D
Tror kanske jag kommer skippa qubinon och försöka hitta en annan smart 0-10v puck.

Om jag förstår det hela rätt så lämnar qubinon 0,88v ut trots att den sätts till 0 i appen.

Skärmdump från forum där en användare beskriver problem med att Qubino 0-10v dimmer inte släcker helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=6205

D
Såhär beskrivs det potentialfria relät i Fjäråskupans bruksanvisning:

"4.1.1. Potentialfritt växlande relä (klarar 230Vac/8A) Elektroniken är utrustat med ett växlande relä som växlar när kåpans fläktmotor startar. Tanken är att använda utgången till att t.ex. styra ett tilluftsspjäll eller skicka en signal till ett ventilationsaggregat som då ändrar sina luftflöden när köksfläkten är på. Detta för att minimera att ett för högt undertryck i fastigheten skapas vid matlagning. Ett för högt undertryck i fastigheten försämrar köksfläktens funktion avsevärt. Reläkontakten har ett normalt öppet läge (NO/1) som är aktivt när motorn är på, gemensam in (COM/2) där valfri signal skickas in och ett normalt stängt läge (NC/3) som är aktivt när motorn är avstängd."

Såhär tänkte jag koppla med en PLEJD CTR-01:

Elektrisk kopplingsschema för integrering av fjäråskåpans fläktsystem med PLEJD CTR-01 kontroller.
Skapa konto

• Gilla
GK100
  • Laddar…
D
Min största farhåga är att det står ”Reläkontakten har ett normalt öppet läge (NO/1) som är aktivt när motorn är på”, dvs om den mäter ampere mot motorn så kommer den ju aldrig kunna växla tillbaka när jag väl växlar över till Plejd.

Du tänker för mycket..

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Jag tror att det växlar på startorder till fläkten.

D
Skickade lösningen (ritningen ovan) till Fjäråskupan med frågan om det kommer fungera.

Svar:

Det kommer fungera!

(Fjäråskupan har fantastisk support)

Börjar lukta beställning…..

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Skickade lösningen (ritningen ovan) till Fjäråskupan med frågan om det kommer fungera.

Svar:

Det kommer fungera!

(Fjäråskupan har fantastisk support)

Börjar lukta beställning…..
Som jag beskrev det i inlägg #29 ;)

D
Så sant…..men det skadar inte att vrida och vända på frågeställningen, särskilt som funktionen för mig är mkt viktig och fläkten är svindyr.

D
Öppen elektronikkåpa som visar ett styrkort med kondensatorer och anslutna kablar.
Skapa konto

Nu har kåpan kommit, såhär ser styrkortet ut.

• Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
D
Sådär nu är plejd-pucken monterad vid kåpans styrenhet. Jag kopplar in allt utom fläkten och det fungerar utmärkt.

ställer jag fläkten på av eller 0 i appen till kåpan så växlar relät och plejd tar över styrningen.

utmärkt!

• Digital multimeter visar 11.5V kopplat till kablar vid en enhets styrpanel under installation.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.