Marike
MathiasS MathiasS skrev:
....men du har ju en Gooble tv streamer 4k? Den kör ju Google TV och är inte för gammal.

Att det skulle vara ett svarstidsproblem låter lite konstigt. Apparna är ju gjorda för att buffra video och svarstid borde inte spela någon större roll.
Svarstidsproblem var det enda tv4 supporten kunde tänka sig vara felet. Men märkligt är det för jag har längre svarstid i mobilen men där fungerar det.

S
C Citrona skrev:
Jag har aktiebolag och därför företagsabonnemang. Ser på tv i min stuga utan problem, har en chromecast och eftersom jag har Tele2:s TV-lösning genom min brf har jag Tele 2 Play-appen i den med alla kanaler som ingår i där. Plus streamingtjänsterna då. Fungerar klockrent. Har alltså en liten mobil router med extrakort och då har jag wi-fi året om i stugan så jag kan styra luftvärmepump, elradiatorer och fågelholkkameran 👍🏻
Skattar du för det? 😉

Marike Marike skrev:
Svarstidsproblem var det enda tv4 supporten kunde tänka sig vara felet. Men märkligt är det för jag har längre svarstid i mobilen men där fungerar det.
Svarstid på streamat där man buffrar verkar märkligt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Marike
A AndersS skrev:
Svarstid på streamat där man buffrar verkar märkligt.
Kan det vara fel i boxen? Hämtade en app för att testa hastigheten i boxen, den visade bara 10 ner och 37 upp oavsett om jag kör wifi eller lan. Mobilen (via wifi) hade 127 ner och 32 upp. Castade från mobilen till samma box och det fungerade fint på tv4.
Kablarna fungerar, har testat med en dator och fick som mest ikväll 372 mbit/s ner och 41 upp svarstid 25 ms.

kisumisu
Marike Marike skrev:
Kan det vara fel i boxen? Hämtade en app för att testa hastigheten i boxen, den visade bara 10 ner och 37 upp oavsett om jag kör wifi eller lan. Mobilen (via wifi) hade 127 ner och 32 upp. Castade från mobilen till samma box och det fungerade fint på tv4.
Kablarna fungerar, har testat med en dator och fick som mest ikväll 372 mbit/s ner och 41 upp svarstid 25 ms.
1779661651699.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu var jag tvungen leka också.

Tv4 appen
Viaplay
Yle (Finland)
Svt Play
Youtube
VLC player (lokala filer från mobilen)
VLC player (m3u stream länkar)

Funkar kalas med en gammal Chromecast (nå de lokala filerna från mobilen hackade lite, men de tror jag beror på nån flaskhals i wifi mellan mobil-> chromecast).

Däremot så fick jag inte Allente appen att ens hitta min Chromecast. Säkert nåt jux Allente gjort, dom är ju tyvärr inte så kundvänliga (till kunder som vill använda egna grejor).

Ps. Sen är ju tv4 appen skit den dagen det blev Telia som ägare.....då förlorade min Androidbox kontakten med tv4.
En box som Viaplay fortfarande rullar 100% på och som kommer upp som problem på google när man söker om tv4 problemet. Då jag har nämligen också omöjligt att få tv4 ens att logga in på mina K-pro boxar! Får inte ens upp inloggningsrutan ordentligt och när jag väl får den så loggas man ändå inte in.

Men att det skulle bero på hastigheten eller ping är bara ren bullshit från supporten 😡 skulle det bero på det så skulle det ej fungera i mobilen heller och för en väldigt stor grupp människor. Alla har ju inte fiber och alla sitter inte jämt uppkopplade via fiber även om de nu har fiber hemma så har man ju inte det i t ex bussen eller bilen!

Det som dock är konstigt att så många verkar ha problem med Viaplay men ingen med tv4. Enda förklaringen jag har är att dessa "boxar" måste köra några andra versioner av Android än de som finns i mobilen, surfplattan, inbyggd i tv osv...

Redigerat:
Marike
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har du gjort klassikern och installerat om appen? Brukar lösa de mesta problem som jag stöter på hos kunder.
För du använder väl Google Streamern?
Jag har installerat appen flera gånger men det biter inte på tv 4. Tv-strearmern kunde jag varit utan, den fungerar till SVT, youtube, prime mm men inte till tv4. Jag har kopplat in en 10 år gammal win 10 dator och via den kan jag se allt. Lite bökigt att komma igång för den är ganska trög, men väl där flyter det på, ok, det är inte 4k men det är i alla fall bild o ljud. Hade jag visst att google var sån skit hade jag köpt en begagnad win 11 dator istället för samma pris.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Om problemet flyttar mellan olika appar kanske ts valda DNS har ett filter och blockerar vissa servrar?

