Hej! Planerar att bygga badrum på övervåningen av en stenbyggnad. Huset är murat och golven är gjutna betongplattor. Frågan jag har är följande! I rummet där badrummet ska vara är ett gjutet betonggolv. För att kunna lägga avloppsrör behöver jag bygga upp ett golvbjälklag. Jag har gott om takhöjd så det är ingen fara. Under badrummet ligger ett pannrum som är uppvärmt men inte 20 grader varmt utan rätt kallt på vintern men borde vara torrt och fint med tanke på all eldning som sker. Frågan är hur man ska tänka kring isolering och golvreglar? Måste man lägga plast i botten? Och hur tänker man kring den ytan i isoleringen som blir mot den murade ytterväggen? Ytterväggen är inte isolerad och tänkte ej heller göra detta pga problematiken kring invändig isolering på murade stenväggar. Och vad för isolering bör man lägga i golvet? Rockwool eller cellplast?
Vad har ni för erfarenheter och tankar? Fyller på med mer information vid behov
Uppskattar alla tankar och idéer
För att komma bort ifrån plast och fuktkänsliga material så kan du lägga dina avlopp på betongen och sedan gjuta upp med EPS betong för utfyllnad och isolering ovanpå EPSen kan du sedan flytspackla med eller utan golvvärme..E Elbasnickeri skrev:Hej! Planerar att bygga badrum på övervåningen av en stenbyggnad. Huset är murat och golven är gjutna betongplattor. Frågan jag har är följande! I rummet där badrummet ska vara är ett gjutet betonggolv. För att kunna lägga avloppsrör behöver jag bygga upp ett golvbjälklag. Jag har gott om takhöjd så det är ingen fara. Under badrummet ligger ett pannrum som är uppvärmt men inte 20 grader varmt utan rätt kallt på vintern men borde vara torrt och fint med tanke på all eldning som sker. Frågan är hur man ska tänka kring isolering och golvreglar? Måste man lägga plast i botten? Och hur tänker man kring den ytan i isoleringen som blir mot den murade ytterväggen? Ytterväggen är inte isolerad och tänkte ej heller göra detta pga problematiken kring invändig isolering på murade stenväggar. Och vad för isolering bör man lägga i golvet? Rockwool eller cellplast?
Hade helst undvikit att behöva gjuta in avloppet. Men du menar att man gjuter upp golvet och sen lägger cellplast ovanpå och golvvärme och sen flytspacklar?
Konstruktiv idé! Men det är en tjock platta och jag tror mycket hade krockat med rördragning och liknande i taket på pannrummet. Plus att jag gärna hade sluppit lägga golvvärme på betongplattan för att slippa värma upp den i onödan
Nej, ingen cellplast utan du lägger dina avlopp och brunnar på betongen sedan gjuter du upp med EPS betong så du får en hel yta så rören döljs sedan på EPS betongen så flytspacklar du och sedan tätskikt och kakel..E Elbasnickeri skrev:
På detta sätt så blir det bra om du har golvvärmen i flytspacklet så slipper du värma upp den gamla betongplattan..
EPS betong består av EPS kulor blandat med cement som blandas med vatten det blir en isolerande lättfyllnad som snabbt bygger volymen som du behöver för att täcka avloppsrören..
Förklaring till bilden:
1: din befintlig betongplatta
2: EPS betong där du lägger dina avlopp
3: armering
4: flytspackel
https://www.finja.se/storage/ma/d81...E056CD00158E0D231D5183484/5059 EPS Betong.pdf
Ah! Fattar vad du menar! Jag räknade på det och kommer behöva 44 säckar för att gjuta upp golvet 150 mm. Vikt 748 kg. Är det något man bör ta i beaktning? Är det möjligt att gjuta själv eller behöver man ta dit en bil? Är bara 12 kvm med 150mm höjdFrerider skrev:
Nej, ingen cellplast utan du lägger dina avlopp och brunnar på betongen sedan gjuter du upp med EPS betong så du får en hel yta så rören döljs sedan på EPS betongen så flytspacklar du och sedan tätskikt och kakel..
På detta sätt så blir det bra om du har golvvärmen i flytspacklet så slipper du värma upp den gamla betongplattan..
EPS betong består av EPS kulor blandat med cement som blandas med vatten det blir en isolerande lättfyllnad som snabbt bygger volymen som du behöver för att täcka avloppsrören..
Förklaring till bilden:
1: din befintlig betongplatta
2: EPS betong där du lägger dina avlopp
3: armering
4: flytspackel
Det lilla gjuter du på en dag själv, det är det som är det fina med EPSen att den väger mindre och du behöver inte göra det på mm. då du måste flytspackla ovanpå vilket är svårare med att göra fallen på golvet rätt.E Elbasnickeri skrev:
Men har du ekonomi så absolut ta hjälp av någon betongare eller plattsättare så kan du hantlanga för att underlätta om du är osäker..
Men i ditt fall så är det handblandning som gäller det är så lite.
Vikten är ju ingett om det är en riktig gjuten platta med armering.
Tack för svaret! Blir mer övertygad om detta är rätt sätt! Har du något tips om fixering av avloppsrör innan gjutning?
Ja med tanke på att du har murade väggar och betonggolv så vill man ju undvika att lägga in trä och annat fuktkänsligt material.E Elbasnickeri skrev:
Det finns speciella rörklammer/röravep men dom gånger jag har gjort det så har jag använt hålband, har lagt gummiremsor emellan avloppsröret och hålbandet.
Till brunnar finns speciella fixturer varje märke har sina olika modeller..
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
429 kr inkl moms
477 kr
Läs mer
Jag kommer till att bygga en trävägg inuti rummet som avdelning mellan badrum och annat rum. Den kommer inte vara ansluten till någon yttervägg utan mellan två innerväggar. Den kommer också vara avdelning för gjutningen. Tror du man borde bygga upp med lättbetong som en form för gjutningen och sen regla väggen ovanför lättbetongen?Frerider skrev:
Ja med tanke på att du har murade väggar och betonggolv så vill man ju undvika att lägga in trä och annat fuktkänsligt material.
Det finns speciella rörklammer/röravep men dom gånger jag har gjort det så har jag använt hålband, har lagt gummiremsor emellan avloppsröret och hålbandet.
Till brunnar finns speciella fixturer varje märke har sina olika modeller..
Ja det funkar eller så reglar du innan för att det är lättare och att väggen blir hela vägen mot golvet i det anslutande rummet och avgränsar med lämpligt material mot träväggen, cementskiva kan vara ett lämpligt alternativ tex.E Elbasnickeri skrev:Jag kommer till att bygga en trävägg inuti rummet som avdelning mellan badrum och annat rum. Den kommer inte vara ansluten till någon yttervägg utan mellan två innerväggar. Den kommer också vara avdelning för gjutningen. Tror du man borde bygga upp med lättbetong som en form för gjutningen och sen regla väggen ovanför lättbetongen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden