pacman42 pacman42 skrev:
Framtidsfullmakten måste vara för fastighetsförsöljning specifikt. Fullmakten ska uttryckligen nämna att den omfattar försäljning, inteckning (pantbrev) och lagfartsansökningar gällande fast egendom.

Sedan är det andra problemet med denna att den inte är giltig om det råder en jävssituation, exempelvis vid dessa fall:
- Gemensamt ägande, om en make/sambo eller ett barn äger fastigheten tillsammans med fullmaktsgivaren och ska sälja hela fastigheten (de blir då både säljare för egen del och företrädare för den andra).
- Gemensam bostad, dvs om fastigheten ägs helt av fullmaktsgivaren, men utgör den gemensamma bostaden för makar/sambor.
- Vid försäljning till närstående, exempelvis om fullmaktshavaren säljer fastigheten till sig själv, sin make/sambo eller sina egna barn.

Så det kan fungera, eller inte....
Fungerar inte om det ex är frun som får för mannen. Barnen är ok men inte den som står som delägare.

S Svampe skrev:
Om ni är helt säkra på att ingen anhörig eller nära släkt riskerar att protestera i efterhand så håller jag med ovanstående om att det enklaste och antagligen bästa i er situation är att få honom att skriva under en fullmakt så länge ni har någon som går med på att bevittna den trots hans demens. Ingen annan, varken involverade myndigheter eller köparen, kommer ha någon aning om att svärfar är dement och därmed ingen anledning att hindra köpet att gå igenom. Får ni frågan från något håll om anledningen till fullmakten så är det bara att säga något i stil med "han hade tyvärr inte möjlighet att närvara" eller "han har svårt att ta sig någonstans" vilket är helt sant
Finns inget som heter "Helt säker". Varit med om att det uppstått konflikter där ingen som helst kunde tro det. Bättre gå den korrekta vägen, inget svårt egentligen. En anhörig kan utses som god man och skriva på papperna.

em72 em72 skrev:
Jag har en fråga som gäller vem som ska underteckna kontrakt vid försäljning av bostad. Svärfar har flyttat till ett äldreboende, dels pga han har en demensdiagnos och inte alltid är klar i huvudet, dels pga att han inte längre kan gå utan behöver köras i rullstol, Svärmor kämpade länge med att ta hand om honom hemma men till slut blev det inte hållbart. Nu har svärmor köpt en lägenhet och ska sälja det gemensamma huset. Mäklaren (stor känd firma) säger att det är ok att svärmor och de två 'barnen' (min man och hans bror) skriver under kontraktet eftersom svärfar är dement, men jag undrar om det verkilgen stämmer? Om det stämmer att detta sätt är ok så är allt frid och fröjd för alla inblandade är överens. Men jag undrar om köpet och lagfarten kommer att gå igenom om det är bara svärmor och de två sönerna som skriver under? Hur gör man i dessa situationer? Svärfar är helt klar i huvudet vissa dagar men andra dagar så är han inte med i vad som händer, han har ingen god man utan svärmor sköter ekonomin för de båda. Tacksam för råd så vi inte hamnar i en besvärlig situation med ogiltligt kontrakt.
Kan inte alla inblandade arvtagare skriva under ett dokument där de vidimerar att han skrivit under en fullmakt. Då kan ju ingen komma å gnälla efteråt, eller?

Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Man kan inte använda fullmakt för dementa personer. De har ingen rättslig handlingsförmåga.
Håller med att om det finns en medicinsk diagnos på demensen bör affären göras via en god man. Jag tolkade dock inlägget som att demensen inte var så utvecklad.

L Lellemars skrev:
Kan inte alla inblandade arvtagare skriva under ett dokument där de vidimerar att han skrivit under en fullmakt. Då kan ju ingen komma å gnälla efteråt, eller?
Nej, så funkar det inte.

C Caroline Andrén skrev:
Hur gick du tillväga?
Det är något år sedan, men vill minnas att vi kontaktade överförmyndaren, sen fick man utbildning en eftermiddag om vad det innebär att vara god man. Sen fick vi förordnandet av tingsrätten. Det behövdes intyg från läkare att mamma inte klarade sig själv (hennes man dog väldigt hastigt och det var han som skött "allt").

• Gilla
Caroline Andrén och 1 till
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
Det är något år sedan, men vill minnas att vi kontaktade överförmyndaren, sen fick man utbildning en eftermiddag om vad det innebär att vara god man. Sen fick vi förordnandet av tingsrätten. Det behövdes intyg från läkare att mamma inte klarade sig själv (hennes man dog väldigt hastigt och det var han som skött "allt").
Tack! Det ska jag berätta för grannen som har detta problem just nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.