J Johnsson 56 skrev:
Nej. Jag upplever att all fasadfärg de senaste 10 åren har varit oduglig att jobba med, men sedan hittade jag en svensk färg som bl.a. ÖoB hade. Numera Dollarstore.Landora heter den.
Den verkar vara samma typ som de gamla, men jag vet inte om den håller över tid
Jag vet att forumshoppen har bra linoljefärg den håller över tid och kan ganska lätt bättras med en halvolja om man efter 5-10 år tycker att glansen är för låg.

En annan sak när det gäller utomhusfäreger numera. Förr fanns oljebaserad täcklasyr, perfekt för staket och stolpar etc, som man givetvis inte kan måla med vattenbaserad. Vad hände med den ? Idag finns värdelös vattenbaserad??? Det påstods att den skulle vara lika bra som den gamla oljebaserade. Jag målade staketet runt altanen med det. Det tog inte mer än något år innan det började flagna och jag vet ff inte hur jag ska kunna måla om det. Får väl slipa bort all färg.

J Johnsson 56 skrev:
Jag målade staketet runt altanen med det. Det tog inte mer än något år innan det började flagna och jag vet ff inte hur jag ska kunna måla om det. Får väl slipa bort all färg.
Välj linoljefärg istället, det flagnar inte och passar för staket och andra utsatta snickerier utomhus

• Gilla
sin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Välj linoljefärg istället, det flagnar inte och passar för staket och andra utsatta snickerier utomhus
Ja, jag skulle ha gjort det, men nu är ju hälften målat med den odugliga färgen och resten är bart. Jag måste alltså antingen bygga ett nytt staket eller slipa bort all gammal färg. Det går väl knappast att måla över den s.k. täcklasyren med linoljefärg ?

J Johnsson 56 skrev:
Det går väl knappast att måla över den s.k. täcklasyren med linoljefärg ?
Linoljefärg fäster på nästan allt

Huddingebo Huddingebo skrev:
Linoljefärg är oerhört drygt! Finns nog ingen färg som är så dryg och full av pigment.
Räcker garanterat tre gånger så långt.
Och den skyddar träet bättre än färg med mer plast i.
Däremot håller jag med om att färgen inte håller lika länge, tyvärr är det så.
Jag har testat att måla vissa utomhusdetaljer med linoljefärg, återstår att se hur det ser ut om några år.

För snickerier inomhus är det iaf en drömfärg. Dryg, fäster brutalt bra och är busenkel att få ett snyggt resultat med.
Jag målade mitt hus med linoljefärg för över 20 år nu börjar det se lite slitet ut.
Men inga släpp eller röta.

Om man nu vill överge Nordsjö men vill ha samma färg som man har på huset, eller kunna bättringsmåla osv.

Är det lätt att välja ett annat märke och lyckas bryta till samma färg och få samma glans mm. ?

Någon som har erfarenhet av det?

O oddan skrev:
Är det lätt att välja ett annat märke och lyckas bryta till samma färg och få samma glans mm. ?
Om du har NSC-kod och vet glanstalet kan en seriös färghandlare bryta färgen åt dig ( risken är ju likafullt att din befintliga fasad har mattats och ändrat kulör lite sedan den målades)

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
O oddan skrev:
Snälla, håll er till ämnet!
Snälla håll dej till ämnet, eller skriv åtminstånde nått som har med fasadfärg att göra även om det inte råkar vara just Nordsjö du har erfarenhet av.

Anledningen att Nordsjö färgen är så dyr är väl att de har tillräckligt många kunder som köper för det begärda priset.
(Kanske blir kunden jättenöjd över att få 30% på ordinarie pris och pensel på köpet om man tar minst 7 hinkar färg)

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Biltema och jula har ingen prisskillnad i Norge och Sverige på fasadfärg så misstanke uppstår om hittepåpriser på färg i Sverige och den som får 40% rabatt hos färghandlaren har fortfarande betalt mycket samt dom som ej fått rabatt där är det inget roligt alls riktigt taskig färghandlare

• Älska
Huddingebo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Enig om linoljefärgen.

Slamfärg kan också vara bra på staket. Jag målade mitt staket med faluröd på otryckt virke och det ser fortfarande som nytt ut efter 6 år. Linoljade några utsatta delar i konstruktionen, men i övrigt bara falurödfärg.

Fördelen med slamfärgen är att den låter virket att torka ut efter att det blivit blött.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.