B Bigtwin1 skrev:
Ha ha, jo inte var det den dyraste entreprenören som vann bygget. Tilläggas kan att de byggde över tomtgräns utan vårt medgivande. ;-). Men det är en helt annan fråga. Ifall någon mikrometer tyckare anser att de där centimetrarna ska man kunna ta som god granne, så breddades muren ytterligare mot vår fastighet högre upp. Motiveringen var att muren ju lutade in mot deras fastighet.
Då är väl saken klart. Har muren byggts över tomtgräns så går du till din granne som tror att han vet bäst som chefsåklagare och säger att han ska acceptera allt du kräver. Annars får han riva sin mur, återställer allt efter det och så kan han bygga upp sin mur 4,5 meter in på sin tomt igen.
Man blir mörkrädd om en sån person är åklagare. Han verkar ju ha ganska lite kunskap kring regler och juridiken som följer med dessa.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 12 till
  • Laddar…
B Bigtwin1 skrev:
Ha ha, jo inte var det den dyraste entreprenören som vann bygget. Tilläggas kan att de byggde över tomtgräns utan vårt medgivande. ;-). Men det är en helt annan fråga. Ifall någon mikrometer tyckare anser att de där centimetrarna ska man kunna ta som god granne, så breddades muren ytterligare mot vår fastighet högre upp. Motiveringen var att muren ju lutade in mot deras fastighet.
Aha, missade att du skrev detta. Ja, jag vet inte hur grannen tycker att han ska hantera det hela med sådant tydligt översteg på er mark. Känns ju inte som han sitter på trumf direkt. Skrämseltaktik helt enkelt.

B Bigtwin1 skrev:
Hej.
Jag har fått svar från grannen:
Vi kan konstatera att utifrån vad ni begär och vad vi redan erbjudit så är det tvistiga beloppet 26 000 kr (53 750 kr-27 750). Det innebär att vid en ev tvist i domstol skulle det handläggas som ett sk förenklat tvistemål, eller småmål. Vid en sådan process har parterna inte rätt till ersättning för sina kostnader för tex juridiskt ombud oavsett utgången. Jag tänker att du ska vara medveten om det innan ni lägger för stora pengar på er jurist.
Eftersom grannen är chefsåklagare, så kommer hen inte att dra på sig några ytterligare kostnader vid tvist. Jag tolkar svaret som att grannen är beredd att processa tills vi står i skuld oavsett utfall i domstol...
Känns ut som att man ligger pyrt till.
Han har ju förmodligen med avsikt sett till att det tvistiga beloppet hamnar under gränsen med småmål för han vet att hans utsikter att vinna i domstol är begränsade.

Men det är väl bara att ta honom på orden och låta det gå som småmål. Du behöver ingen advokat för det, men någon form av expertutlåtande bör du nog fixa eftersom domstolen knappast har kompetens att uttala sig om vad som är likvärdig återställning. Så det handlar inte om att "processa tills ni står i skuld". Best case: ni vinner målet och grannen får plocka fram plånboken. Worst case: ni förlorar och får nöja er med det som grannen gått med på att betala och förlorar några tusen på ett expertutlåtande och domstolsavgiften. Det är egentligen en ganska bra situation för er där ni inte riskerar jättemycket.

Eller så spelar ni hårt. Informera grannen om att ni kommer att anlita en expert för återställningutlåtande och att ni vill ha ersättning för att muren går några cm över gränsen. Lägg på det på summan ni redan begärt så att det tvistiga beloppet går över småmålsgränsen. Då blir det inte lika kul för grannen att gå till domstol längre. Men det blir ju en risk för er också.

Till att börja med skulle jag bara svara något i stil med. "Vi anser att förslaget till återställning är oacceptabelt och avser att gå vidare till domstol med detta. Angående det slutliga beloppet vi begär för återställning så får vi återkomma med justering efter att vi konsulterat en expert om kostnaden för återställning till tidigare skick samt värderat skälig ersättning för intrånget då muren delvis förlags på vår fastighet."

• Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det framkommer nu alltså att muren är byggd på TS tomt dessutom...
Vilket ärkepucko den här grannen är

TS du har ju alla kort på hand här, detta blir en lätt match mot "chefsåklagaren"!🤔
Heja TS!

• Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att vet hur grannen tänkt underhålla muren utan att beträda TS mark.

Normalt brukar man se till att det finns minst 50cm till tomtgräns för att kunna underhålla staket, murar mm utan att behöva inkräkta på grannens mark.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Skulle vara intressant att vet hur grannen tänkt underhålla muren utan att beträda TS mark.

