10 382 läst ·
85 svar
10k läst
85 svar
Hur kan Nordsjö färg vara så dyrt?
Hittade inga priser på deras hemsida..!?V Vetallt skrev:
Menar du att du inte målar panelen?H Huzzbutt skrev:
Du byter ut den istället?
Blir ju då 3380:- för 10 lF fribygg skrev:
Inte billigare direkt…🤔
Sen är ju inte linoljefärg nått vidare att måla med då den kräver bra väder i minst 2 dygn innan den torkar hyfsat.
För att inte tala om att den tappar glans o kulör på några år och du kan få problem med linoljefärgsblåsor …
Ett antal tusenlappar är väl acceptabelt i husunderhåll för mig om det inte sedan behöver målas om förrän efter 13-15 år.
Målar själv med Nordsjö sedan 80-talet, började med lösningsbaserat och idag vattenbaserat sedan 30 år.
Målar själv med Nordsjö sedan 80-talet, började med lösningsbaserat och idag vattenbaserat sedan 30 år.
Linoljefägen torkar inte så fort, men siter kvar i >100 år, behöver inte skrapas bort och kan lätt fräschas upp med en halvoljning om man önskar högre glans när färgen börjar mattas.Restad skrev:
Jag tycker att slamfärg på stora ytor och linoljefärg på utsatta detaljer är lätt att måla och underhålla.
Det låter mycket, men det är väl förhoppningsvis längre ommålnings intervall på den färgen än om du valt Nordsjö färg.Restad skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Målar man tex ett balkongräcke eller vindskiva runt om med akrylat har du helt rätt om skrapningen, antingen trillar färgen av själv eller så ruttnar trät så man kan kassera både färg och trä på en gång.Restad skrev:
För mig är ett sekelskifteshus ett nyare hus, ofta behöver dock även sådana målas om efter ca ett kvartssekel oavsett vilken färg man valt.Restad skrev: