Hej!

Jag har ett isolerat förråd/tillbyggnad från 2023 som jag håller på att göra om till musikstudio. Tanken är att jag framöver kommer ha utrymmet uppvärmt året runt till ungefär normal rumstemperatur.

När jag har öppnat upp lite i ytterväggarna har jag upptäckt att det inte verkar finnas någon ångspärr bakom gipset på större delen av väggarna. Konstruktionen är träpanel, luftspalt, vindduk/vindskydd, mineralull och sedan gips invändigt.

Däremot sitter det en ganska kraftig plastfolie i taket som verkar vara neddragen en bit på väggarna. Plasten slutar ungefär 1,9 meter över golvet. Från den höjden och hela vägen ner till golvet är det alltså bara gips, isolering och vindskydd. Jag har kollat på flera ställen och det verkar vara byggt likadant på ytterväggarna.

Min gissning är att detta kan vara avsiktligt eftersom byggnaden från början byggdes som förråd och kanske bara var tänkt att vara svagt uppvärmd eller frostfri. Man kanske helt enkelt har satt ångspärr i taket och dragit ner den en bit på väggarna, men låtit resten av väggarna vara mer diffusionsöppna.

Nu när jag ska använda det som musikstudio och ha det uppvärmt året runt funderar jag därför på om jag bör ta ner gipset och komplettera med ångspärr eller ångbroms på hela insidan av ytterväggarna?

Det jag också funderar på är hur jag i så fall ska göra nere vid golvet. Där ligger idag laminat med någon typ av underlag/cellplast och under det tror jag att det är golvspånskivor. Enligt handlingarna ska det finnas plast/fuktskydd i golvkonstruktionen, men jag hittar ingen plast längs väggarna som jag enkelt kan ansluta en ny ångspärr till.

Behöver man då öppna golvet längs ytterväggarna för att komma åt golvets plast, eller går det att göra en korrekt lufttät anslutning på något annat sätt?

Vad tror ni som har koll på fukt och träkonstruktioner? Framför allt undrar jag hur ni hade gjort med väggarna när utrymmet nu ska gå från förråd till att vara uppvärmt året runt.

Hur tjock isolering är det? Hur många människor ska vistas där regelbundet?
Rent spontant känns det som att ångspärren inte behövs eftersom det inte kommer att tillföras särskilt mycket fukt i luften. Se till att ha bra ventilation.

Det är ca 100 mm mineralull i ytterväggarna. Det kommer mestadels vara 1–2 personer i rummet och mer sällan upp till 4 personer. Tanken är att hålla rummet uppvärmt året runt, ungefär 18–21 grader.

Jag kommer också installera ett mindre FTX-system, troligen Mitsubishi VL-50 eller liknande, så det kommer finnas kontinuerlig ventilation med värmeåtervinning. Rummet ska användas som musikstudio, så ingen dusch, matlagning eller liknande som tillför mycket fukt.

Min fundering gäller även lufttätheten. På större delen av ytterväggarna är det i princip gips → ca 100 mm mineralull → vindduk → luftspalt → träpanel, alltså inget separat luft-/ångtätt skikt på insidan.

Med de förutsättningarna, hade du låtit väggarna vara som de är eller hade du kompletterat med ångbroms/ångspärr när rummet ska vara uppvärmt året runt?

Jag hade låtit det vara. Men om det är enkelt att ta ner gipsen så kan man ju passa på att isolera lite mer. Inte minst för ljudets skull.

Tack! Ja, gipset går relativt enkelt att ta ner, så jag har funderat på om jag ska passa på att göra något åt väggarna innan jag bygger klart studion.

Men menar du alltså att du inte ser någon större fuktrisk med att ha konstruktionen som den är idag, alltså gips → 100 mm mineralull → vindduk → luftspalt → panel, även när rummet hålls runt 18–21 grader hela vintern?

Är det framför allt den låga fuktbelastningen och ventilationen som gör att du bedömer att ångspärr/ångbroms inte behövs?

Uppvärmningen i sig gör inte att det blir fukt - Snarare tvärtom. Fukten måste komma någonstans ifrån. I vanliga hem kommer den från människorna som vistas där och verksamheten som bedrivs (dusch, bad, disk, tvätt, etc).

Den fukt som tillförs kommer vara från er utandningsluft, antagligen en ganska liten stund av totalen. Ni kommer inte laga mat eller duscha där inne. Ser du dessutom till att det är undertryck (med rätt inställd ventilation) så kommer det i praktiken inte vara någon fukt som går ut genom väggarna.

Men, som sagt var, kan det finnas andra skäl att se över konstruktionen när man ändå har chansen.

Tack! Då lutar jag åt att låta väggen vara som den är.

Jag har även ett angränsande rum som ska bli inspelningsrum och där funderar jag på en liknande fråga. Den delen är äldre och saknar ångspärr helt. Ytterväggen är uppbyggd ungefär panel → luftspalt → vindskydd → ca 95 mm mineralull → gips.

Där tänkte jag låta den befintliga ytterväggen vara orörd och sedan bygga en frikopplad ”rum-i-rum”-konstruktion för ljudisoleringen. Tanken är ungefär 45 mm luftspalt från befintlig gipsvägg och därefter en ny fristående regelvägg med mineralull och dubbla lager gips.

Det jag funderar på är om detta förändrar fuktförutsättningarna. Den befintliga ytterväggen kommer ju då hamna bakom ytterligare en isolerad vägg och inte längre vara direkt exponerad mot det uppvärmda rummet.

Bör jag i så fall sätta ångspärr/ångbroms på insidan av den befintliga ytterväggen innan jag bygger den nya frikopplade väggen, eller är det bättre att låta även den väggen vara diffusionsöppen?

Inspelningsrummet kommer precis som kontrollrummet vara uppvärmt året runt och ha ventilation.

• IMG_7591.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.