Restad Restad skrev:
Hur ska du annars få kunskap 👍
Jag kan tillexempel läsa och ta del av dina och andra forummedlemmars erfarenheter.

Tycker du att hus från alla sekelskiften mår gott av linolja och linoljefärg eller är det bara hus från de senaste sekelskiftena du har erfarenhet av?

F fribygg skrev:
Fråga proffs målaren, han tycker att det kan passa med linolja på sekelskifteshus och det är väl ett sådant du har?
Nej, inget sekelskifteshus om vi utgår från det "vanliga" användandet av hus 20-30 år runt 1900. Det äldsta är från -60.

A AndersS skrev:
Nej, inget sekelskifteshus om vi utgår från det "vanliga" användandet av hus 20-30 år runt 1900. Det äldsta är från -60.
Termen sekelskifteshus är väl ett lika dåligt påhitt som begreppet 'modern konst'. De som hittar på dessa namn borde ju fundera på hur väl de åldras.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det vanliga har väl varit att man avser en kåk från skiftet arton till nittonhundratal men det är ju ett nytt århundrade nu och sekelskiftet var ju för mer än ett kvartssekel sedan så i husmålar sammanhang bör sekelskiftet avse skiftet nittonhundratal till tjugohundratal.

(Ommålning av hus knappast var aktuellt på tidigt nittonhundratal, men kommer sannolikt bli allt vanligare i framtiden ju mer plastfärg i tjocka lager folk stryker på sina fasader)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ni som åker till Norge och handlar.
Finns det även lösningsmedelsbaserad alkydoljefärg där?
Tyvärr har dessa produkter nästan försvunnit från den svenska marknaden.
Ja definitivt. Tror det är vanligare där.
Men det finns faktiskt även i Sverige.
Jag har målat mycket med Gjöco norsk oljefärg för både fasad och snickerifärg.
Äkta naftabaserad oljefärg.
Brukar beställa av Lasses i Ryd.
https://www.lassesiryd.se/farg/utomshusfarg/fasadfarg/gjoco-herrgard-exclusive-oljefarg

• Älska
MagHam
  • Laddar…
O oddan skrev:
När jag målade huset för 3 år sedan köpte jag färg av en bekant som hade målarfirma (pensionär nu). Då betalade jag 1200 kr inkl. moms per 10L burk av Nordsjö super tech färg. Standardkulör (Nordsjö White)

Häromdagen köpte jag en burk till hos min lokala Nordsjö idé & design butik och tappade andan när jag fick betala 2950 kr för samma burk.

Frågor jag har:

Blir man fullkomligt lurad som privatperson?
Är den butiken orimligt dyr?
Kan man köpa Nordsjö färg billigare på andra ställen?
Ska man dumpa Nordsjö och välja något annat i framtiden?
Jag vägrar att använda vattenbaserad färg, oljebaserad nu svår att hitta men mycket enklare och säkrare..
JemFix har fortfarande båda sorterna och är mycket prisvärda.

B Bert19 skrev:
Jag vägrar att använda vattenbaserad färg, oljebaserad nu svår att hitta men mycket enklare och säkrare..
JemFix har fortfarande båda sorterna och är mycket prisvärda.
En gammal myt att vattenbaserad fasadfärg inte skulle vara bra. Numera är det svårt att få tag på bra vattenbaserad färg, men när de kom och 40 år framåt, så har de varit outstanding.Att de fick dåligt rykte var för att folk inte fattade att man dels måste grunda med oljebaserad och att fasaden måste vara luftad, men det räcker med att man har lockpanel. Jag har byggt många hus och alltid gjort på det viset. En gång grundfärg på nytt trä och en gång färdigmålning med vattenbaserad. Det huset vi bor i målade jag 1990 på det viset. Målade om med samma typ av färg 2008 och har inte behövt måla ännu, 18 år senare.

• Gilla
maela och 2 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Att de fick dåligt rykte var för att folk inte fattade att man dels måste grunda med oljebaserad och att fasaden måste vara luftad, men det räcker med att man har lockpanel. Jag har byggt många hus och alltid gjort på det viset.
Varför inte oljefärg istället?

F fribygg skrev:
Varför inte oljefärg istället?
För att den helt enkelt inte var lika bra, dels över tid och dels för att det är mycket lättare att både stryka färgen och tvätta ev. spill och penslar. Med oljefärg syns varenda kvist efter några år. Aldrig med vattenbaserad.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
En gammal myt att vattenbaserad fasadfärg inte skulle vara bra. Numera är det svårt att få tag på bra vattenbaserad färg, men när de kom och 40 år framåt, så har de varit outstanding.
Konstigt, om den nu var så bra borde den fortsätta säljas
J Johnsson 56 skrev:
Det huset vi bor i målade jag 1990 på det viset. Målade om med samma typ av färg 2008 och har inte behövt måla ännu, 18 år senare.
Vad heter färgen?

D
En mycket bra och billig svensk färgtillverkare är NordenPaint. Jag fick upp ögonen för dem för länge sen när enbart de och Demidekk godkändes i Folksams test. Deras system hette typ Thor och Oden var kemiskt mycket likt Demidekks. Så jag köpte billig färg av dem och målade de trädetaljer jag har på mitt stenhus. Ser ut som nytt 15 år senare.

Jag är dock osäker på om de fortfarande finns kvar men det verkar gå att beställa på nätet.

F fribygg skrev:
Konstigt, om den nu var så bra borde den fortsätta säljas

Vad heter färgen?
Den jag målade med 1990 var Nordsjö Tinova och 2008 Tror jag den hette Apollo och fanns på Byggmax. Då fick jag acceptera en lite annan gul kulör, men den kostade bara en tredjedel mot Nordsjö. Varför de sedan har saboterat dessa fasadfärger vet jag inte. Men jag skulle gärna vilja veta. Kan det vara EU eller något som var skadligt i färgen ?

J Johnsson 56 skrev:
Den jag målade med 1990 var Nordsjö Tinova
Fråga Nordsjö? Kanske de satte ett pris som kunderna inte accepterade att betala eftersom du och sannolikt många andra slutade köpa färgen ( den var helt enkelt inte prisvärd)

F fribygg skrev:
Fråga Nordsjö? Kanske de satte ett pris som kunderna inte accepterade att betala eftersom du och sannolikt många andra slutade köpa färgen ( den var helt enkelt inte prisvärd)
Nej. Jag upplever att all fasadfärg de senaste 10 åren har varit oduglig att jobba med, men sedan hittade jag en svensk färg som bl.a. ÖoB hade. Numera Dollarstore.Landora heter den.
Den verkar vara samma typ som de gamla, men jag vet inte om den håller över tid

H Huzzbutt skrev:
Börjar man räkna tidsåtgång och annat på att måla eller byta panelen helt med mellanstruket och bara dutta på spikskallar så är det svårmotiverat att måla.Särskilt om man ska beakta väder och semester.
Men den är ju ändå bara mellanstruken.. grund+ ett lager täckfärg.
Så du måste ju ändå måla hela huset minst ett varv till, beroende på om du ska ha samma kulör som det är struket med och hur välstruket det är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.