9 534 läst ·
163 svar
10k läst
163 svar
Hur gör ni med tv4?
Signalstyrkan kan vara bra men säger inget om den prestanda du får, tyvärr, när det sedan blir olika appar och trafikslag.Marike skrev:
Även utrustning, t.ex. mobil eller router med annan utrustning ansluten är helt olika förutsättningar.
Lol, ja det var en lång timme! Det blev av misstag resultatet av 3600*6 istället för 3600 när jag copypejstade från miniräknaren. Så här borde det ha stått:P PappasHammare skrev:
3,5Mbit/sek
8 bitar per byte
3,5/8 = 0,4375 MB/sek
1 timme = 3600 sek
6 tim om dagen
0,4375 * 3600 * 6 = 9,45 GB/dag
31 dagar i mars
31 * 9,450 = 292,95 ≈ 293 GB för mars månad om man strömmar 3,5Mbit/sek.
5Mbit = 5/3,5 * 292,95 = 418,5 ≈ 419 GB för mars.
5Mbit känns för övrigt mer rättvisande än 3,5Mbit om det är en HD-kanal.
Slutsats är att strömmar man mycket video (oavsett om det är linjärtv eller något annat) bör man ha ett internetabonnemang utan begränsning på antalet gigabyte man får ladda ner. Många kanske tror att det är hastigheten på anslutningen som spelar roll men så är det inte, överföringsgränsen är betydligt viktigare. Hellre lägre hastighet utan begränsning än hög hastighet med begränsning (om det är strömmande video man utnyttjar nätet till).
Det är förutom obegränsad mängd även bra att välja en anslutning som klarar av många samtidiga användare för att undvika överbelastning när alla andra tittar på tv (läs: strömmar video). En fast anslutning (fiber eller kabeltv) har högst kapacitet, en trådlös (mobil eller satellit) minst. I teorin. Om du är den enda bredbandskunden som har Tele2 på din mast, alla andra bredbandskunder har Telia, är det förmodligen lugnt. Kör du 5G medans alla andra kör 4G kan det också hjälpa. Starlink (satellit) är så nytt att det sannolikt har väldigt få eller inga kunder i ditt närområde så det kan vara ett väldigt prisvärt alternativ till att gräva fiber på landsbygden.
Felet ligger sannolikt i TV4-appen för google tv streamer (om det var via den du strömmade). Det skulle också kunna vara en bugg i google tv streamer, men om andra appar funkar utan att hacka (chromecast räknas som en annan app) så är det mest troligt fel i TV4-appen.Marike skrev:
Felanmäl oavsett till TV4, du ska ju inte behöva använda chromecastfunktionen på en enhet som har en riktig app. Ge en stjärna på google play store också, många företag har som mål att ha många stjärnor i betyg så din enda stjärna kanske gör att man tar sig i kragen och försöker fixa problemet fortare än vad man annars gjort.
Jag har varit i kontakt med alla inblandade, de som tagit problemet på mest allvar är Google. Nu har jag tittat på tv4 minst tio timmar utan att det laggat, men, nu fungerar inte svt play, har inte gjort så den senaste veckan, står bara att just nu går det inte att logga in, försök senare. har provat med allt. Hade det varit som förr att man betalade tv licens hade jag slängt ut tvn och sparat de pengarna, svt behöver inte bry sig, de får sina miljarder oavsett om skiten fungerar eller ej.
Jag börjar undra om det inte är Hallon/ 3 som strular. Någon nämnde att 3 hade problem, tror det var tv4 supporten. Så möjligen får svt och tv4 oförtjänt klä skott. Att byta internetleverantör är nog nästa steg.
Såg ett bra erbjudande från Comviq, samma pris men obegränsad surf i 5g hastighet på 1000 mb/s och dessutom ingår modem/router. Dock med bindningstid 24 mån. Erfarenheter av denna operatör?
Jag börjar undra om det inte är Hallon/ 3 som strular. Någon nämnde att 3 hade problem, tror det var tv4 supporten. Så möjligen får svt och tv4 oförtjänt klä skott. Att byta internetleverantör är nog nästa steg.
Såg ett bra erbjudande från Comviq, samma pris men obegränsad surf i 5g hastighet på 1000 mb/s och dessutom ingår modem/router. Dock med bindningstid 24 mån. Erfarenheter av denna operatör?
Kan vara även dina enheter som strular.Marike skrev:
Jag har varit i kontakt med alla inblandade, de som tagit problemet på mest allvar är Google. Nu har jag tittat på tv4 minst tio timmar utan att det laggat, men, nu fungerar inte svt play, har inte gjort så den senaste veckan, står bara att just nu går det inte att logga in, försök senare. har provat med allt. Hade det varit som förr att man betalade tv licens hade jag slängt ut tvn och sparat de pengarna, svt behöver inte bry sig, de får sina miljarder oavsett om skiten fungerar eller ej.