Apparna kommunicerar inte bara med streamingservrar utan även med bla reklam och statiskservrar. Vissa kan blockeras utan inverkan, medan andra kan låsa flödet.

Kan vara värt att prova ändra DNS till tex googles 8.8.8.8, cloudflares 1.1.1.1 eller dns4eu 86.54.11.100.

J
Min upplevelse är att "egna boxar" eller TVns inbyggda programvara blir obsolete rätt snabbt.

Apple TV eller Google TV är nog bättre. De håller så länge de officiellt supportas och sen får man byta, men de har hållit kompabilitet i många år. Googles lösningar har inte ens varit dyra, nu har de väl ändrat lite vad de säljer men jag tror fortfarande drägligt pris...

Marike
Lustig notering. En släkting bor i hyreshus med kabeltv och vi hade lite kontakt under pågående vm matcher. Det visade sig att vi fick bilden ca 7 minuter efter honom om vi använde Google tv streamer, ( jo, den fungerade tidvis ). Kopplade över till castning från mobil till gamla chromcasten, det blev bättre, bara ca 2 minuters fördröjning. Sist provade jag min gamla HP-dator vilket resulterade i 0 fördröjning mot min släktings mottagning. Givetvis från samma wifi. Tänkte, tillfälligheter, så gjorde om samma test om och om igen, under flera dagar, samma resultat.
Anmärkningsvärt är att vid hastighetstest verkar tvboxen strypa wifi signalen, inte i närheten av vad jag får i mobilen eller datorn.
Kan det möjligen vara fel i boxen? Ska jag lämna in den? Å andra sidan gick det inte bättre när den var LAN kopplad.
Någon annan som har Google TV streamer, och i så fall hur fungerar de?

Marike
arneri68 arneri68 skrev:
Om problemet flyttar mellan olika appar kanske ts valda DNS har ett filter och blockerar vissa servrar?

Apparna kommunicerar inte bara med streamingservrar utan även med bla reklam och statiskservrar. Vissa kan blockeras utan inverkan, medan andra kan låsa flödet.

Kan vara värt att prova ändra DNS till tex googles 8.8.8.8, cloudflares 1.1.1.1 eller dns4eu 86.54.11.100.
Problemet är permanent på tv4.
Det där med DNS känns lite överkurs för mig, kan inget om sånt. Ska man väl inte som Svensson heller behöva kunna. Men tack ändå.

kisumisu
Marike Marike skrev:
Lustig notering. En släkting bor i hyreshus med kabeltv och vi hade lite kontakt under pågående vm matcher. Det visade sig att vi fick bilden ca 7 minuter efter honom om vi använde Google tv streamer, ( jo, den fungerade tidvis ). Kopplade över till castning från mobil till gamla chromcasten, det blev bättre, bara ca 2 minuters fördröjning. Sist provade jag min gamla HP-dator vilket resulterade i 0 fördröjning mot min släktings mottagning. Givetvis från samma wifi. Tänkte, tillfälligheter, så gjorde om samma test om och om igen, under flera dagar, samma resultat.
Anmärkningsvärt är att vid hastighetstest verkar tvboxen strypa wifi signalen, inte i närheten av vad jag får i mobilen eller datorn.
Kan det möjligen vara fel i boxen? Ska jag lämna in den? Å andra sidan gick det inte bättre när den var LAN kopplad.
Någon annan som har Google TV streamer, och i så fall hur fungerar de?
Har alla varit i samma rum lika nära wifiroutern?

Kan även bero på att det finns olika wifi frekvenser.

En äldre 2.5Ghz långsammare, men når längre och verkar fungera bättre med olika enheter.

Sen kom 5Ghz frekvensen (skall ej förväxlas med 5G, som vissa gör).

Sen kom 6Ghz (idag finns det väl nåt som heter 7ghz också?).

Nackdelen med just dessa 5 och 6Ghz är att den signalen når ej lika långt. Är bättre på alla sätt men kan bli sämre än 2.5 Ghz pga att den ej når lika långt.

Sen är vissa router kocko också.
Som Telias ZTE router, många gnäller om Telenors gamla Technicolor routrar. Där var det aldrig nåt problem efter att man ändrade wifins kanaler, japp det kan vara grannars likadana routers som sänder på samma kanal (alla routers mer eller mindre har samma inställningar från operatör/fabrik) och stör ut din router!

Men den här ZTE routern gör att just en Android tv box vägrar ansluta direkt till routern "wrong password" blir det när man försöker ansluta med wifi.
Har dessutom två sådana och båda samma symptom!

Nu kör jag deras router då allt annat funkar och när det är mobilt bredband då har jag bara flyttat routern och har den ansluten med sladd till tvboxen.

Som någon redan nämde är det tyvärr så att allt blir fort "obsolete". Mina androidboxar är också rätt så "obsolete" Android 8 😂
Men det som är just surt med alla dessa boxar att det blir svårt uppgradera dessa, då all programvara är closed source eller kräver komplicerade sätt att få uppgraderat!

Det roliga är att Viaplay funkar men tv4 även för egen del kört i dessa androidboxar. Har ej fungerat på åratal.

Nu fick jag dock en Chromecast som också har många år på nacken. Där funkar allt som fungera i mobilen (där jag har Android 15).

Men jag har också upplevt att en dator är mycket säkrare kort att köra!

Enkel att uppgradera!
Oftast mer minne leka med!
Går installera allt möjligt roligt på!
Blir billigare (i alla fall på de långa loppet).

Men sen har ju såklart våra kära tvoperatörer blivit så jävla krävande på säkerhet så är inte helt hundra datorer heller snart fungerar. Men ju fler som skulle använda en dator ju mer intresse har operatörerna vidarehålla möjligheten streama med dator!

Redigerat:
Marike
Jo alla i samma rum på samma plats. Frekvensen kan ha betydelse. Hp datorn tar nog emot på 2,4 GHz, blir inte samma bildkvalitet. Möjligen alternerar mobilen mellan 2,4 och 5. Kanske tar boxen bara emot på 5 GHz men det är i så fall konstigt att inte även den alternerar om inte signalen på 5 GHz är tillräcklig. Det skulle kunna förklara den låga hastigheten i boxen. Jag har inställt på lägsta upplösningen så 2,4 GHz borde räcka.

kisumisu
Marike Marike skrev:
Jo alla i samma rum på samma plats. Frekvensen kan ha betydelse. Hp datorn tar nog emot på 2,4 GHz, blir inte samma bildkvalitet. Möjligen alternerar mobilen mellan 2,4 och 5. Kanske tar boxen bara emot på 5 GHz men det är i så fall konstigt att inte även den alternerar om inte signalen på 5 GHz är tillräcklig. Det skulle kunna förklara den låga hastigheten i boxen. Jag har inställt på lägsta upplösningen så 2,4 GHz borde räcka.
Har boxarna möjlighet till trådat anslutning?
Möjlighet få trådat med en usb-c nätverkskort?

Tänkte bara att då kan man utesluta dålig wifi om man trådar anslutningen.

Visst skall det ju fungera med wifi också tycker man ju.
Jag har en bekant som har Tele2 webbtv tycker det är dålig bildkvalitet i den. Så streamad tv är nog inte det bästa om man är ute efter bra bild.

Marike
kisumisu kisumisu skrev:
Har boxarna möjlighet till trådat anslutning?
Möjlighet få trådat med en usb-c nätverkskort?

Tänkte bara att då kan man utesluta dålig wifi om man trådar anslutningen.

Visst skall det ju fungera med wifi också tycker man ju.
Jag har en bekant som har Tele2 webbtv tycker det är dålig bildkvalitet i den. Så streamad tv är nog inte det bästa om man är ute efter bra bild.
hade boxen kopplad med LAN tidigare men det var inte mycket skillnad. Detsamma med HPn, wifin var nästan lika snabb som kabeln, så för att få en rättvis bedömning gjorde jag jämförelsen med wifi på alla. Dessutom omöjligt att köra mobilen på LAN.
Har frågat google och de säger, sammanfattningsvis att det är tv4 som inte hänger med i utvecklingen av appen. De föreslog att som lösning fortsätta casta från mobilen, boxen tog då över sändningen i högupplöst, på så vis kunde man kringgå tv4 appen. Och sedan hoppas på att tv4 hittar det korn som de flesta andra redan för länge sedan har hittat.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.