskar så får du upp många alternativa säljställen.

• Gilla
Angelica Olofsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En annan färg som har visat sig vara av god kvalitet till den grad att den vann färgtester för några år sedan är Rustas Fasadfärg premium. 1199 kr för 9,1 l.

Viktigt med samtliga dessa moderna plastfärger är att man verkligen använder hela färgsystemet, d v s anvisad grundolja och alkydoljegrundfärg. Annars får man de tråkiga resultaten från förr med plastfärg, flagning och elände. Och färgerna är ju knappast lämpliga på gamla hus som saknar uteluftsventilerad fasad.
Skulle vara försiktig med Rusta färg.

Nu är det en del år sedan men,.. Var ute efter billig inomhusfärg att grunda en ny gipsvägg med före tapetsering. Rusta hade en löjligt billig väggfärg, tro det var under 100kr för 3 liter.

Målade väggen, när färgen hade torkat kunde man överhuvudtaget inte se att det var målat. Täckförmågan var noll. Det fick bli en runda till. Då täckte den kanske till 10-20%.

• Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…

Även Biltemas fasadfärg har ju visat sig hålla bra.
Problemet är bara att de billiga färgerna inte kan fås brutna i någon kulör Man behöver.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Skulle vara försiktig med Rusta färg.

Nu är det en del år sedan men,.. Var ute efter billig inomhusfärg att grunda en ny gipsvägg med före tapetsering. Rusta hade en löjligt billig väggfärg, tro det var under 100kr för 3 liter.

Målade väggen, när färgen hade torkat kunde man överhuvudtaget inte se att det var målat. Täckförmågan var noll. Det fick bli en runda till. Då täckte den kanske till 10-20%.
Det var just den där fasadfärgen premium som var så bra. Inte andra färger.

Problemet med lågprisladorna är att man får bedöma produkt för produkt. Fördelen med märkesgrejerna är att även om de kanske inte är bäst så är till tillräckligt bra. Men dyra då.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Problemet med lågprisladorna är att man får bedöma produkt för produkt.
Är inte även risken stor att sammansättningen och därmed egenskaperna kan förändras utan att det framgår?

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte även risken stor att sammansättningen och därmed egenskaperna kan förändras utan att det framgår?
Jovisst, att Rusta eller Biltema sålde en prisvärd produkt för 5-10 år sen innebär ju inte att innehållet i dagens burkar är bra.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Ja, jag tror det.

Börjar man räkna tidsåtgång och annat på att måla eller byta panelen helt med mellanstruket och bara dutta på spikskallar så är det svårmotiverat att måla.Särskilt om man ska beakta väder och semester.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.