Cheesen
T Therese Andren skrev:
Nja varför sätta in en 28 år gammal elpanna om du nu bemödar dig med att byta? Jag kan hålla med om att instrumentpanelen ser gammal ut, vi borde kanske reagerat. Men man är på visning en kort stund tänker inte riktigt på allt och sen när man gör uppföljning så bekräftar säljaren flera gånger att den är från 2021 så då trodde vi på det. Vilket såhär i efterhand var dumt.
Du har inte uppfyllt din undersökningsplikt, att pannan är gammal borde du upptäckt när du undersökt objektet.
T Therese Andren skrev:
Det står i besiktningsprotokollet att reklamation kan göras skriftligt inom 2 år. Mäklaren var tydlig med att ev brister tas med Anticimex direkt och inte med säljaren så jag tror att jag börjar att gå via den vägen.
Du har inget avtal med Anticimex. Det är säljaren som isåfall får ta det med Anticimex.

Om det är avtalat att pannan är bytt 2021 så är det säljaren som är din avtalspart. Det är ju ett avtalsbrott om det avtalade inte är uppfyllt.

• Gilla
AndersbcD och 1 till
  • Laddar…
M mpostma skrev:
Det skulle förstås kräva en del juristtimmar och medföljande kostnader for att göra ett försök. Även om man gör det helt själv.
Hur skulle kostnader för juristtimmar kunna uppkomma om man gör det helt själv? 🤔

P
Börjar ni läsa ordentligt så har iaf längre tillbaka det varit tydligt i anticimex avtal att besiktning av värmesystem inte ingår utan är ett separat tillägg som man nog till och med får vända sig till annan lämplig aktör..

Och uppgifterna som står där är det nog också tydligt i avtalet om man börjar läsa lite mer att det är säljaren som står för riktigheten i dom uppgifter som lämnats

Så jag tror det är helt omöjligt att komma åt anticimex i den här soppan

Den som gjort utfästelsen är säljaren och sen har den uppgiften hamnat på flera ställen..

• Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Börjar ni läsa ordentligt så har iaf längre tillbaka det varit tydligt i anticimex avtal att besiktning av värmesystem inte ingår utan är ett separat tillägg som man nog till och med får vända sig till annan lämplig aktör..

Och uppgifterna som står där är det nog också tydligt i avtalet om man börjar läsa lite mer att det är säljaren som står för riktigheten i dom uppgifter som lämnats

Så jag tror det är helt omöjligt att komma åt anticimex i den här soppan

Den som gjort utfästelsen är säljaren och sen har den uppgiften hamnat på flera ställen..
Men jag har ännu inte förstått om det är köparens besiktning vi talar om eller säljarens?

A alexanderlukas skrev:
Men jag har ännu inte förstått om det är köparens besiktning vi talar om eller säljarens?
sannolikt säljarens. Oavsett går det inte att hämta hos besiktningsmannen.

Sedan har jag inte sett röken av trådskaparen.

P
A alexanderlukas skrev:
Egentligen spelar det ingen roll det som är undantag som inte besiktas brukar ju vara värme och el och allt varm och kallvatten i huset. och så länge man inte betalat och köpt in dessa tjänster så är dessa saker inte besiktade alls..

Det brukar även stå som att säljaren ansvarar för sina uppgifter och i ts första inlägg står det ju som att det var samma fel i mäklarprospektet som i bes protokollet så uppgifterna härstammar väl ur mäklarprospektet

Så mest troligt låter det ju som en säljar besiktning men hittar inget tydligt i tråden men jag kan vara blind ibland :)

K klimt skrev:
En elpanna som värmer vatten har hög verkningsgrad, nära 100 procent, dock med vissa förluster i själva pannan.
Exakt vilka förluster har en ren elpanna?

TRJBerg
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilka förluster har en ren elpanna?
Typisk att en (liten) del av värmen läcker ut i rummet där elpannan är. Vilket ofta inte är användbart.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Egentligen spelar det ingen roll det som är undantag som inte besiktas brukar ju vara värme och el och allt varm och kallvatten i huset. och så länge man inte betalat och köpt in dessa tjänster så är dessa saker inte besiktade alls..

Det brukar även stå som att säljaren ansvarar för sina uppgifter och i ts första inlägg står det ju som att det var samma fel i mäklarprospektet som i bes protokollet så uppgifterna härstammar väl ur mäklarprospektet

Så mest tr det ju som en säljar besiktning men hittar inget tydligt i tråden men jag kan vara blind ibland :)
Hade inte varit så troligt att en köparens bm hade lagt tid på att koperia i text som egentligen inte tillför nåt och inte författad av bm själv. Bättre att
TRJBerg TRJBerg skrev:
Typisk att en (liten) del av värmen läcker ut i rummet där elpannan är. Vilket ofta inte är användbart.
fast man slipper kanske ha element eller då behöver ett element i samma rum jobba mindre. Så man kan nog ta vara pä det.

