Nanny Fine
N nissenhj skrev:
Akta er för att få god man / förvaltare! Detta är inget som ni kan avsäga er efter husförsäljningen utan det blir en utomstående som kommer att bestämma och ta hand om hans ekonomi resten av hans liv! Fundera på det noga innan ni gör ett sådant val.
Man kan ansöka om god man endast för försäljningen. Och det måste inte vara en utomstående.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
Jag blev god man för min mamma och tog nog ca 1 månad. Jag skrev på när hennes lägenhet såldes.
Hur gick du tillväga?

em72 em72 skrev:
Jag har en fråga som gäller vem som ska underteckna kontrakt vid försäljning av bostad. Svärfar har flyttat till ett äldreboende, dels pga han har en demensdiagnos och inte alltid är klar i huvudet, dels pga att han inte längre kan gå utan behöver köras i rullstol, Svärmor kämpade länge med att ta hand om honom hemma men till slut blev det inte hållbart. Nu har svärmor köpt en lägenhet och ska sälja det gemensamma huset. Mäklaren (stor känd firma) säger att det är ok att svärmor och de två 'barnen' (min man och hans bror) skriver under kontraktet eftersom svärfar är dement, men jag undrar om det verkilgen stämmer? Om det stämmer att detta sätt är ok så är allt frid och fröjd för alla inblandade är överens. Men jag undrar om köpet och lagfarten kommer att gå igenom om det är bara svärmor och de två sönerna som skriver under? Hur gör man i dessa situationer? Svärfar är helt klar i huvudet vissa dagar men andra dagar så är han inte med i vad som händer, han har ingen god man utan svärmor sköter ekonomin för de båda. Tacksam för råd så vi inte hamnar i en besvärlig situation med ogiltligt kontrakt.g
em72 em72 skrev:
Jag har en fråga som gäller vem som ska underteckna kontrakt vid försäljning av bostad. Svärfar har flyttat till ett äldreboende, dels pga han har en demensdiagnos och inte alltid är klar i huvudet, dels pga att han inte längre kan gå utan behöver köras i rullstol, Svärmor kämpade länge med att ta hand om honom hemma men till slut blev det inte hållbart. Nu har svärmor köpt en lägenhet och ska sälja det gemensamma huset. Mäklaren (stor känd firma) säger att det är ok att svärmor och de två 'barnen' (min man och hans bror) skriver under kontraktet eftersom svärfar är dement, men jag undrar om det verkilgen stämmer? Om det stämmer att detta sätt är ok så är allt frid och fröjd för alla inblandade är överens. Men jag undrar om köpet och lagfarten kommer att gå igenom om det är bara svärmor och de två sönerna som skriver under? Hur gör man i dessa situationer? Svärfar är helt klar i huvudet vissa dagar men andra dagar så är han inte med i vad som händer, han har ingen god man utan svärmor sköter ekonomin för de båda. Tacksam för råd så vi inte hamnar i en besvärlig situation med ogiltligt kontrakt.
Gör en Framtidsfullmakt, bättre än vanlig fullmakt, den ska bevittnas av två personer som intygar att inblandade är ok. Passa på att göra 2 st, för båda föräldrarna. Dvs korsvis, De kan med fördel göras så att de i första hand låter den ene maken få besluta och i andra hand syskonen tillsammans.

L
em72 em72 skrev:
Jag har en fråga som gäller vem som ska underteckna kontrakt vid försäljning av bostad. Svärfar har flyttat till ett äldreboende, dels pga han har en demensdiagnos och inte alltid är klar i huvudet, dels pga att han inte längre kan gå utan behöver köras i rullstol, Svärmor kämpade länge med att ta hand om honom hemma men till slut blev det inte hållbart. Nu har svärmor köpt en lägenhet och ska sälja det gemensamma huset. Mäklaren (stor känd firma) säger att det är ok att svärmor och de två 'barnen' (min man och hans bror) skriver under kontraktet eftersom svärfar är dement, men jag undrar om det verkilgen stämmer? Om det stämmer att detta sätt är ok så är allt frid och fröjd för alla inblandade är överens. Men jag undrar om köpet och lagfarten kommer att gå igenom om det är bara svärmor och de två sönerna som skriver under? Hur gör man i dessa situationer? Svärfar är helt klar i huvudet vissa dagar men andra dagar så är han inte med i vad som händer, han har ingen god man utan svärmor sköter ekonomin för de båda. Tacksam för råd så vi inte hamnar i en besvärlig situation med ogiltligt kontrakt.
Din svärmor måste skaffa en framtidsfullmakt där det bl.a ska stå att hon får sälja deras gemensamma fastighet. Det finns mallar på nätet eller få hjälp med det via en jurist.
Har en sådan själv för min man.

