10 487 läst ·
85 svar
10k läst
85 svar
Hur kan Nordsjö färg vara så dyrt?
Vill påstå att man inte ska generalisera dålig eller bra färg vid målning.
Utgå från det som ska målas
* Vad ska målas
* Är det nytt eller ommålning
* Ommålning, vad kan det varit målat med tidigare?
* Vilket förarbete behöver göras utifrån skick och tidigare målarfärg
* osv...
Vattenbaserad färg som målats på 80-tal skiljer sig från dagens vattenbaserade.
Färger har utvecklats med system av olja, grund, täckfärg, osv.
Så slamfärg, linoljefärg, akrylat, osv, kan fungera alldeles utmärkt för sitt ändamål med rätt förutsättningar och förarbete.
* Vad ska målas
* osv...
Så slamfärg, linoljefärg, akrylat, osv, kan fungera alldeles utmärkt för sitt ändamål med rätt förutsättningar och förarbete.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Ja, den vattenbaserade fasadfärgen har verkligen "utvecklats" sedan 80-talet. Då var den helt suverän. Idag går det knappt att hitta någon som dels inte rinner som fan och måste målas minst 2 ggr efter grundningA AndersS skrev:Vill påstå att man inte ska generalisera dålig eller bra färg vid målning.
* Vad ska målas
* osv...
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Jag tycker att Landora Villafärg är den bästa som finns just nu. Den påminner om 90-talets kanonbra vattenbaserade fasadfärger.Ö o B hade den tidigare, men nu vet jag inte var den finns att köpa
Exakt, håller med fribygg. Räkna per kvm. Linoljefärg räcker till flera gånger mer kvadratmeter än plastfärg.Restad skrev:
Använder bl.a. Nordsjö VX. System med oljning och sedan två lager täckfärg direkt utan grundfärg.J Johnsson 56 skrev:
Har tre byggnader som fått en ny runda efter 13-15 år, men fuskat och bara strukit en gång med täckfärg utifrån att det inte flagnat något. Totalt 20-25 år sedan första målning av nytt virke.
Vi får se vid nästa målning hur det ser ut.
Jodå, det finns lite rödfärgade byggnader också, samt vissa detaljer med linoljefärg.😉
Linoljefärg är oerhört drygt! Finns nog ingen färg som är så dryg och full av pigment.Restad skrev:
Räcker garanterat tre gånger så långt.
Och den skyddar träet bättre än färg med mer plast i.
Däremot håller jag med om att färgen inte håller lika länge, tyvärr är det så.
Jag har testat att måla vissa utomhusdetaljer med linoljefärg, återstår att se hur det ser ut om några år.
För snickerier inomhus är det iaf en drömfärg. Dryg, fäster brutalt bra och är busenkel att få ett snyggt resultat med.
Jag har köpt färg i Norge flera gånger, man får kika på tullreglerna innan (eller om du chansar att dom är på fikarast) men du sparar många härliga tusenlappar.Huddingebo skrev:
Passa på att besöka någon släkting åt det hållet samtidigt. Bor man på västra sidan av Sverige så är det en no-brainer.