V Vetallt skrev:
Åk till Norge det är ungefär halva priset på färg, och ofta har de något "erbjudande" också så det blir ännu billigare! Själv åker jag till Bonnerud Farve i Skotterud, men det är för att det för mig ligger närmast gränsen. Det finns säkert andra som har minst lika bra priser?[länk]
Hittade inga priser på deras hemsida..!?

H Huzzbutt skrev:
150 kvm mellanstruken panel kostar väl runt 40 tkr.
Motsvarande mängd färg för att måla om kostar 15 tkr. Börjar man räkna på tidsåtgång så sticker målningen snabbt iväg.

Det finns ingen ekonomi i att måla om för att "skydda" panelen.
.
Menar du att du inte målar panelen?
Du byter ut den istället?

F fribygg skrev:
Det är konstigt att nån här överväger att köpa Nordsjö färgen överhuvudtaget, det finns ju utmärkt svensk linoljefärg i forumshoppen för bara 338kr litern
Blir ju då 3380:- för 10 l
Inte billigare direkt…🤔
Sen är ju inte linoljefärg nått vidare att måla med då den kräver bra väder i minst 2 dygn innan den torkar hyfsat.
För att inte tala om att den tappar glans o kulör på några år och du kan få problem med linoljefärgsblåsor …

• Gilla
pilen
  • Laddar…
Ett antal tusenlappar är väl acceptabelt i husunderhåll för mig om det inte sedan behöver målas om förrän efter 13-15 år.
Målar själv med Nordsjö sedan 80-talet, började med lösningsbaserat och idag vattenbaserat sedan 30 år.

Restad Restad skrev:
Blir ju då 3380:- för 10 l
Inte billigare direkt…🤔
Räkna per kvadratmeter istället..

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Räkna per kvadratmeter istället..
Fast ju mer färg per kvadratmeter desto bättre skydd …

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Restad Restad skrev:
Fast ju mer färg per kvadratmeter desto bättre skydd …
Anser du att tjockt med plastfärg är bra för en träfasad så tycker jag att du ska stryka tjocka lager ofta på din kåk..

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Anser du att tjockt med plastfärg är bra för en träfasad så tycker jag att du ska stryka tjocka lager ofta på din kåk..
Gör jag!🙂
Lagt 33 burkar demidekk Infinity på kåken o garaget…

• Wow
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Restad Restad skrev:
Gör jag!🙂
Stor kåk?

F fribygg skrev:
Stor kåk?
Enplan 150 kvm +garage 60 kvm 3 stryk…

Restad Restad skrev:
Sen är ju inte linoljefärg nått vidare att måla med då den kräver bra väder i minst 2 dygn innan den torkar hyfsat.
Linoljefägen torkar inte så fort, men siter kvar i >100 år, behöver inte skrapas bort och kan lätt fräschas upp med en halvoljning om man önskar högre glans när färgen börjar mattas.

Jag tycker att slamfärg på stora ytor och linoljefärg på utsatta detaljer är lätt att måla och underhålla.
Restad Restad skrev:
Gör jag!🙂
Det låter mycket, men det är väl förhoppningsvis längre ommålnings intervall på den färgen än om du valt Nordsjö färg.

• Gilla
  • Älska
sin och 3 till
  • Laddar…
absolut kan linolja ha sina fördelar och jag tycker att det kan passa på sekelskiftshus…
Vad gäller nyare hus skulle jag aldrig välja annat än akrylat, den färgen behöver heller aldrig skrapas bort…

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Restad Restad skrev:
Vad gäller nyare hus skulle jag aldrig välja annat än akrylat, den färgen behöver heller aldrig skrapas bort…
Målar man tex ett balkongräcke eller vindskiva runt om med akrylat har du helt rätt om skrapningen, antingen trillar färgen av själv eller så ruttnar trät så man kan kassera både färg och trä på en gång.
Restad Restad skrev:
absolut kan linolja ha sina fördelar och jag tycker att det kan passa på sekelskiftshus…
För mig är ett sekelskifteshus ett nyare hus, ofta behöver dock även sådana målas om efter ca ett kvartssekel oavsett vilken färg man valt.

• Gilla
sin och 2 till
  • Laddar…
kommer nog inte längre i diskussionen…
Har målat hundratals hus i 35 års tid så har lite kunskap om hur olika färger fungerar på olika underlag och hur länge dom håller…
Men du vet tydligen mer 😉

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Restad Restad skrev:
Men du vet tydligen mer 😉
Om du är yrkesmålare fattar jag att du gillar vattenburen plastfärg, om vi istället tänker oss att TS är villaägare borde han välja en färg som är bra för fasaden.

• Gilla
hjalmar17 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.