L
em72 em72 skrev:
https://dokumentportalen.se/framtid...OZVfSpOHhLFT0ufWbBvHB-7qGpSyNz0xoCKbUQAvD_BwE

em72 em72 skrev:
Det är både en etisk moralisk och en legal fråga. Om jag varit svärfar så hade jag blivit ilsk om jag inte fick ta beslut. Och vad säger du som svärdotter du kan själv bli anklagad att vilja få ut arvet. Och sedan kommer den legala biten....

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
useless useless skrev:
Min erfarenhet av mäklare är de inte är de vassast slipade knivarna i lådan...
Oavsett så vill de bara få till en försäljning.

Min far var dement men bitvis klar när huset såldes. Han undertecknade kontraktet perfekt på banken men vi hade en framtidsfullmakt med oss som backup. Den hade han signerat något år tidigare.

Jag rekommenderar framtidsfullmakt till alla, man vet inte vad som kan drabba en men den andra parten kan hamna i knipa om man blir ett okontaktbar paket utan en fullmakt.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
em72 em72 skrev:
Krångla ej till det. Säger mäklaren det är ok så är det ok. Mäklaren har juridisk utbildning i sånna här frågor. Om alla parter är överens så varför ska ni betala pengar för en dyr jurist.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Observera att det inte är säkert att en framtidsfullmakt gäller vid försäljning av fastighet. Exempelvis fullmakt mellan makar eller närstående.
Kan leda till att Lantmäteriet vägrar utfärda lagfart till köparen.

https://fmf.se/36615-2/

"Lagen om framtidsfullmakter finns en jävsbestämmelse som innebär att en rättshandling blir ogiltig om fullmaktshavaren har ett motstridigt intresse till fullmaktsgivaren. I februari 2023 meddelade Lantmäteriet att myndigheten anser att sådant motstridigt intresse föreligger vid försäljning av en fastighet som fullmaktshavare och -givare samäger, samt vid försäljning av fastighet som utgör gemensamt boende för gifta makar, även om endast en av dem är ägare till fastigheten. Detta innebär, med andra ord, att en framtidsfullmakt blir ”värdelös” för t.ex. gifta makar som vill sälja sin gemensamma bostad. Eftersom fastighetsmäklare har att agera på ett sådant sätt som minimerar risken för tvister mellan köpare och säljare rekommenderar FMF att Lantmäteriets praxis ska tillämpas även avseende bostadsrätter m.m"

I TS fall kan ju dessutom inte framtidsfullmakt skrivas eftersom svärfadern redan är dement.

• Gilla
Jonas Bonnevier retired
  • Laddar…
em72 em72 skrev:
Har själv varit i samma situation.
Om en person inte har en god man är man "myndig" och har samma juridiska rättigheter och skyldigheter som alla andra.
Så, det är han och ingen annan som ska skriva under oberoende av om han har en bra dag eller inte. Fullmakt är också ok.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom svärfar har en del dagar då han är klar i huvudet skulle han en sådan dag kunna underteckna en fullmakt. Mäklare brukar ha fullmaktsblanketter som används t.ex. när ena ägaren är på tjänsteresa just när kontraktet ska skrivas.
Det gäller o passa på då. Det vet jag av erfarenhet

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
En demensdiagnos är förmodligen inget definitivt, det brukar vara en gradvis försämring (eller förbättring om till exempel viss medicinering upphör). Den aktuella personen/husägaren har ingen godman/förvaltare och är inte omyndigförklarad och bör därmed kunna skriva på försäljningskontraktet. Det är rimligen den person som motsätter sig försäljningen som bör bevisa att husägaren var allt för dement för att förstå sitt eget bästa.

Det beror helt på hur han är och vilka diagnoser han fått.
Jag hade absolut inte förlitat mig till "att han har en klar dag". Vill man i efterhand klandra affären så är dt väldigt svårt att bevisa att han hade en klar dag om det står att han har en diagnos och dessutom så långtgående att han får plats på ett boende.

Finns det inga fullmakter så är det en god man som behöver utses, detta vänder ni er till överförmyndaren i kommunen och jag har själv hjälpt familjer driva genom det med ganska kort ledtid.

Framtidsfullmakt ska vara skriven innan han blir dement och här måste man vara vaksam vem som får den. Man kan INTE ge den till sin fru som står som ägare på huset. Det anses som jäv och lagfart kommer nekas. Bättre ge det till barn.

L Lovelycatlady skrev:
Din svärmor måste skaffa en framtidsfullmakt där det bl.a ska stå att hon får sälja deras gemensamma fastighet. Det finns mallar på nätet eller få hjälp med det via en jurist.
Har en sådan själv för min man.
Om din man fortfarande är frisk så skriv omedelbart om den, den är INTE giltig om du är delägare i huset. Jag har vid flera tillfällen sålt hus där detta är underlaget och i samtliga fall måste man gå vägen via god man. Oavsett vad jurister lovar när de tar fram dessa fullmakter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.