TRJBerg
M mpostma skrev:
Hade inte varit så troligt att en köparens bm hade lagt tid på att koperia i text som egentligen inte tillför nåt och inte författad av bm själv. Bättre att

fast man slipper kanske ha element eller då behöver ett element i samma rum jobba mindre. Så man kan nog ta vara pä det.
Nja. I regel behöver man inte vanlig rumstemperatur i ett pannrum. Så den värme som naturligt läcker från resten av huset (mycket lite) räcker. Vanligtvis blir det nära rumstemperaturen i resten av huset. Såvida man inte har stora perspektivfönster etc i pannrummet.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Är pannrummet mot en yttervägg kan ju förhöjda temperaturen i pannrummet leda till högre förluster genom denna vägg, resterande värme kommer ju huset tillgodo. Däremot kan det kanske vara sämre reglering i många vattenburna system, jämfört med direktverkande elradiatorer som ju alltid har termostat på varje radiator. Men överlag, ingen skillnad att bry sig om i verkningsgrad på direktverkande/elpanna.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Nja. I regel behöver man inte vanlig rumstemperatur i ett pannrum. Så den värme som naturligt läcker från resten av huset (mycket lite) räcker. Vanligtvis blir det nära rumstemperaturen i resten av huset. Såvida man inte har stora perspektivfönster etc i pannrummet.
Det beror på. I mitt fall är det tvättstugan där ”pannan” (bvp) står och då vill man ha något värme. Det kan inte stå kallt. Kanske inte så varm som resten av huset. Man kan begränsa det genom att isolera rören i pannrummet.

Så jag anser att spillvärmen gör nytta.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Är pannrummet mot en yttervägg kan ju förhöjda temperaturen i pannrummet leda till högre förluster genom denna vägg, resterande värme kommer ju huset tillgodo. Däremot kan det kanske vara sämre reglering i många vattenburna system, jämfört med direktverkande elradiatorer som ju alltid har termostat på varje radiator. Men överlag, ingen skillnad att bry sig om i verkningsgrad på direktverkande/elpanna.
Detta är verkligen en sidodiskussion men det beror på många faktorer hur elbehovet är för direktverkande el jämfört med en elpanna.
Hur isolerad är pannan, med dålig isolering ökar läckaget.
Hur ligger pannrummet i huset och har det ytterväggar.
En panna har troligen mer långsam reglering vid temperaturförändringar, ökar elbehovet.
På 80-talet gjordes många konverteringar från direktverkande el till elpannor. Då var en schablon att elbehovet ökade med 5 procent vid gynnsamma förhållanden men upp till 10 procent kunde det vara. Men samtidigt såg man ibland fuktproblem i källare utan uppvärmning, så spillvärmen kan vara nyttig,

Redigerat:
K klimt skrev:
Detta är verkligen en sidodiskussion men det beror på många faktorer hur elbehovet är för direktverkande el jämfört med en elpanna.
Hur isolerad är pannan, med dålig isolering ökar läckaget.
Hur ligger pannrummet i huset och har det ytterväggar.
En panna har troligen mer långsam reglering vid temperaturförändringar, ökar elbehovet.
På 80-talet gjordes många konverteringar från direktverkande el till elpannor. Då var en schablon att elbehovet ökade med 5 procent vid gynnsamma förhållanden men upp till 10 procent kunde det vara. Men samtidigt såg man ibland fuktproblem i källare utan uppvärmning, så spillvärmen kan vara nyttig,
Sidodiskussion på sidodiskussionen ;) Gjordes verkligen konverteringar från direktverkande till vattenburet med elpanna? Det har jag aldrig hört talas om. Däremot många från olja/ved etc. till elpanna. Men att bygga nytt vattenburet för att värma det med samma eller t.o.m. mer el, det låter inte som något någon vill göra?

• Gilla
klimt
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Sidodiskussion på sidodiskussionen ;) Gjordes verkligen konverteringar från direktverkande till vattenburet med elpanna? Det har jag aldrig hört talas om. Däremot många från olja/ved etc. till elpanna. Men att bygga nytt vattenburet för att värma det med samma eller t.o.m. mer el, det låter inte som något någon vill göra?
Det kan låta märkligt, men många fick rådet att byta från direktverkande el till elpanna som ett först steg till att skapa större flexibilitet. Tanken långsiktigt var väl att sedan ha möjligheten till bränsle eller värmepump. Under vissa år fick man bidrag vid sådana konverteringar.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.