8 639 läst ·
154 svar
9k läst
154 svar
Hur gör ni med tv4?
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 157 inlägg
Det viktigaste för oss är att TV-streaming bl a för TV4Play, SVTPlay m fl streamingtjänster fungerar ca 16 timmar per dygn samtidigt som "vanlig" surfing för en eller ett par datorer fungerar 30 dagar i månaden året runt.C Citrona skrev:
Men vad menar du med "företagsab"... vi är ju en vanlig barnfamilj!?? Privatvilla på landet. Huvudmasterna från mobilmasterna ser vi nästan från terassen så själva mottagningen är bra. Däremot har jag noll koll på hur mycket bandviddshastighet som krävs just för att streama TV? Men de allra flesta leverantörerer erbjuder väl 5G idag 2026?
Tråkigt svar, kolla runt hos de som har täckning i ditt område vad de kan erbjuda.Öland4ever skrev:
Det viktigaste för oss är att TV-streaming bl a för TV4Play, SVTPlay m fl streamingtjänster fungerar ca 16 timmar per dygn samtidigt som "vanlig" surfing för en eller ett par datorer fungerar 30 dagar i månaden året runt.
Men vad menar du med "företagsab"... vi är ju en vanlig barnfamilj!?? Privatvilla på landet. Huvudmasterna från mobilmasterna ser vi nästan från terassen så själva mottagningen är bra. Däremot har jag noll koll på hur mycket bandviddshastighet som krävs just för att streama TV? Men de allra flesta leverantörerer erbjuder väl 5G idag 2026?
Själv gör jag inte det utan tar en dialog vart/vartannat år med den vi har abonnemang hos, presenterar att dessa tjänster har vi och vad kan man göra i pris, då blir man vidarekopplad till någon som har ett annat "mandat".
Där är utgångsläget att jag vill få ett förslag på samtliga tjänster vad det blir i snitt per månad räknat på ev. bindningstid. Bryr mig inte om enskild tjänst eller att kostnaden för tjänster förändras under tiden beroende av ev. rabatter. Så blir t.ex. resultat ett snitt på 1000kr/månaden under 24 månader och det är acceptabelt så blir det så. Letar inte en hundralapp hit eller dit, för lat för det och har inte behovet.
Jag har aktiebolag och därför företagsabonnemang. Ser på tv i min stuga utan problem, har en chromecast och eftersom jag har Tele2:s TV-lösning genom min brf har jag Tele 2 Play-appen i den med alla kanaler som ingår i där. Plus streamingtjänsterna då. Fungerar klockrent. Har alltså en liten mobil router med extrakort och då har jag wi-fi året om i stugan så jag kan styra luftvärmepump, elradiatorer och fågelholkkameran 👍🏻Öland4ever skrev:
Det viktigaste för oss är att TV-streaming bl a för TV4Play, SVTPlay m fl streamingtjänster fungerar ca 16 timmar per dygn samtidigt som "vanlig" surfing för en eller ett par datorer fungerar 30 dagar i månaden året runt.
Någon som läst/hört något nytt som kan beröra mitt problem att jag inte kan se tv4 med chromecast tv eller google tvstreamer 4k? Jag har vänt på varenda sten utan att se nån lösning. Har provat alla rekomenderade inställningar, och bytt bredband. Har sagt upp abonnemanget, kan ju bara se det i mobilen, (eller casta till en gammal chromecast puck, men inte alltid).
Tänkte lite på olika tekniker , android och google, kan det ha med saken att göra? Mobilen är ju android?
Synd att jag köpte boxen på El-Giganten, skulle handlat på Netonnet så hade jag fått lämna tillbaka även fast förpackningen var bruten och varan testad.
Tänkte lite på olika tekniker , android och google, kan det ha med saken att göra? Mobilen är ju android?
Synd att jag köpte boxen på El-Giganten, skulle handlat på Netonnet så hade jag fått lämna tillbaka även fast förpackningen var bruten och varan testad.
Android kommer från google. Google TV är baserat på Android som är operativsystemet. Det borde inte vara några större skillnader mellan dessa.Marike skrev:
Jag tror du får sammanfatta läget och vad som är gjort för att kunna få hjälp, det är svårt att hitta alla inlägg som handlar om just ditt problem.
Jag har gjort all jag kan tänka mig. varit i kontakt med supportrar från tv4, google och internetleverantör, så klart elgiganten också. har följt deras förslag till lösning av problemet utan resultat. Har även bytt internetlev. Googles båda, i min ägo, strular. En röd cirkel som snurrar på en svart skärm är tv4, men jag slipper åtminstone reklamen.MathiasS skrev:
Jag är äldre, inte van vid köp å släng, så tvn är gammal, gissar 15år på plasman och 10 på lcdn. Men svt, prime och you tube fungerar perfekt. Vad skiljer tv4 mot nämnda?
Varför fungerar mobilen, (för det mesta), att casta till den äldre varianten? Förklaringen jag fått är att mobilen och boxen inte har samma hård/mjukvara. Borde jag då testa en android mediabox? Och om det fungerar, ska jag då reklamera googleboxarna?
Tyckte väl det var för bra för att vara sant. Nu är den som tidigare.
"Android TV is the older platform and is slowly being phased out on new devices. Google TV is the modern standard found on all recent smart TVs (like Sony, TCL, and Hisense) and streaming devices."
Anledningen till att jag tänker att en jämnårig standard skulle kunna funka. Vet inte om Google platformen är bakåtkompertibel.
Men man kan tycka att den borde vara det för moderna apparater med google inbyggt lär väl knappast vara målgruppen för google tv boxen.
"Android TV is the older platform and is slowly being phased out on new devices. Google TV is the modern standard found on all recent smart TVs (like Sony, TCL, and Hisense) and streaming devices."
Anledningen till att jag tänker att en jämnårig standard skulle kunna funka. Vet inte om Google platformen är bakåtkompertibel.
Men man kan tycka att den borde vara det för moderna apparater med google inbyggt lär väl knappast vara målgruppen för google tv boxen.
Redigerat:
....men du har ju en Gooble tv streamer 4k? Den kör ju Google TV och är inte för gammal.Marike skrev:
Att det skulle vara ett svarstidsproblem låter lite konstigt. Apparna är ju gjorda för att buffra video och svarstid borde inte spela någon större roll.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
Har du gjort klassikern och installerat om appen? Brukar lösa de mesta problem som jag stöter på hos kunder.Marike skrev:
För du använder väl Google Streamern?
Jo då, flera gånger. Fabriksåterställt , mm. Google Streamern, jo, men inte till tv4 mer än att jag provar lite då o då. Hastighet på internet är bra både upp och ner men svarstiden ligger på 23ms och mer. Svarstiden är det enda jag kan se inte uppfyller tv4 kravet på mindre än 20ms, vilket är svårt att nå om man inte har fiber.[SKPG]Zamora skrev: