Marike
Och som genom ett trollslag fungerar allt nu. Något har någon gjort men jag bryr mig inte bara det fungerar.
Efter att läst omdömen för tele2 och comviq står det helt klart att jag inte hoppar i den grytan. Undrar om tele2 någonsin kommer att kunna sudda ut vad som skrivs där.
Nu kan gumman titta och jag får egentid. 😀

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Marike
En annan fråga, jag ställde den till Ai, men vad säger ni?
vad fylls motsvarande reklamtid upp med om man inte har reklam?

När du tittar på ett program utan reklam "fylls" tiden inte upp med någonting alls – den försvinner helt enkelt.
Eftersom programmen på streamingtjänster visas "on-demand" (när du själv vill) finns det inget fast tidsschema att passa. Det innebär följande:
  • Sömlösa övergångar: Där det i TV-sändningen skulle ha varit ett reklamavbrott klipper streamingen oftast direkt till nästa scen. Ibland kan du se en kort toning till svart i en sekund eller två, vilket markerar var det ursprungliga avbrottet var tänkt att ligga.
  • Kortare totaltid: Om ett program är 60 minuter långt på TV med reklam, är samma fil på streamingtjänsten bara ca 42–45 minuter lång. Du sparar alltså de där 15–18 minuterna som annars hade gått åt till reklam.
  • Undantag för Live-sändningar: Om du tittar på en live-kanal (t.ex. TV4 eller SVT) via en streamingtjänst, fylls reklampauserna ibland med en skylt där det står "Programmet fortsätter strax" eller med trailers för tjänstens egna program. Detta sker för att live-sändningen måste hålla samma takt som den linjära TV-sändningen.
Vad är då meningen med att betala för att slippa reklamavbrott? Gällande sista punkten, så klart.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Vi säger att reglerna tydligt förbjuder att man klistrar in svar från AI. 😉

Marike Marike skrev:

När du tittar på ett program utan reklam "fylls" tiden inte upp med någonting alls – den försvinner helt enkelt.
Eftersom programmen på streamingtjänster visas "on-demand" (när du själv vill) finns det inget fast tidsschema att passa. Det innebär följande:
  • Sömlösa övergångar: Där det i TV-sändningen skulle ha varit ett reklamavbrott klipper streamingen oftast direkt till nästa scen. Ibland kan du se en kort toning till svart i en sekund eller två, vilket markerar var det ursprungliga avbrottet var tänkt att ligga.
  • Kortare totaltid: Om ett program är 60 minuter långt på TV med reklam, är samma fil på streamingtjänsten bara ca 42–45 minuter lång. Du sparar alltså de där 15–18 minuterna som annars hade gått åt till reklam.
  • Undantag för Live-sändningar: Om du tittar på en live-kanal (t.ex. TV4 eller SVT) via en streamingtjänst, fylls reklampauserna ibland med en skylt där det står "Programmet fortsätter strax" eller med trailers för tjänstens egna program. Detta sker för att live-sändningen måste hålla samma takt som den linjära TV-sändningen.
Vad är då meningen med att betala för att slippa reklamavbrott? Gällande sista punkten, så klart.
På HBO Max under OS kunde man se när det blev reklam för de som inte betalade för att slippa det. De försökte väl ha reklam under de mindre intressanta delarna (som när det är halvtid eller liknande), men det var ju en hel del som man skulle missat... Och de fortsatte kommentera under reklamen, så det var nästan alltid någonting man missade.

Marike Marike skrev:
Jag har varit i kontakt med alla inblandade, de som tagit problemet på mest allvar är Google. Nu har jag tittat på tv4 minst tio timmar utan att det laggat, men, nu fungerar inte svt play, har inte gjort så den senaste veckan, står bara att just nu går det inte att logga in, försök senare. har provat med allt. Hade det varit som förr att man betalade tv licens hade jag slängt ut tvn och sparat de pengarna, svt behöver inte bry sig, de får sina miljarder oavsett om skiten fungerar eller ej.
Jag börjar undra om det inte är Hallon/ 3 som strular. Någon nämnde att 3 hade problem, tror det var tv4 supporten. Så möjligen får svt och tv4 oförtjänt klä skott. Att byta internetleverantör är nog nästa steg.
Såg ett bra erbjudande från Comviq, samma pris men obegränsad surf i 5g hastighet på 1000 mb/s och dessutom ingår modem/router. Dock med bindningstid 24 mån. Erfarenheter av denna operatör?
Vad har du för mobiloperatör på telefonen? Nån annan än bredbandets? Testa dela ut internet från telefonen till din google-enhet och se om problemet magiskt försvinner. Det låter dock skumt att det skulle vara din uppkopplings fel om bara en tjänst krånglar.

SVT Play går att använda utloggad så testa rensa appdata och kör utan inloggning?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Marike Marike skrev:

Tittar du på en livesändning pågår den även under reklamavbrottet, du kan då få se det publiken i studion får se. Tänk på Eurovision där man på svt ibland säger att nu är det reklam i en del länder.
Du köper ju ingen tidsmaskin genom att hoppa reklamen.

Angående tv4s reklamfria utbud är det förhållandevis få program som är livesändningar, de flesta program är inspelade och där sparar du ganska mycket tid per program.

TV4 med SHL - då djupdyker man i frågor under reklamen. Visar exempelvis utvisningssituationer eller diskuterar taktiska manövrer.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Marike
1 130m2 skrev:
Vad har du för mobiloperatör på telefonen? Nån annan än bredbandets? Testa dela ut internet från telefonen till din google-enhet och se om problemet magiskt försvinner. Det låter dock skumt att det skulle vara din uppkopplings fel om bara en tjänst krånglar.

SVT Play går att använda utloggad så testa rensa appdata och kör utan inloggning?
Vi har Hallon i-net och mobil utan m-data samt en telenor mob. streaming enheterna är återställda och installerade flera gånger utan resultat. Men som sagt, nu fungerar allt korrekt, varför vet jag inte, jag nöjer mig med att det funkar.

• Gilla
130m2
  • Laddar…
Marike
1 130m2 skrev:
Tittar du på en livesändning pågår den även under reklamavbrottet, du kan då få se det publiken i studion får se. Tänk på Eurovision där man på svt ibland säger att nu är det reklam i en del länder.
Du köper ju ingen tidsmaskin genom att hoppa reklamen.

Angående tv4s reklamfria utbud är det förhållandevis få program som är livesändningar, de flesta program är inspelade och där sparar du ganska mycket tid per program.
Men fattar jag rätt så vad Ai säger borde det finnas 2 programtablåer, en utan reklam och en med? Längden på ett program varierar ju ganska väsentligt. Eller missar man en hel del reklamtiden.

Marike Marike skrev:
Men fattar jag rätt så vad Ai säger borde det finnas 2 programtablåer, en utan reklam och en med? Längden på ett program varierar ju ganska väsentligt. Eller missar man en hel del reklamtiden.
Under OS visade man en bild/bild, dvs liten bild med direktsändning under reklaminslag.
Tittar jag på TV i efterhand kan man inte i TV4 snabbspola reklam, men går bra i programmet.
I andra kanaler om man tittar i efterhand eller välja att starta från början kan reklam vara bortklippt eller snabbspolas.
Har TV-tjänst.
AI vet inte allt och inget jag litar på.

Marike Marike skrev:
Den linjära kanalen TV4 har bara en tablå, den med reklam. Om du tittar på linjärkanalen får du alltså reklam precis som vanligt.

Det du gör om du prenumererar på den reklamfria tjänsten är att du på enklaste vis startar uppspelningen av inspelningen av det aktuella programmet (istället för att se det på TV4-kanalen). På en del tjänster kan du bara starta om programmet direkt från kanalen, på andra tjänster måste du söka upp programmet och starta det på så vis. I båda fallen kommer det bli så att du kommer se klart på programmet innan det sänds klart enligt tablån, tiden som blir över kan du använda till något annat (starta ett annat program tex).

I praktiken är det oftast inte ett problem eftersom många (men inte alla) program publiceras redan vid midnatt den dag de sänds, så du behöver inte vänta in att programmet sänds på tv. Vill ni se ert favoritprogram till frukost istället för att vänta till kvällen kan ni ofta göra det. Över tid kommer ni antagligen finna att ni allt mer sällan följer tablån utan istället håller koll på dagarna för programmen, och ett tu tre är ni ytterligare en av de som inte längre "tittar på tv" (i betydelsen den linjära kanalen) utan istället strömmar programmen när det passar er.

Observera att man nog inte behöver behöver prenumerera på den reklamfria tjänsten för att få tillgång till programmen i förväg, jag tror de blir tillgängliga samtidigt även om man tar reklamvarianten.

Jag väntar på något tips från någon vänlig själ om någon internetleverantör som kan leverera mobilt bredband med fri trafik till en vettig slant per månad. Dvs inte bara första månaden eller de tre första månaderna typ prova på... och sedan chockhöja till det dubbla priset,

Har sedan bortåt 10 år tillbaka haft Hallon som ägs/körs via "Tre" och där har jag 100GB i månaden för 250 kronor. De erbjuder även 200GB i månaden för 350 kronor i månaden. Men jag vill helt och hållet ha fri trafik för att det inte helt plötsligt ta slut på den tilldelade potten just när jag ska betala månadens räkningar. 😎

Någon som har något bra tips om någon seriös leverantör?

Öland4ever Öland4ever skrev:
Jag väntar på något tips från någon vänlig själ om någon internetleverantör som kan leverera mobilt bredband med fri trafik till en vettig slant per månad. Dvs inte bara första månaden eller de tre första månaderna typ prova på... och sedan chockhöja till det dubbla priset,

Har sedan bortåt 10 år tillbaka haft Hallon som ägs/körs via "Tre" och där har jag 100GB i månaden för 250 kronor. De erbjuder även 200GB i månaden för 350 kronor i månaden. Men jag vill helt och hållet ha fri trafik för att det inte helt plötsligt ta slut på den tilldelade potten just när jag ska betala månadens räkningar. 😎

Någon som har något bra tips om någon seriös leverantör?
Jag har Tele2 obegränsat med två extra datakort. Företagsabonnemang för 299+moms per månad. Funkar perfekt. Har extrakorten i mobila routrar så har wifi i sommarstugan mm

C Citrona skrev:
Jag har Tele2 obegränsat med två extra datakort. Företagsabonnemang för 299+moms per månad. Funkar perfekt. Har extrakorten i mobila routrar så har wifi i sommarstugan mm
Fast den är väl inte obegränsad? Eller har de ändrat något? Tidigare tog ju data slut på 6 minuter om en ny spelpatch kom (och man fick fortsätta nästa dag)

G
kisumisu kisumisu skrev:
Privatkopiera programmet som ju var en grej man kunde tanka och spara från SVT fungerar ju heller inte.
Det fungerar fortfarande. Jag testade alldeles nyss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.