Har du testat att nämna den detaljen att muren är byggd delvis på din tomt?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du har ju rättshjälp i hemförsäkringen...
TH har inte rättshjälp för småmål, som detta kallas....

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det behövs ju inte heller då kostnaden rimligen blir i självrisknivå.

Oavsett vad ni kommer fram till att göra behöver ni inte låta er skrämmas av grannens hot om process. Ja, ni kan förlora, men risken att åka på ett par tusenlappar i ombudskostnader måste vägas mot uppsidan som dels är tio gånger större, dels en känsla av att faktiskt fått rätt.

Med det sagt tyckerjag som sagt att ni bör förlikas, men inte på för dåliga villkor

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bigtwin1 skrev:
TH har inte rättshjälp för småmål, som detta kallas....
Men vid ett överklagande kanske totala kostnaden går över gränsen?

kashieda kashieda skrev:
Det kostar väl inte TS något extra ifall grannen överklagar? Såvida han inte anlitar ett ombud såklart.

Hur har det gått med detta?

kashieda kashieda skrev:
Nej. Småmål handlar om hur stort det tvistiga beloppet är. Är det (som här) under ett halvt prisbasbeopp blir det ett småmål, vilket bl.a. innebär förenklad handläggning och en gräns på hur mycket ombudskostnader som anses motiverat (och som motparten kan behöva betala vid förlust).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Småmål handlar om hur stort det tvistiga beloppet är. Är det (som här) under ett halvt prisbasbeopp blir det ett småmål, vilket bl.a. innebär förenklad handläggning och en gräns på hur mycket ombudskostnader som anses motiverat (och som motparten kan behöva betala vid förlust).
Antar att han menar självrisksgränsen. Men som sagt så bör inte ett överklagande kosta honom något (?)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tänkte om det då kan komma över gränsen för småmål, om grannen inte tycker sig vara tvungen att betala för eventuella utlåtanden.

@Bigtwin1: Hur går det? Du har väl inte gått på skrämseltaktiken som grannen kör med? Han har ju klart som korvspad byggt på din tomt utan lov + inte hållit överenskommelsen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Hej.

En uppdatering i ärendet.

Det blev att kompromissa, jag ville ha vår konversation dokumenterad så jag skötte den via mail. Förmodligen la de mig i någon spamkorg, för det blev ingen återkoppling.

Kommunen har godkänt bygget, kommunen säger att jag kan göra en polisanmälan ifall jag anser att de byggt över sina rättigheter. Muren är utökad mot prickad mark. De har tom godkänt att dagvatten från tomten leds ut på vägen…. Läser man mellan raderna så har grannarna nog goda kontakter med bygglovsavdelningen på vår kommun.

Mitt hälsotillstånd, till grannarnas fördel, är inte den bästa efter personlig tragedi, så jag fick böja mig och acceptera deras bud.
Avtalet de skrev, och vi godkände, var att de skulle ta hand om nedglidande fyllnadsmassor från del av mur som de valde att inte bygga upp, återställa uppfart efter murning av mur var klar och att avtalet är giltligt till dess bägge partner är nöjda.

Fyllnadsmassorna är enligt dem inte de fyllnadsmassor som jag avsåg, återställning av uppfart är inte enligt dem med befintlig 30mm ABT 8/11 utan det räcker med att täcka över skadorna samt att av någon anledning är vi inte överens ännu.

Lägger även till en liten film om hur vacker muren är 😉 samt en bild på att armeringen knappast är galvaniserad, muren har även spruckit som synes i högerkant på början av filmen.

• Sprucken murvägg med synliga rostfläckar från icke-galvaniserad armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
C
B Bigtwin1 skrev:
Kommunen har godkänt bygget, kommunen säger att jag kan göra en polisanmälan ifall jag anser att de byggt över sina rättigheter.
Polisanmälan? Det är väl ingen polissak? Utan något som ligger inom kommunens tillsynsansvar enligt PBL(?)
Menar kommunen att de godkänt att bygget inkräktar på din fastighet?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Det är väl ingen kompromiss. Grannen sket fullständigt i både gränser och överenskommelser och utnyttjade dessutom att han har kunskap om hur rättsväsendet fungerar och att du har dålig hälsa. Jag säger inte att du skulle gjort på något annat sätt, för jag vet inget mer om hur du mår än vad du skrivit.

Grannen är en skithög. Så långt är jag i alla fall säker. Med tanke på hur muren ser ut, så sätter jag en slant på att han anlitar svart arbetskraft också.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Borde använt glasfiberarmering men sannolikt vet dom som gjorde detta inte ens vad det är..

• Haha
sysmali
  • Laddar…
P
B Bigtwin1 skrev:
Det blev att kompromissa, jag ville ha vår konversation dokumenterad så jag skötte den via mail. Förmodligen la de mig i någon spamkorg, för det blev ingen återkoppling.
Det går bra att dokumentera telefonsamtal genom att spela in dem, men detta påpekande kommer förstås lite sent.
B Bigtwin1 skrev:
Kommunen har godkänt bygget, kommunen säger att jag kan göra en polisanmälan ifall jag anser att de byggt över sina rättigheter. Muren är utökad mot prickad mark. De har tom godkänt att dagvatten från tomten leds ut på vägen…. Läser man mellan raderna så har grannarna nog goda kontakter med bygglovsavdelningen på vår kommun.
Det kanske inte är förortsgäng som är det stora problemet med brottslighet i Sverige, utan helt andra människor …

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.