21 526 läst ·
78 svar
22k läst
78 svar
Hur hanteras en flygel som kund inte hämtat....på 30 år...?
Det var väl en utmärkt idé. De kan dessutom, säkert såväl det juridiska som varans ungefärliga auktionspris.yonna skrev:
De kanske till och med har en värderingsman i närheten som kan titta på den.
Är pianon som gamla bilar, så kan det finnas mycket stora prisvariationer beroende på modell och tillverkningsår.
Som den här DeSoton.
Bara ett fåtal tillverkade.
För den ovan är det bara en gammal raggarbil men kännaren snackar millionbelopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hugg upp den och kasta.
10år preskriptionstid så säg att den försvann för mer än 10år sedan.
10år preskriptionstid så säg att den försvann för mer än 10år sedan.
Kan man inte typ annonsera i "Post och inrikes tidningar" och i lokalpressen?Daniel_N skrev:
Jag tänker en liten radannonser, det kan inte vara så dyrt?
Ett svar jag inte såg i tråden, vet inte om det är värt något, men kanske ett alternativ om försäljning inte faller i smaken av en eller annan anledning.
Kontakta någon musikskola och skänk den dit med förbehåll om att en ursprunglig ägare eller arving i framtiden kan göra anspråk på den.
Lycka till!
Kontakta någon musikskola och skänk den dit med förbehåll om att en ursprunglig ägare eller arving i framtiden kan göra anspråk på den.
Lycka till!
Jättebra ide. Finns ju för -70 -80- 90 -00BjörnC2 skrev:
Med lite tur bodde nån mer på samma adress (t ex barn) som inte följde med i utlandsflytten.
Är själv släktforskare men hinner inte vara så aktiv. Dom här registren är guld för lite mer sentida forskning.
Medlem
· Blekinge
· 12 279 inlägg
Man ska väl också tänka på att flygeln kanske farit illa av att stå 30 år i ett snickeri troligen utan kontrollerat temperatur. Det är inte säkert att den är brukbar just nu.Intet skrev:
Är det verkligen säkert/troligt att flygeln är säljbar för det beloppet. Pratade med en pianohandlare som hade hela utställningshallen full av klaviaturinstrument. Nya som begagnade.
Han stängde för att det inte längre fanns någon efterfrågan på pianon.
Så, kanske den ovärderliga flygeln i praktiken bara är värd en spottstyver av det "egentliga" värdet. För vem har plats för ett schabrak till instrument i ett hus nuförtiden och än mindre i en lägenhet.
Kan vara något att kolla upp.
Så marknadsvärdet är troligen betydligt mindre än den upplupna hyran. Alltså fritt att sälja.
Den risken är uppenbar. Det skulle vara intressant att få reda på hur värderingen gick till.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag ställde unda två Duettdörrar som var helt rostfria, för fyrtio år sedan. När jag skulle sälja klenoderna Var de helt upprostade.
Et teoretiskt pris är inte alltid med verkligheten överensstämmande
Inte mer än en minut skulle jag lägga på att efterforska någon eventuell levande ägare. Det faller långtifrån rimlighetens krav i detta fall. Endast kattägare som finner sådant tidsslöseri intressantBjörnC2 skrev:
Om man vill bli av med flygeln snabbt så kan det vara intressant. OP ville ju inte slänga eller sälja direkt. Ett alternativ till att vänta 3mån om man ska göra det lagligt enligt vad som framkommit.J Jorel03 skrev:
Vet att du inte frågar om värdet, men:Daniel_N skrev:
Hej!
Jag håller på och hjälper en kollega som ska gå i pension och stänga sitt snickeri.
Ett huvudbry är en mindre Steinway flygel.
