10 399 läst ·
85 svar
10k läst
85 svar
Hur kan Nordsjö färg vara så dyrt?
Det vanliga har väl varit att man avser en kåk från skiftet arton till nittonhundratal men det är ju ett nytt århundrade nu och sekelskiftet var ju för mer än ett kvartssekel sedan så i husmålar sammanhang bör sekelskiftet avse skiftet nittonhundratal till tjugohundratal.A AndersS skrev:
(Ommålning av hus knappast var aktuellt på tidigt nittonhundratal, men kommer sannolikt bli allt vanligare i framtiden ju mer plastfärg i tjocka lager folk stryker på sina fasader)
Ja definitivt. Tror det är vanligare där.M MagHam skrev:
Men det finns faktiskt även i Sverige.
Jag har målat mycket med Gjöco norsk oljefärg för både fasad och snickerifärg.
Äkta naftabaserad oljefärg.
Brukar beställa av Lasses i Ryd.
https://www.lassesiryd.se/farg/utomshusfarg/fasadfarg/gjoco-herrgard-exclusive-oljefarg
Jag vägrar att använda vattenbaserad färg, oljebaserad nu svår att hitta men mycket enklare och säkrare..O oddan skrev:När jag målade huset för 3 år sedan köpte jag färg av en bekant som hade målarfirma (pensionär nu). Då betalade jag 1200 kr inkl. moms per 10L burk av Nordsjö super tech färg. Standardkulör (Nordsjö White)
Häromdagen köpte jag en burk till hos min lokala Nordsjö idé & design butik och tappade andan när jag fick betala 2950 kr för samma burk.
Frågor jag har:
Blir man fullkomligt lurad som privatperson?
Är den butiken orimligt dyr?
Kan man köpa Nordsjö färg billigare på andra ställen?
Ska man dumpa Nordsjö och välja något annat i framtiden?
JemFix har fortfarande båda sorterna och är mycket prisvärda.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
En gammal myt att vattenbaserad fasadfärg inte skulle vara bra. Numera är det svårt att få tag på bra vattenbaserad färg, men när de kom och 40 år framåt, så har de varit outstanding.Att de fick dåligt rykte var för att folk inte fattade att man dels måste grunda med oljebaserad och att fasaden måste vara luftad, men det räcker med att man har lockpanel. Jag har byggt många hus och alltid gjort på det viset. En gång grundfärg på nytt trä och en gång färdigmålning med vattenbaserad. Det huset vi bor i målade jag 1990 på det viset. Målade om med samma typ av färg 2008 och har inte behövt måla ännu, 18 år senare.B Bert19 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Konstigt, om den nu var så bra borde den fortsätta säljasJ Johnsson 56 skrev:
Vad heter färgen?J Johnsson 56 skrev:
En mycket bra och billig svensk färgtillverkare är NordenPaint. Jag fick upp ögonen för dem för länge sen när enbart de och Demidekk godkändes i Folksams test. Deras system hette typ Thor och Oden var kemiskt mycket likt Demidekks. Så jag köpte billig färg av dem och målade de trädetaljer jag har på mitt stenhus. Ser ut som nytt 15 år senare.
Jag är dock osäker på om de fortfarande finns kvar men det verkar gå att beställa på nätet.
Jag är dock osäker på om de fortfarande finns kvar men det verkar gå att beställa på nätet.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Den jag målade med 1990 var Nordsjö Tinova och 2008 Tror jag den hette Apollo och fanns på Byggmax. Då fick jag acceptera en lite annan gul kulör, men den kostade bara en tredjedel mot Nordsjö. Varför de sedan har saboterat dessa fasadfärger vet jag inte. Men jag skulle gärna vilja veta. Kan det vara EU eller något som var skadligt i färgen ?F fribygg skrev:
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Nej. Jag upplever att all fasadfärg de senaste 10 åren har varit oduglig att jobba med, men sedan hittade jag en svensk färg som bl.a. ÖoB hade. Numera Dollarstore.Landora heter den.F fribygg skrev:
Den verkar vara samma typ som de gamla, men jag vet inte om den håller över tid
Men den är ju ändå bara mellanstruken.. grund+ ett lager täckfärg.H Huzzbutt skrev:
Så du måste ju ändå måla hela huset minst ett varv till, beroende på om du ska ha samma kulör som det är struket med och hur välstruket det är.