Normalt brukar man se till att det finns minst 50cm till tomtgräns för att kunna underhålla staket, murar mm utan att behöva inkräkta på grannens mark.
Han kanske tänkte hyra skylift eller liknande som står på hans tomt och hänger ner på sele eller något 😂
Chefsåklagaren är ju väldigt uppenbart en tomte som saknar kunskap.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Man blir mörkrädd om en sån person är åklagare. Han verkar ju ha ganska lite kunskap kring regler och juridiken som följer med dessa.
Han vet nog. Men han vet nog också att de flesta ryggar undan från en process mot en kunnigare part även om de tror sig ha rätt.

• Gilla
PaddyO och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:

Normalt vet jag inte. Stödmurar står nog oftast i tomtgräns. Och ev. underhåll låter man normalt murens ägare utföra.

Det som däremot är viktigt är ju att man ordnar tydlig dokumentation om vems ansvar muren hör till. Om 3 ägare kan det ju annars bli tvist om vem som skall reparera muren när den rasat.

Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
"Hej granne
Är det verkligen värt att förstöra grannsämjan för 26 000 kronor. Vi vill gärna fortsätta ha en bra relation där man hjälper varandra med det man kan, men väljer ni att vara hellre småaktiga är det upp till er. Vi kan hålla oss på varsin sida tomtgränsen framöver om det är det ni vill. Vi har inget behov av er sida, men hur ni ska underhålla er mur och er slänt när ni inte får sätta en fot på vår sida tomtgränsen framöver blir ju ert problem. Grannsämja och fungerande underhåll eller 26 000 kronor - vad är värt mest för er?"

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Är det en gränspinne i bilden? Eller något som satts upp för gjutningen av muren?

[bild]
Gränspinnen

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fattar typ inte. Varför har marken blivit skadad?

B Bigtwin1 skrev:
Gränspinnen
Du sitter som sagt på trumf här.

P
B Bigtwin1 skrev:
Hej.
Jag har fått svar från grannen:
Vi kan konstatera att utifrån vad ni begär och vad vi redan erbjudit så är det tvistiga beloppet 26 000 kr (53 750 kr-27 750). Det innebär att vid en ev tvist i domstol skulle det handläggas som ett sk förenklat tvistemål, eller småmål. Vid en sådan process har parterna inte rätt till ersättning för sina kostnader för tex juridiskt ombud oavsett utgången. Jag tänker att du ska vara medveten om det innan ni lägger för stora pengar på er jurist.
Eftersom grannen är chefsåklagare, så kommer hen inte att dra på sig några ytterligare kostnader vid tvist. Jag tolkar svaret som att grannen är beredd att processa tills vi står i skuld oavsett utfall i domstol...
Känns ut som att man ligger pyrt till.
Du kan ju ta in en annan (dyr) entreprenör som bedömer skadorna och vips har du ett högre penningbelopp att tvista om.
Dessutom lär hans anställning innebära att fallet inte kan hanteras i domstolen han arbetar vid pga. jävsrisk, så han får nog inte så mycket fördel av sitt yrke.

• Gilla
Bigtwin1 och 5 till
  • Laddar…
J
Har de byggt muren på er mark? Vad var där innan?

Förstår att de tycker 60k är dyrt, det hade de nog inte väntat sig, att firman som byggde muren skulle skada asfalten.... Jättetrist att de dock inte tar sitt ansvar. Har man lovat minst lika bra eller bättre så måste man rimligen innan fundera på vad "bättre" innebär och vara beredd att ta den kostnaden. Eller att entreprenören gör det. Problmet är väl att hade de valt en bra entreprenör hade hen kunnat bygga utan att skada marken...

Ser ut som det redan är en skarv i asfalten, en rimlig kompromiss kanske är att de förseglar HELA er uppfart så hela får samma färg, inte bara den lilla remsan. Men, frågan är, det är inte så att en försegling blir klippig varma dagar? De lagade vår gata utanför med nån sån mer lättflytande asfalt, som sen på sommaren blev jättekletig om man klev eller körde i den...

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Han vet nog. Men han vet nog också att de flesta ryggar undan från en process mot en kunnigare part även om de tror sig ha rätt.
Jag är ytterst tveksam till att han vet. Skulle han ha någon kunskap så hade han först sett till att ha ett grannmedgivande skriftligt. Vem som helst med lite kunskap skulle göra det.
Att han efter den här tråden är den kunnigare part tror jag inte. TS har flera trumf och det är ett lätt mål. Det finns ett kontrakt om hur det ska återställas. Muren är byggd över tomtgräns dels på TS tomt. Så det är hur lätt som helst att kräva rivning av muren.
Som jag skrev tidigare skulle jag som första steg ta dit 2-3 firmor. Presentera dessa åtgärdsförslag för grannen. Vill han inte gå med på det så skulle jag låta honom äta lite av sin egen medicin.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.