B Bigtwin1 skrev:
Hej.
Grannen byggde en stödmur mellan våra fastigheter, för att kunna genomföra bygget önskade de att vi upplät vår uppfart för att bygget på ett ekonomiskt och säkert sätt kulle kunna genomföras.

Inga problem, vi önskade att det skrevs ett avtal innan. Avtalet skrevs av grannen, och säger att återställningen ska ske till likvärdig eller bättre än befintligt skick.

Nu är muren byggd och skador som åstadkommits
omfattar en flik hela uppfarten på 30 meter, och 1,70 till 2 meter brett. Uppfarten är på bredaste stället ca 10 meter.
[video]
Återställningen av uppfarten skulle kosta ca 60000, vilket fick grannen att backa. Han önskar ett billigare alternativ.

Återställningen till ursprungligt skick är enligt mig, att fräsning av befintlig uppfart på skadat område måste ske för att det ska anses att vara i ursprungligt skick.

Grannen anser att vi ska acceptera att ny asfalt läggs på befintlig asfalt med en 25 till 30 millimeter hög kant ca 2 meter in från tomtgräns och längs hela uppfarten.

Nu är jag ingen asfalterare, men jag har svårt att tänka mig att asfaltkanten i grannens förslag får bärighet utan mothåll.
-sen kan man ju tycka att själva stödmuren är synnerligen ful med sina gjutsår och lagningar - ett utförande som aldrig hade accepterats om t ex kommunen varit beställare. Spänn bågen lite ytterligare och betona att helheten inte har ett fackmässigt utförande vilket du med fog haft anledning att förvänta dig. Det är ju chefsåklagaren som klantat sig och uppenbarligen inte fört vidare till sin entreprenör hur slutresultatet ska vara.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Iom. att TS och grannen till och med har ett avtal om återställande efter bygget kan vi nog utgå från att det även finns ett grannmedgivande för det.
I inlägg #26 skriver TS att det inte finns ett medgivande för att muren byggdes som den gjorde. Skulle också vara väldigt märkligt att ge en granne ett medgivande för att bygga på annans tomt.
Kontraktet kanske kan tolkas som medgivande för att bygga en mur. Men kan inte tänka mig att det finns en ritning som presenterades för TS som även visar exakt placering. Så kontraktet kan aldrig tolkas som medgivande för att bygga delvis på TS tomt.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
I inlägg #26 skriver TS att det inte finns ett medgivande för att muren byggdes som den gjorde.
Så är det säkerligen, men min poäng var att det måste medgivits att muren alls skulle byggas för att avtalet någonsin skulle kunna vara aktuellt. Att den byggts fel är en annan sak.
D DanielSt81 skrev:
Skulle också vara väldigt märkligt att ge en granne ett medgivande för att bygga på annans tomt.
Tja, att en stödmur skulle kunna ligga i tomtgräns och därmed vara på båda sidor gränsen vore iofs. inte så konstigt. Sånt kan ju både den med högre och den med lägre belägen mark tjäna på. Men nu var det ju inte så.

P
B Bigtwin1 skrev:
Jag provar lägga upp lite större bilder, lägger upp videon okomprimerad också i nästa svar.
Det är snö i de större hålen, vilket idag är ersatt av ogräs.
Tog du bilder på hur ytan såg ut innan grannen byggde muren?

P
D DanielSt81 skrev:
Ni har ju ett avtal där det står vad som ska göras. Då kan du väl säga till din granne att som jurist borde han veta vad ett avtal betyder. Och om han inte vet det borde han byta jobb.
Pacta sunt servanda!
Förstår han det?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Med det kontraktet, det svaret och att grannen är chefsåklagare hade jag startat ett långtida hobbyprojekt att göra livet surt för grannen.
Kanske kontakta en kvällstidning för att "gråta ut". Inte ta med grannens namn, men utelämna inte hans (för det är antagligen inte en kvinna …) titel. Tillräckligt många kommer förmodligen att förstå vem det handlar om.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kanske kontakta en kvällstidning för att "gråta ut". Inte ta med grannens namn, men utelämna inte hans (för det är antagligen inte en kvinna …) titel. Tillräckligt många kommer förmodligen att förstå vem det handlar om.
Haha, kanske det. Men jag har uppfostrats med lite hyfs ;-) Även om jag inte tycker att de tar lika hänsyn till oss, som de kräver att vi ska bemöta dem med, så känner jag att det vore ett steg för långt. Men eftersom de nu hårdnackat vägrar återställa uppfarten (enligt min åsikt) som befintligt eller bättre enligtskriftligtavtal, tar mitt tålamod som god granne slut, och jag anmäler ett tillsynsärende till kommunen.

• Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tog du bilder på hur ytan såg ut innan grannen byggde muren?
Hej pmd, vi har ju resten av uppfarten som referens. Som sagt, relativt nylagd och utan skador.

• Gilla
lerbol och 1 till
  • Laddar…
Nu har det gått några veckor, hur går det för TS?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hejsan.
En liten uppdatering.
Jag har fått en offert på omasfaltering, och en till entreprenör kommer förhoppningsvis och ger en offert nästa vecka. Som bonus fick grannen på andra sidan sin infart omasfalterad. Där rev man upp befintlig asfalt, och lade ny. Så med den referensen och två "seriösa" offerter hoppas jag att grannen ska komma till sans.
En civilrätts process blir för dyr för oss. Grannen har sett till att erbjuda oss en summa som gör att vi kommer under 29000, som är gränsen för att få rättshjälp. Dessutom har vi fått indikationer på att de kommer att överklaga ifall det blir fel beslut. Ska vi inleda en civilrätts process så kan vi räkna med att det blir dyrare än att asfaltera uppfarten själv....
Jag uppdaterar när sista spiken är i.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bigtwin1 skrev:
Hejsan.
En liten uppdatering.
Jag har fått en offert på omasfaltering, och en till entreprenör kommer förhoppningsvis och ger en offert nästa vecka. Som bonus fick grannen på andra sidan sin infart omasfalterad. Där rev man upp befintlig asfalt, och lade ny. Så med den referensen och två "seriösa" offerter hoppas jag att grannen ska komma till sans.
En civilrätts process blir för dyr för oss. Grannen har sett till att erbjuda oss en summa som gör att vi kommer under 29000, som är gränsen för att få rättshjälp. Dessutom har vi fått indikationer på att de kommer att överklaga ifall det blir fel beslut. Ska vi inleda en civilrätts process så kan vi räkna med att det blir dyrare än att asfaltera uppfarten själv....
Bra att du tar in offerter. Då har du lite för att visa så att din granne kan inse vad proffsen rekommenderar.
Att överklaga ett beslut är bara tomma ord. När din granne som chefsåklagare redan pratar om överklagande då vet han nog att han skulle förlora för att han inte har en chans. Sen för ett förenklat tvistemål skulle din granne inte har rätt att få ersättning skulle han vinna (vilket är omöjligt). Det kostar dig 900 kr. Eftersom det är en så låg summa det handlar om anses att inget ombud behövs utan man kan föra sin egen tal. Därför får man ingen ersättning.
Men skulle han fortfarande inte ge sig efter du visat offerterna kan du lugnt börja med att han ska riva muren som står på din tomt. Så får du se om han tycker att det är så kul.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
B Bigtwin1 skrev:
Ska vi inleda en civilrätts process så kan vi räkna med att det blir dyrare än att asfaltera uppfarten själv.
Som @DanielSt81 skriver är det ju tvärtom, ni är garanterade att en civilrättslig process inte sticker iväg i kostnad iom. att det blir småmål.

Domaren i sådana mål hjälper också till med struktur och process (men inte med argument) för att få saker rätt. Det är alltså inte du mot en kunnig motpart och en synnerligen barsk domare.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B Bigtwin1 skrev:
Hejsan.
En liten uppdatering.
Du gick rätt i grannens skrämselfälla alltså. "En process blir för dyr för oss", "grannen kommer ändå att överklaga"...

• Gilla
  • Ledsen
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Du har ju rättshjälp i hemförsäkringen...

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.