Man ser på bilden med gjutformen att din infart är lagd med läggare och en skarv går några meter ut från stödmuren där dom förseglat (klistrat) kanten. Lättaste för att få det att se ut som innan är att skära upp en ränna på en meter mot skarven och bottna av ena kanten (mot muren)som en kil (med asfalt) så får du en riktig kant att gå emot med ny asfalt. Sen får han göra om hela draget (toppa på) från skarv till mur och ut till gatan.

Då får du ny asfaltsyta över allt skadat med en snygg skarv mot befintlig infart. Fallet ser lite halvtaskigt ut från muren så det höjs lite samtidigt så det inte ställer sig vatten mot muren.

Bästa hade varit att få dit en läggare som gör om draget men kan vara svårt att hitta en firma som kör dit maskinerna för ett så litet jobb så skulle troligen bli handläggning.

På mitt jobb tar vi 400kr/m2 ink moms för handläggning plus framkörning och ett justergäng som gräver upp rännan

• Gilla
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
B Bigtwin1 skrev:
Hej.
Jag har fått svar från grannen:
Vi kan konstatera att utifrån vad ni begär och vad vi redan erbjudit så är det tvistiga beloppet 26 000 kr (53 750 kr-27 750). Det innebär att vid en ev tvist i domstol skulle det handläggas som ett sk förenklat tvistemål, eller småmål. Vid en sådan process har parterna inte rätt till ersättning för sina kostnader för tex juridiskt ombud oavsett utgången. Jag tänker att du ska vara medveten om det innan ni lägger för stora pengar på er jurist.
Eftersom grannen är chefsåklagare, så kommer hen inte att dra på sig några ytterligare kostnader vid tvist. Jag tolkar svaret som att grannen är beredd att processa tills vi står i skuld oavsett utfall i domstol...
Känns ut som att man ligger pyrt till.
Alltså om du gör någon form av crowdfunding på byggahus så är jag gärna med och bidrar lite till din juridiska tvist.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Alltså om du gör någon form av crowdfunding på byggahus så är jag gärna med och bidrar lite till din juridiska tvist.
Var och en skänker ju pengar till det man vill, men det kostar 900 kr i ansökningsavgift för småmål och någon tusenlapp att få en asfaltläggare att komma och ta en titt på infarten och uttala sig. Förhoppningsvis hänger inte TS ekonomi på det.

B Bigfoot skrev:
Var och en skänker ju pengar till det man vill, men det kostar 900 kr i ansökningsavgift för småmål och någon tusenlapp att få en asfaltläggare att komma och ta en titt på infarten och uttala sig. Förhoppningsvis hänger inte TS ekonomi på det.
Vilka asfaltläggare frågar du som tar betald för ett platsbesök? Det kostar exakt noll kronor att få någon komma ut för att rekommendera vad som ska göras och att få en offert.

D DanielSt81 skrev:
Vilka asfaltläggare frågar du som tar betald för ett platsbesök? Det kostar exakt noll kronor att få någon komma ut för att rekommendera vad som ska göras och att få en offert.
Kanske med lite tur. Men en ren offert med innebörden "vi erbjuder oss att utföra arbete x för y kr" är inte mycket att komma med i domstolen. Då hävdar bara grannen att det inte alls är nödvändigt att utföra x utan att det räcker med z och kanske halar fram en egen billigare offert som han fått från ett annat bolag för att styrka det. Då dömer domstolen till grannens fördel eftersom den inte har någon kompetens på asfaltläggning. Det behövs ett utlåtande med lite tyngd och som redogör varför arbete x måste utföras för att nå tidigare standard. Jag är inte helt övertygad om att det är lätt att hitta en firma som är redo att skriva ihop ett sådant dokument gratis i hopp om att ta hem jobbet att asfaltera 50m2 infart.

