Jag har slipat upp 1 rum och en hall hos oss. Rummet blev bra. Inga större bekymmer. Men hallen blev mindre bra. Det som jag upplever blev sämst är att lacken (SAICO multi) lämnade ränder efter rollern. Förstår inte riktigt varför det blev så.

Jag är halvt medveten om att jag kanske inte slipat tillräckligt mycket - då man påstått att parketten fortfarande har en röd ton - vilket den tydligen inte skall ha …

Så frågan är, vad skall jag göra? Skall jag skipa ner allt igen, göra om. Eller bara lacka över?

Detta har jag gjort hittills:
Bandslip + kantslip: 60, 80 papper.
Flexisand - 120 papper.
Vitbets olja + 1 laget lack.

• IMG_6512.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6587.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Cocomango skrev:
Jag har slipat upp 1 rum och en hall hos oss. Rummet blev bra. Inga större bekymmer. Men hallen blev mindre bra. Det som jag upplever blev sämst är att lacken (SAICO multi) lämnade ränder efter rollern. Förstår inte riktigt varför det blev så.

Jag är halvt medveten om att jag kanske inte slipat tillräckligt mycket - då man påstått att parketten fortfarande har en röd ton - vilket den tydligen inte skall ha …

Så frågan är, vad skall jag göra? Skall jag skipa ner allt igen, göra om. Eller bara lacka över?

Detta har jag gjort hittills:
Bandslip + kantslip: 60, 80 papper.
Flexisand - 120 papper.
Vitbets olja + 1 laget lack.
Om någon vet eller tror sig veta varför ränderna uppstått får ni gärna kommentera.

Det ser ut som att du inte har slipat i träets riktning?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det ser ut som att du inte har slipat i träets riktning?
Ränderna är efter lacken. Slipningen gjordes i träet riktning med bandslip. Med flexisanden så gjordes det i alla riktningar. De små spåren man kan se nu är efter ett försök till mellanslipning med 180papper

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Kanske för mycket lack på rollern? Var den för trögflytande och borde ha spätts ut?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kanske för mycket lack på rollern? Var den för trögflytande och borde ha spätts ut?
Hmm, kanske. Men jag tror inte det. Jag använde samma märke och burk till rummet som blev bra. Undrar om det är att det kanske var för lite på rollern. Eller att jag missat, som att måla vitt på vitt. Jag tror inte på det, Men kan vara ett rooky mistake från mig.

Det ser ju likartat ut som på fotbollsplaner, där man klipper från olika håll när man kör fram och tillbaka över planen och ljuset/gräset lägger sig med/mot.
Har du rollat mrd vändning vid väggen så att det är en liknande effekt?

Magnus E K
Riktningen på rollern borde inte spela någon roll (det är ju inte som gräs där stråna böjer sig i klippriktningen), tror mer på att det varit otillräckligt med lack på i några "vändor".

• Gilla
Cocomango
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Det ser ju likartat ut som på fotbollsplaner, där man klipper från olika håll när man kör fram och tillbaka över planen och ljuset/gräset lägger sig med/mot.
Har du rollat mrd vändning vid väggen så att det är en liknande effekt?
Minns ej, men jag skulle inte tänka mig att jag vänder på samma sätt som med gräsklipparen.
Men vem vet.

Viktigare är att diskutera hur jag skall fortsätta. Skall man försöka slipa ner golvet, och gör om? Eller är risken för stor att man slipar för mycket. Gissar på att jag från början hade 8mm tjock slipyta - är risken att man slipar sönder golvet om man försöker igen?
Eller skall jag bara lacka sista lagret och leva med det?

Lev med det!

Blir det omöjligt kan du ju matta ned och "slipa" bara på lacken (om det inte är träslipningen som är felet). Stor chans att det blir bättre om det bara var mängden lack i rollern första vändorna som gav den effekten. Det kanske kompenserar tillräckligt med nästa lager. Slipa det kan man ju göra även efter det.

• Gilla
Cocomango
  • Laddar…
Jag satsar mina pengar på att du slipat för lite. Hur många omgångar körde du med slipen? När jag gjorde mitt lackade ekgolv körde jag säkert 10 vändor med papper från 60, 80, 120, 240. Det var noll lack kvar när jag började med 80->240 då dessa är endast för att skapa en färdig yta, 40-60 är för att ta bort gammal yta.

Gummistol Gummistol skrev:
Jag satsar mina pengar på att du slipat för lite. Hur många omgångar körde du med slipen? När jag gjorde mitt lackade ekgolv körde jag säkert 10 vändor med papper från 60, 80, 120, 240. Det var noll lack kvar när jag började med 80->240 då dessa är endast för att skapa en färdig yta, 40-60 är för att ta bort gammal yta.
Det är nog så. Tror jag körde 2 med 60, 2 med 80 resten minns jag inte.

För en bra lackning gäller:
- Tillsätt gärna en "retarder" speciellt om det är varmt och torrt som det varit nu.
- Roller med kort lugg.
- Arbeta vått i vått med tillräckligt mycket lack i rollern.
- Jobba med en riktning för påläggning och sedan tvärs för utjämning.
- Håll uppe tempot !

• Gilla
Cocomango
  • Laddar…
Men diagonalslipade du med 40 eller tvärs fibrerna? Diagonalslipning är den metod som golvslipare förespråkar. Tvärsslipning sliter loss träfibrerna och lämnar en ojämnare yta. Måste finnas en enkel förklaring till spåren.

C Cocomango skrev:
Det är nog så. Tror jag körde 2 med 60, 2 med 80 resten minns jag inte.
Jag skulle prova att lacka ett lager till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.