Men jag håller med!
Jag har en Androidbox okej den är gammal men där fungerar Viaplay men saker som tv4 play är bara glömma.
Just i den boxen strular öven Svtplay vilket jag ej kan fatta varför då just svt play är en av det öppnaste systemen videon är ju ej krypterad där.
Men någon ändring har ju svt gjort egentligen för flera år sedan då en videospar program började strula i datorn gick inte längre ladda ner program från svt.
Nu har jag dock en app i mobilen som klarar av det och även från många andra videosidor 👌
Tele2 o Comviq skulle jag inte röra med ens en tång.
Detta bolag har lurat mig två gånger!
Dessutom är det riktig B eller tom C eller D....att man skall behöva med sms be om mer surf på deras obegränsat abb....
Den som jag skulle nog rekommendera är Telenor. Var sist väldigt trevliga när jag skulle jämföra mobiltbredband. Enda nackdelen är att där äger du inte routern.
Så för min egen del blev det Telia, även om hjärtat säger Telenor.
Telia råkade ha ett väldigt bra Black friday erbjudande (149kr/mån obegränsat mobiltbredband). Routern fick man delbetala eller betala på en gång. Jag köpte min på en gång, men fast man hade valt delbetalning så hade det fortfarande blivit 50kr dyrare med Telenor och deras "lånerouter".
Hade en gång i tiden Telenors kontantkort i mobilen och där rullade det mesta tom torrents som inte gick med Halebop (som går i Telias nät).
Men Telenor slutade ju med obegränsat surf till kontantkort så blev tillbaka till Halebop kontankort som jag bara ringer/sms svenska nummer och tar emot samtal. Mobilsurfen gör jag med en finsk operatör som erbjuder fri surf tom i Sverige på roaming (dock sänks hastigheten i roaming till 0.5 Mbit om man överskrider 50GB i månaden annars fortfarande obegränsat) 😁 så jag har ju Telias wifi hemma då och lite lättare dela med övrig familj och apparater wifi via en router.
Redigerat:
Jag hade aldrig använt mig av Tele2 eller något annat av deras varumärken. 3 framstår som proffsiga i jämförelse.Marike skrev:
Jag fick problem med OS-sändingarna från SVTplay via Chromecast. Tydligen var det krav på något nytt kopieringsskydd som följde med OS-rättigheterna som inte funkade i en del gamla och dåligt uppdaterade prylar.kisumisu skrev:
Så hårdvaran har absolut betydelse.
Jo man undrar hur Tele2 eller "Fele2" har lyckats undkomma konsumentverket mm.pacman42 skrev:
Tre var ju en gång rangat som den sämsta. Men jag måste dela med mig en sak. Tre lät mig avsluta 2 abbonemang ett mobiltbredband och en mobiltelefon.
Det hade gått långt över 14 dars ångerrätt.
Personligen hade jag gärna velat behålla dessa. Tre var den tiden den sista operatören som gav telefonen på köpet tillskillnad mot andras "avbetalning". Bråkade bara om deras täckning som ingen annan heller gjorde nåt (alltså sin egen) inte ens Telia. Från Felias och Fele2 håll hävdades det tom att täckning var okej.
Tele2 vägrade avsluta mitt abb. Jag hade tecknat den på fel adress fast jag enkom frågade om den kommer fungera på nya adressen. Där betalade man för ett abb som var till skillnad mot Tre och Telia helt stendöd! Nåja jag passade på göra de samtal jag kunde ändå via dem när man var nånstans med täckning. Men blev ett liv med två telefoner och nummer.
Jag hade även IP telefoni från Tele2.
Men abbet var sådant att den kostade 0:- det man betalade var när man ringde. Alltså minutavgifter var perfekt och ringa utlandssamtal (som för övrigt tom 2026 är sjukt dyra göra med de flesta mobilabben).
Minns inte exakt vilket år det var men det damp ner en räkning från Tele2. Välkommen till ditt nya avtal 79:- /mån fria samtal till fasta telefoner i hela Sverige.
Jag tänkte, nä jag har inte ändrat nåt.
Ringde dem och de hävdade att de pratat med mig om saken sade tom tidpunkten jag skulle gjort det. Men vi kan ju såklart ångra det. När jag ångrade skiten så avslutades hela abbet för det gick minsann inte gå tillbaka till det man haft!
