21 823 läst ·
99 svar
22k läst
99 svar
Hur hanterar/tolkar jag avtal med grannen om återställning efter stödmursbygge
Ska Du återställa vad grannen orsakat på Din egendom, mot ett bidrag som denne bestämmer?
Dags att Du vänder på saken och sticker en kopia i handen på vad han själv lovade, se inlägg ett vad han
själv skrev.
Ta absolut inte emot några pengar. Ordna själv inte med maskiner eller firmor som ska åtgärda. Avtala inget, för det driver han att Du själv ska betala.
Typ.... Hallå kompis, vi dela, OK?
Ge honom i stället ett datum när det ska vara fixat. Och gå sen vidare utifrån detta.
Dags att Du vänder på saken och sticker en kopia i handen på vad han själv lovade, se inlägg ett vad han
själv skrev.
Ta absolut inte emot några pengar. Ordna själv inte med maskiner eller firmor som ska åtgärda. Avtala inget, för det driver han att Du själv ska betala.
Typ.... Hallå kompis, vi dela, OK?
Ge honom i stället ett datum när det ska vara fixat. Och gå sen vidare utifrån detta.
Jepp Johan, jag gick igång på RoTes inlägg, bra ide, tills jag förstod att det bara var uppvärmd bitumen som lades ut.J JohanLun skrev:Har de byggt muren på er mark? Vad var där innan?
Förstår att de tycker 60k är dyrt, det hade de nog inte väntat sig, att firman som byggde muren skulle skada asfalten.... Jättetrist att de dock inte tar sitt ansvar. Har man lovat minst lika bra eller bättre så måste man rimligen innan fundera på vad "bättre" innebär och vara beredd att ta den kostnaden. Eller att entreprenören gör det. Problmet är väl att hade de valt en bra entreprenör hade hen kunnat bygga utan att skada marken...
Ser ut som det redan är en skarv i asfalten, en rimlig kompromiss kanske är att de förseglar HELA er uppfart så hela får samma färg, inte bara den lilla remsan. Men, frågan är, det är inte så att en försegling blir klippig varma dagar? De lagade vår gata utanför med nån sån mer lättflytande asfalt, som sen på sommaren blev jättekletig om man klev eller körde i den...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Grannar är ett jävla otyg i de flesta fall. Stå på dig och kräv betalt.Farstatjej90 skrev:
Grannen får bara betala. Acceptera inga andra lösningar.
Att lägga asfalt på asfalt är varken "bättre" eller "likvärdigt".
Tycker det är helt sjukt sniket att först låna din uppfart för att spara pengar och sen när man förstört uppfarten ska man hitta på nån snållösning till dig som varit snäll....🤔
Tillägg: OBSERVERA att fräsning av en remsa asfalt och sen ny asfalt hade jag inte accepterat. Det blir en linje i mitten. Min granne hade fått göra om uppfarten.
Känner av erfarenhet igen den här typen av granne, har haft 2.B Bigtwin1 skrev:
Byggt på din sida är allvarligast.
•Jag skulle nog kräva att muren revs utan att beträda din sida.
• Hör med kommunen dom kanske kan bistå med råd.
Skadad uppfart, oavsett riva mur eller inte.
• Ta ut en sakkunnig och få offert
Underhåll mur om kvar, ser inte så proffsigt ut så misstänker det kan bli framtida problem.
• Meddela grannen att inga servitut kommer skrivas och allt underhåll av muren får ske från deras sida.
Tänk framtid och vid ev försäljning av fastighet blir det alltid problem med ny ägare om fastighetsgränser inte är korrekta.
Fräs upp till er första längsgående skarv och lägg ny asfalt är väl det enda rimliga kan jag tycka.
Om inte hade jag påtalat att muren är på er mark, gränspinnen är ju ganska talande, och bett grannen riva skiten. Naturligtvis utan att beträda er sida…
Om inte hade jag påtalat att muren är på er mark, gränspinnen är ju ganska talande, och bett grannen riva skiten. Naturligtvis utan att beträda er sida…
Anmärkningsvärt, vi hade i princip samma ärende nyligen men där vi genom oro vid bygget ställde massa frågor som gjorde att de insåg att de inte hade rätt och avbröt bygget och återställde det som var utfört.B Bigtwin1 skrev:
Vi hade sagt ok till en 1,2m hög stödmur (troligtvis betydligt högre än er) men bara om den utfördes korrekt och hade efterfrågat vad de skulle bygga sen muren kom på tal.
Inga ritningar eller beräkningar togs fram och utförandet gjordes inte fackmannamässigt vilket riskerade att muren kommer ”kalva” med tiden och vem får då bekymmer? Jo vi som får muren in mot vår tomt.
Frågor:
Hur är den förankrad i marken? Nerborrad armering i något fast? Injekterad armering?
Hur är dränering bakom muren omhändertaget?
Hur skall underhåll ske?
Din mur ser tyvärr ut som vi var oroliga att vår skulle göra, ett lapptäcke med lagningar och hål. Grannen ser ju inte detta utan det är ni som får lida av utseendet. Kräv honom att snygga upp den (på ett korrekt och hållbart sätt).
Hur såg den ut innan? Ursprungligt skick utgår från hur det såg ut innan. Har ni bilder från det?