1996 lämnade en kvinna in flygeln för någon form av renovering. Kort efter att hon lämnat in den hörde hon av sig och bad honom att vänta lite med renoveringen, de skulle flytta och det var inte läge exakt då. Tiden går. I 10 år står flygeln i väntan på vidare instruktioner. 2006 har snickaran och kunden kontakt igen. Han kommer inte ihåg vem som hörde av sig eller hur det gick till. Kunden betalade hyra för att flygeln stått på snickeriet i 10 år, berättade att de hade flyttat utomlands och bad honom att fortsätta avvakta med renoveringen.
Sen dess har de inte haft kontakt. Det har alltså gått 20 år till...
Nu ska han lägga ner, lokalen ska tömmas etc. Det är dags att ta tag i gamla surdegar.
Telefonnummret till kunden är inte längre i bruk. Ingen med kundens efternamn kan hittas bosatt i Sverige. En man med samma efternamn hittas på Facebook i utlandet, men trots flera försök att skicka meddelande blir det inget svar.
Jag vet inte vad flygeln är värd. Men kanske i storleksordningen 100.000kr. Visst renoveringsarbete, motsvarande ca 5-10' är av okänd anledning påbörjat.
Nu är frågan. Han vill bli av med flygeln. Helst genom att kunden hämtar den såklart, men svårt då han inte lyckas få kontakt.
Jag misstänker att det finns något sätt att lösa detta, men hur gör man så att allting blir rätt och det inte finns risk för svårigheter i framtiden om kunden skulle dyka upp?
Tack på förhand
Daniel_N skrev:
Hej!
Jag håller på och hjälper en kollega som ska gå i pension och stänga sitt snickeri.
Ett huvudbry är en mindre Steinway flygel.
1996 lämnade en kvinna in flygeln för någon form av renovering. Kort efter att hon lämnat in den hörde hon av sig och bad honom att vänta lite med renoveringen, de skulle flytta och det var inte läge exakt då. Tiden går. I 10 år står flygeln i väntan på vidare instruktioner. 2006 har snickaran och kunden kontakt igen. Han kommer inte ihåg vem som hörde av sig eller hur det gick till. Kunden betalade hyra för att flygeln stått på snickeriet i 10 år, berättade att de hade flyttat utomlands och bad honom att fortsätta avvakta med renoveringen.
Sen dess har de inte haft kontakt. Det har alltså gått 20 år till...
Nu ska han lägga ner, lokalen ska tömmas etc. Det är dags att ta tag i gamla surdegar.
Telefonnummret till kunden är inte längre i bruk. Ingen med kundens efternamn kan hittas bosatt i Sverige. En man med samma efternamn hittas på Facebook i utlandet, men trots flera försök att skicka meddelande blir det inget svar.
Jag vet inte vad flygeln är värd. Men kanske i storleksordningen 100.000kr. Visst renoveringsarbete, motsvarande ca 5-10' är av okänd anledning påbörjat.
Nu är frågan. Han vill bli av med flygeln. Helst genom att kunden hämtar den såklart, men svårt då han inte lyckas få kontakt.
Jag misstänker att det finns något sätt att lösa detta, men hur gör man så att allting blir rätt och det inte finns risk för svårigheter i framtiden om kunden skulle dyka upp?
Tack på förhand!
Gamla flyglar i sämre skick besitter låga värden, om de inte är just Steinway. På något sätt har det blivit i stort sett det enda märket som har ett värde i sig.
En mindre Steinway i dåligt skick kan gå för ca 100.000, en i bra skick för en del mer. Nuförtiden brukar dock de flesta äldre instrumenten som säljs skickas på omlackering och helrenovering i typ Polen och därefter säljas för runt 300-500.000. De ser då splitternya ut, även om kvaliteten på det mekaniska är väldigt varierande. Alternativt köps de av handlare och skickas till Asien för att säljas där.
Men flygeln är alltså inte utan värde utan din värdering är sannolikt relativt korrekt. OBS, om den är av modell A, B, C eller D är den värd mer då det är konsertmodeller. A och B är fortfarande relativt små och kan användas som en hemmaflygel.