Hej, en halogentransformator för down lights med maxeffekt 105 VA. Den har två utgångar på sekundärsidan. Min fråga: måste man dela upp ljuskällorna jämnt mellan dessa två utgångar så den ena inte blir överlastad eller klarar de 105 VA var för sig?
 
Det finns ingen trafo av denna sort som har två separata utgångar vad jag vet, utan de är parallellkopplade endast för att få plats med fler ledare. Det bör du kunna se i installationsanvisningen. Eller så kan man ohmmäta mellan dem.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns ingen trafo av denna sort som har två separata utgångar vad jag vet, utan de är parallellkopplade endast för att få plats med fler ledare. Det bör du kunna se i installationsanvisningen. Eller så kan man ohmmäta mellan dem.
Tack, det är denna det handlar om
 
  • Elektronisk dimbar transformator Vadsbo ZERO 105, vit och blå med teknisk specifikation och symboler tryckta på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BaggeSWE66
  • Laddar…
Ja, symbolerna där säger att du har dubbla terminaler som kan användas efter behov.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
D
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Hej, en halogentransformator för down lights med maxeffekt 105 VA. Den har två utgångar på sekundärsidan. Min fråga: måste man dela upp ljuskällorna jämnt mellan dessa två utgångar så den ena inte blir överlastad eller klarar de 105 VA var för sig?
Trafon kan ge max 105W, oavsett hur du kopplar. Alla ljuskällor kopplas parallellt med varandra.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Tänkte framöver byta ut ljuskällorna till led. Planen är att köpa down lights för 230 V. Från varje ljuskälla går ju en lampsladd upp till ett litet utrymme under taket där jag nu har två trafos för totalt 16 ljuskällor. Matningen däruppe utgörs av en isolerad kabel av okänt märke. Hur kopplar jag för att det ska bli så bra som möjligt?

Tänkte använda 8-poliga Wago. Ska jag lägga in en kopplingsdosa i utrymmet och göra kopplingarna i den?
 
D
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Tänkte framöver byta ut ljuskällorna till led. Planen är att köpa down lights för 230 V. Från varje ljuskälla går ju en lampsladd upp till ett litet utrymme under taket där jag nu har två trafos för totalt 16 ljuskällor. Matningen däruppe utgörs av en isolerad kabel av okänt märke. Hur kopplar jag för att det ska bli så bra som möjligt?

Tänkte använda 8-poliga Wago. Ska jag lägga in en kopplingsdosa i utrymmet och göra kopplingarna i den?
Med ett befintligt 12V-system hade jag hellre bara bytt ut drivdon till något för 12V-LED (försök hitta ett som är dimbart, och det får gärna ha intern dimmer också, och se till att det ger 12V DC, för det brukar vara bättre till LED) och sen skaffat billiga 12V LED. Det har fungerat för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Ja, du kan helt enkelt inte skicka 230 V genom dina gamla sladdar till spottarna. Även om de inte redan för söndergnagda av möss så ska de ligga i en slang, så de behöver bytas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, du kan helt enkelt inte skicka 230 V genom dina gamla sladdar till spottarna. Även om de inte redan för söndergnagda av möss så ska de ligga i en slang, så de behöver bytas.
Ok bara för att jag ska förstå: några möss finns definitivt inte i köksskåpen. Även om jag matar sladdarna med 230 så kommer väl strömmen i kablarna dimensioneras av en lågförbrukande led-lampa?
 
Det handlar om kablarnas skydd. Dolda anslutningskablar eller flexibla kablar i väggar ska i första hand undvikas (om vi pratar 230 V), och i andra hand förläggas i rör. Det finns inga regler om låg belastning som ändrar på det. Du pratar om köksskåp, så de är kanske inte dolda?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det handlar om kablarnas skydd. Dolda anslutningskablar eller flexibla kablar i väggar ska i första hand undvikas (om vi pratar 230 V), och i andra hand förläggas i rör. Det finns inga regler om låg belastning som ändrar på det. Du pratar om köksskåp, så de är kanske inte dolda?
Ok, tack. Jo i delar av skåpen är de dolda och går inuti skåpet upp till utrymmet ovanför
 
D
Om du går från 12V till 230V öppnar du en maskburk med risker, åtgärder, krav och behörighetsdiskussioner. Enklare att byta till 12 V LED. Det där drivdonet du visar på bild kan fungera för 12V LED även om det finns en risk för flimmer enär AC, inte DC. Du kan redan nu prova att stoppa in LED i den ljusslingan.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
D datja skrev:
Om du går från 12V till 230V öppnar du en maskburk med risker, åtgärder, krav och behörighetsdiskussioner. Enklare att byta till 12 V LED. Det där drivdonet du visar på bild kan fungera för 12V LED även om det finns en risk för flimmer enär AC, inte DC. Du kan redan nu prova att stoppa in LED i den ljusslingan.
Är det inte lättast att köpa ett paket med ledspottar inklusive driver, då vet man att man får rätt prylar?
 
D
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Är det inte lättast att köpa ett paket med ledspottar inklusive driver, då vet man att man får rätt prylar?
Nu tänker du på konstantströms-LED. Men detta blir konstantspännings-LED. Koppla bara in ditt drivdon och skaffa LED-ljuskällor som ersätter de halosar du har. Är det G4 el MR16?

Tillägg: poängen är att du kan med 12V LED använda befintliga trådar och armaturer osv. 230V måste dras om och krånglas. De paket du tänker på (med konstantströms-LED) skulle också kräva omkoppling till seriekoppling.

Sen är det en sak som jag djupt ogillar med konstantströms-LED: ljuskällan är integrerad i armaturen så när någon pajar står man där. Med 12V byter man snabbt trasiga lampor som vanligt.

Gör det lätt och bra för dig själv.
 
Redigerat:
D datja skrev:
Nu tänker du på konstantströms-LED. Men detta blir konstantspännings-LED. Koppla bara in ditt drivdon och skaffa LED-ljuskällor som ersätter de halosar du har. Är det G4 el MR16?

Tillägg: poängen är att du kan med 12V LED använda befintliga trådar och armaturer osv. 230V måste dras om och krånglas. De paket du tänker på (med konstantströms-LED) skulle också kräva omkoppling till seriekoppling.

Sen är det en sak som jag djupt ogillar med konstantströms-LED: ljuskällan är integrerad i armaturen så när någon pajar står man där. Med 12V byter man snabbt trasiga lampor som vanligt.

Gör det lätt och bra för dig själv.
Tack för svar! Detta verkar mer komplicerat än jag tänkt mig..Efter era svar i tråden är jag inne på att, som ni skrivit, fortsätta med 12 V-systemet för att kunna använda befintligt kablage. För att undvika seriekoppling bör jag alltså titta på konstantspänningsdystem? Men även dessa bör väl finnas i paket med både driver och spots?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.