8 725 läst ·
99 svar
9k läst
99 svar
Hur fungerar ett typiskt växlande relä
Tror kanske jag kommer skippa qubinon och försöka hitta en annan smart 0-10v puck.
Om jag förstår det hela rätt så lämnar qubinon 0,88v ut trots att den sätts till 0 i appen.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=6205
Om jag förstår det hela rätt så lämnar qubinon 0,88v ut trots att den sätts till 0 i appen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=6205
Såhär beskrivs det potentialfria relät i Fjäråskupans bruksanvisning:
"4.1.1. Potentialfritt växlande relä (klarar 230Vac/8A) Elektroniken är utrustat med ett växlande relä som växlar när kåpans fläktmotor startar. Tanken är att använda utgången till att t.ex. styra ett tilluftsspjäll eller skicka en signal till ett ventilationsaggregat som då ändrar sina luftflöden när köksfläkten är på. Detta för att minimera att ett för högt undertryck i fastigheten skapas vid matlagning. Ett för högt undertryck i fastigheten försämrar köksfläktens funktion avsevärt. Reläkontakten har ett normalt öppet läge (NO/1) som är aktivt när motorn är på, gemensam in (COM/2) där valfri signal skickas in och ett normalt stängt läge (NC/3) som är aktivt när motorn är avstängd."
Såhär tänkte jag koppla med en PLEJD CTR-01:
"4.1.1. Potentialfritt växlande relä (klarar 230Vac/8A) Elektroniken är utrustat med ett växlande relä som växlar när kåpans fläktmotor startar. Tanken är att använda utgången till att t.ex. styra ett tilluftsspjäll eller skicka en signal till ett ventilationsaggregat som då ändrar sina luftflöden när köksfläkten är på. Detta för att minimera att ett för högt undertryck i fastigheten skapas vid matlagning. Ett för högt undertryck i fastigheten försämrar köksfläktens funktion avsevärt. Reläkontakten har ett normalt öppet läge (NO/1) som är aktivt när motorn är på, gemensam in (COM/2) där valfri signal skickas in och ett normalt stängt läge (NC/3) som är aktivt när motorn är avstängd."
Såhär tänkte jag koppla med en PLEJD CTR-01:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min största farhåga är att det står ”Reläkontakten har ett normalt öppet läge (NO/1) som är aktivt när motorn är på”, dvs om den mäter ampere mot motorn så kommer den ju aldrig kunna växla tillbaka när jag väl växlar över till Plejd.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Jag tror att det växlar på startorder till fläkten.
Sådär nu är plejd-pucken monterad vid kåpans styrenhet. Jag kopplar in allt utom fläkten och det fungerar utmärkt.
ställer jag fläkten på av eller 0 i appen till kåpan så växlar relät och plejd tar över styrningen.
utmärkt!
ställer jag fläkten på av eller 0 i appen till kåpan så växlar relät och plejd tar över styrningen.
utmärkt!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Eluttag fungerar endast om lampan är på
Belysning -
Mediasplittern fungerar inte efter utlöst joedfelsbrytare
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Lampinstallation led fungerar ej
Belysning -
Husqvarna 220ac felmeddelande, fungerar ibland
Robotgräsklippare -
Varför fungerar lampan bara i vissa armaturer?
El