De finns/fanns tom en tråd på forumet flashback om det här. Så var ingen engångsföreteelse eller miss av Tele2. Nu borde man kanske ha fightats mer men fast telefoni var redan då i princip död för min del och gratis iptelefoni fanns ju till utlandssamtal så spelade inte så stor roll mig personligen.
Nu försöker idioterna få kunder av dem som dom så länge helt skitit i
https://www.tele2.se/norrland
Testade roama med min finska mobil (som tyvärr går just till Tele2).
Fortfarande ingen täckning i stugan (där Telia har fulla pinnar).
Man borde nästan på djävulskap ta och bokföra sig till stugans adress och ta 1 gratis månad av Tele2. Sen ångra skiten. Men dom skulle väl kanske börja hävda att "jo men du kan ju faktist få täckning om du klättrar till det där trädet där som är på din tomt...." 🤔
Sen får man väl ett helvete att portera sitt nummer tillbaka till en vettig operatör.
https://www.di.se/nyheter/konkurrenterna-ser-rott-nar-de-hor-tele2-s-saljsamtal/
Redigerat:
Ok så då har SVT gjort några ändringaruseless skrev:
Privatkopiera programmet som ju var en grej man kunde tanka och spara från SVT fungerar ju heller inte.
Underhållande läsning😂
För er som har problem med det "tekniska" så fundera på TV-tjänster och det kostar kanske någon/ra hundralappar. Har kört det i tjugo år, via box i bostad och playfunktion i fritidshuset idag med app i TVn, båda med TV4.
För er som har problem med det "tekniska" så fundera på TV-tjänster och det kostar kanske någon/ra hundralappar. Har kört det i tjugo år, via box i bostad och playfunktion i fritidshuset idag med app i TVn, båda med TV4.
Redigerat:
Låst artikel.kisumisu skrev:
Jo man undrar hur Tele2 eller "Fele2" har lyckats undkomma konsumentverket mm.
Tre var ju en gång rangat som den sämsta. Men jag måste dela med mig en sak. Tre lät mig avsluta 2 abbonemang ett mobiltbredband och en mobiltelefon.
Det hade gått långt över 14 dars ångerrätt.
Personligen hade jag gärna velat behålla dessa. Tre var den tiden den sista operatören som gav telefonen på köpet tillskillnad mot andras "avbetalning". Bråkade bara om deras täckning som ingen annan heller gjorde nåt (alltså sin egen) inte ens Telia. Från Felias och Fele2 håll hävdades det tom att täckning var okej.
Tele2 vägrade avsluta mitt abb. Jag hade tecknat den på fel adress fast jag enkom frågade om den kommer fungera på nya adressen. Där betalade man för ett abb som var till skillnad mot Tre och Telia helt stendöd! Nåja jag passade på göra de samtal jag kunde ändå via dem när man var nånstans med täckning. Men blev ett liv med två telefoner och nummer.
Jag hade även IP telefoni från Tele2.
Men abbet var sådant att den kostade 0:- det man betalade var när man ringde. Alltså minutavgifter var perfekt och ringa utlandssamtal (som för övrigt tom 2026 är sjukt dyra göra med de flesta mobilabben).
Minns inte exakt vilket år det var men det damp ner en räkning från Tele2. Välkommen till ditt nya avtal 79:- /mån fria samtal till fasta telefoner i hela Sverige.
Jag tänkte, nä jag har inte ändrat nåt.
Ringde dem och de hävdade att de pratat med mig om saken sade tom tidpunkten jag skulle gjort det. Men vi kan ju såklart ångra det. När jag ångrade skiten så avslutades hela abbet för det gick minsann inte gå tillbaka till det man haft!
De finns/fanns tom en tråd på forumet flashback om det här. Så var ingen engångsföreteelse eller miss av Tele2. Nu borde man kanske ha fightats mer men fast telefoni var redan då i princip död för min del och gratis iptelefoni fanns ju till utlandssamtal så spelade inte så stor roll mig personligen.
Nu försöker idioterna få kunder av dem som dom så länge helt skitit i
[länk]
Testade roama med min finska mobil (som tyvärr går just till Tele2).
Fortfarande ingen täckning i stugan (där Telia har fulla pinnar).
Man borde nästan på djävulskap ta och bokföra sig till stugans adress och ta 1 gratis månad av Tele2. Sen ångra skiten. Men dom skulle väl kanske börja hävda att "jo men du kan ju faktist få täckning om du klättrar till det där trädet där som är på din tomt...." 🤔
Sen får man väl ett helvete att portera sitt nummer tillbaka till en vettig operatör.
[länk]
Skriv det.