• Gilla
Bigtwin1
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Kanske med lite tur. Men en ren offert med innebörden "vi erbjuder oss att utföra arbete x för y kr" är inte mycket att komma med i domstolen. Då hävdar bara grannen att det inte alls är nödvändigt att utföra x utan att det räcker med z och kanske halar fram en egen billigare offert som han fått från ett annat bolag för att styrka det. Då dömer domstolen till grannens fördel eftersom den inte har någon kompetens på asfaltläggning. Det behövs ett utlåtande med lite tyngd och som redogör varför arbete x måste utföras för att nå tidigare standard. Jag är inte helt övertygad om att det är lätt att hitta en firma som är redo att skriva ihop ett sådant dokument gratis i hopp om att ta hem jobbet att asfaltera 50m2 infart.
Vad grannen kanske hävdar räknas nog ingenting jämförd med offerter från asfaltföretag. Och om TS tar dit stora företag som NCC, Peab eller liknande så kommer nog en domstol lita mer på det än om grannen kanske tar fram en offert från asfalt-svenne runt hörnet.
Och en domstol kan såklart kräva att en besiktningsman tittar på det och gör ett utlåtande. Och det kostar. Men den kostnaden åker grannen på eftersom det är grannen som är ansvarig för skadorna. Och det finns ett kontrakt där grannen själv bekräftar att det åtgärds. Så det är inget TS skulle behöva betala en enda krona för. Det är alltid så att den som har orsakat skador står för eventuella kostnader.
Sen ligger det inte heller i TS intresse att få jobbet utförd så dyrt som möjligt utan bara till den nivån som det var innan. Grannen har dock ett stort intresse att betala så lite som bara möjligt. Även det skulle nog vara till TS fördel i en domstol när det gäller att jämföra offerter.

Men jag skulle inte ens låta det gå till domstol. Jag skulle ta in offerter, går till grannen och låter honom välja vilken. Säger han nej så skulle jag säga du får riva din mur och sen ändå åtgärdar asfalten enligt vårt kontrakt. Du får snart post av byggnadsnämnden/kommunen.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
jag [skulle] säga du får riva din mur och sen ändå åtgärdar asfalten enligt vårt kontrakt.
Ja, om muren är byggd på fel sida är det onekligen ett starkt påtryckningsmedel.

• Gilla
Bigtwin1
  • Laddar…
Mats-S
H hempularen skrev:
Jag har svårt att se något på filmen, mer än att gjutningen ser ut som skit. Men det kan du nog inte göra så mycket åt.
Instämmer, gjutningen ser ut som skit.
Stäm grannen för förfulning av din närmiljö!

• Gilla
Bigtwin1
  • Laddar…
Tror dessutom Åkalgaren drar en vals angående smålsfrågan. Det är upp till TS att antingen stämma grannen på full åtgärd, dvs 53750:- i detta fall. Det blir inget Småmål. TS kan ju även välja att acceptera att det bara är en ekonomisk ersättningsfråga, då har Grannen erbjudit för lite med sina 27750:- . TS stämemr enabart på det lägre, vlket Granenn givetvis önskar, då alterantiv 1 kan bli riktigt dyrt när han förlorar. . Men hur TS gör stämningen avgör TS inte Grannen. Att Grannen gett ett alterantiv som inte enligt TS uppfyller deras avtal innebär inte att det drar ner kravet till hälften. Känns som att Granenn vill skademinimera här. Att om TS orkar gå vidare så kan det bli 100K istället för 57K.

Om TS stämmer, oavsett vilken väg. Se till att ha minst 2-3 offerter. När du fått offert maila ledande fråag, kan man få samma resultat enkalre? Vad förlorar jag om tex gör så här, och vad skulle det kosta???

Redigerat:
M mojjen skrev:
Det är upp till TS att antingen stämam grannen på full åtgärd, dvs 53750:- i dettaf all.
Nej. Om grannen (som utlovat) ersätter TS med drygt halva beloppet kan inte TS stämma på hela. Och om TS stämmer på något annat än han kommit fram till skulle vara (återstående) kostnad för åtgärden så kommer han anses förlora i sak och vara den som får stå för rättegångskostnaderna.

Så grannen kan i högsta grad påverka att det här blir ett småmål. I alla fall så länge som TS inte drar in gränsfrågan i det hela.

Sen är det ju inget dåligt att det är ett småmål. Det begränsar ju risken även för TS, som diskuterats tidigare i tråden.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Om grannen (som utlovat) ersätter TS med drygt halva beloppet kan inte TS stämma på hela. Och om TS stämmer på något annat än han kommit fram till skulle vara (återstående) kostnad för åtgärden så kommer han anses förlora i sak och vara den som får stå för rättegångskostnaderna.

Så grannen kan i högsta grad påverka att det här blir ett småmål. I alla fall så länge som TS inte drar in gränsfrågan i det hela.

Sen är det ju inget dåligt att det är ett småmål. Det begränsar ju risken även för TS, som diskuterats tidigare i tråden.
Jag är inte så säker på det. Det beror på om stämning avser Åtgärden i sig, eller en kostandsersättning. Om stämningen avser att Grannen skall åtgärda inte ersätta, så är grannens monetära förslag ovesäntligt.

Är ju dock inte jurist, så tar inte gift på detta men en snabb research pekar id en riktningen.
Men här skulle nog någon av forumets mer juridiska kompetenser kunna bidra med bättre info.

Men ajg menar att TS kan läman in en stämning på hela beloppet, då är det upp till domstolen att möjligen efter yttrande från grannen överföra det till ett småmål, men det är inte självkalrt om stämningen initialt avser hela beloppet.

Man skall ju dock vara medveten att detta, om min teori stämmer, även innbär en stor risk även för TS.

Jag ahde nog varit lite försiktig med gränsfrågan. Gränspinne är ju sned, så inte alls omöjligt att den fått en törn, och den verkliga punkten ligger några cm åt vänster (mot grannen), om man följer pinnen en bit enr i backen.. Att säkerställa detta skulle säkert innebära en kostsam mätning. Hur ser gränspinnen ut på andra sidan, hur går linjen??

Man undersök om något annat inet stämmer
Har grannen Bygglov? Den är ju sås tor så det vore märkligt om han inte sökt, men man vet aldrig..
Har ni fått ge grannmedgivande i så fall?

Om han har bygglov, undersök om detaljplanen tillåter det. Mao kontrollera att inet kommunen gett ett otillåtet bygglov, som akn överklagas.

Även ett småmäl innebär en del extra kostander för den förlorande parten. Så vet grannen att han förlorar, så vett tusan om han inte viker sig om han vet att TS vet. HAn ahr etts å fruktansvärt savgt case här.

TS kan utöver det ahn begär få:
1. Ansökningsavgiften 900:_
2. Juridisk Hjälp 1h ca 2000:-
Kosatnd för expertutlåtande, så om TS behöver en akkunnig att vittna och skriva intyg, så saklld enna ersättas, även för arbetstid, resor etc. Här kan man snabbt få upp en konsultkosatnd ett par tusen.
TS egen förlorade arbetsinkomst, bör bli någon 1000 lapp.

Så äevn om man inte behöver pantsätta huset, så blir det snabbt några 1000 extra. med tanke på gnidenheten hos grannen, så är det nog inget hans er fram emot.

TS kanske skall framför ajustd et till garnnen, att ett småmål kan juvar abra för båda, emn tänk på att jag komemr behöave rsättning för detta också om jag vinner. Så räkna med att behöva betala 5-6000:- ytterliagre. Mest för att visa att man har börjat sätta sig in i vad det innebär att stämma.

Sen är det väl bara att säga att det behövs ingen stämning alls, TS vill bara att Grannen återställer minst till ursprungligt. Mao inga lappingar som inte fanns innan, inga höjda kanter som inte fanns innan. Kan han göra det billigare på fackmannamässigt sätt, så är det ju bara att lösa. Men be om en åtgärdsbeskrivning, från vald entreprenör först, som ni kan ta ställning till avseende fackmannamässighet innan de startar.

M mojjen skrev:
Jag ahde nog varit lite försiktig med gränsfrågan. Gränspinne är ju sned, så inte alls omöjligt att den fått en törn, och den verkliga punkten ligger några cm åt vänster (mot grannen), om man följer pinnen en bit enr i backen.. Att säkerställa detta skulle säkert innebära en kostsam mätning. Hur ser gränspinnen ut på andra sidan, hur går linjen??

Man undersök om något annat inet stämmer
Har grannen Bygglov? Den är ju sås tor så det vore märkligt om han inte sökt, men man vet aldrig..
Har ni fått ge grannmedgivande i så fall?

Om han har bygglov, undersök om detaljplanen tillåter det. Mao kontrollera att inet kommunen gett ett otillåtet bygglov, som akn överklagas.
Även där gränspinnen är i marken går muren på TS sida. Förutsatt att ingen flyttat på den är det tydligt. Samtidigt spelar det ingen roll eftersom grannen inte fått något medgivande och då får man inte bygga så nära gränsen. Hade grannen sökt bygglov så hade TS fått besked av kommunen innan för att kunna uttala sig. TS blir direkt påverkat så det är inget kommunen skulle kunna strunta i. Eftersom det inte verkar ha hänt så finns det nog inget bygglov.

D DanielSt81 skrev:
Samtidigt spelar det ingen roll eftersom grannen inte fått något medgivande och då får man inte bygga så nära gränsen.
Iom. att TS och grannen till och med har ett avtal om återställande efter bygget kan vi nog utgå från att det även finns ett grannmedgivande för det.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.