D
D Dilato skrev:
Signalen från Quibino ska alltså gå till samma ingång på fläkten som fläktens PWM signal, antingen den ena eller den andra?
Om vi antar att man kan koppla samman GND från både PWM och Quibono direkt till fläkten så räcker det med det inbyggda reläet, du behöver inget extra.
Du kopplar bara Quibono på kontakten NC, ut till fläkten på COM, PWM in på NO. När fläkten går styrd av fäktcontrollern sluts reläet och PWM kopplas ut på COM. I alla andra fall är Quibono ansluten till COM och styr fläkten.

Ahhhhhhhhh det där är smart!!! Lyfter på hatten.

måste fundera vidare på den lösningen !!!
 
D
Frågan är om dom kn dela GND.

den ena signalen (styrkortet) är PWM och från Qubino är det 0-10v

styrkortet:

Schematisk bild av motorstyrningssignal, betecknar 10V PWM med frekvensområde 1-10kHz.
 
D
Hur tar jag reda på om de kan dela GND?
 
Det kan dom med största sanolikhet.
PWM (PulseWidthModulation) är bara ett sätt att skapa varierande spänning genom att stänga av/slå på strömmen snabbt.
Ju oftare signalen är på i förhållande till när den är av, ju högre snittspänning får man.
Som en dimmer.
Skulle inte förvåna mig om Qubino också använder PWM i botten för att skapa den variabla spänningen.
 
D
Har stött på ett problem:

1-10v är en separat ingång på motorn, alltså inte samma ingång som 1-10khz 10v PWM.

Schematisk bild av en elmotors kabelanslutningar med märkning för strömförsörjning och kontrollkablar.
 
Redigerat:
PWM-utgången , har den någon signal när fläkten inte är på (alltså när reläet inte är aktiverat)?

Om inte, så borde du kunna koppla endast Quibino genom reläet så att den kopplas bort när fläktcontrollern är aktiv, alltså Quibino till NO, COM till fläktens DC 0-10V ingång, NC oansluten, PWM direktkopplad.
 
D Derbyboy skrev:
Har stött på ett problem:

1-10v är en separat ingång på motorn, alltså inte samma ingång som 1-10khz 10v PWM.

[bild]
Är du säker på att 5 är en börvärdessignal till fläktmotorn? Enligt vanligt språkbruk är tacho en ärvärdessignal dvs aktuellt varvtal man kan använda för reglering, övervakning. Det är inte ovanligt med sån funktion på små EC-fläktar dvs analog in för börvärde och PWM ut som ärvärde tex EBM har så på vissa modeller.
 
D
Sant!

Det borde inte ligga någon ström på styrkortets PWM utgång när jag stängt av fläkten.

Vi utgår ifrån att när jag trycker på off på fjärrkontrollen (som hör till kåpan/styrkortet) då bryts strömmen på PWM utgången.

Schematisk illustration av styrkort för EC-motor med markerade anslutningar för motorstyrsignal, 10V PWM och frekvensområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag trycker på off på fjärrkontrollen (eller när PWM blir strömlöst, vi vet ju inte riktigt vad som triggar kortets relä) så växlar relät från NO till NC.

Jag kopplar qubinon på NC och COM till motorns ingång för 1-10v styrning (dvs den som inte är upptagen med signal från styrkortet).
 
Var ansluts PWM-signalen i din bild?
 
D
GK100 GK100 skrev:
Är du säker på att 5 är en börvärdessignal till fläktmotorn? Enligt vanligt språkbruk är tacho en ärvärdessignal dvs aktuellt varvtal man kan använda för reglering, övervakning. Det är inte ovanligt med sån funktion på små EC-fläktar dvs analog in för börvärde och PWM ut som ärvärde tex EBM har så på vissa modeller.
Sorry jag är inte alls med på vad du skrev.
 
D
D Dilato skrev:
Var ansluts PWM-signalen i din bild?
PWM signalen ansluts till motorn på gul.
 
  • Elanslutningar på Östberg TKC/TKS 400 EC fläkt, med fokus på gul PWM-signal kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av motoranslutning med kablar och PWM-signalkoppling till gul ledning.
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
D
GK100 GK100 skrev:
Är du säker på att 5 är en börvärdessignal till fläktmotorn? Enligt vanligt språkbruk är tacho en ärvärdessignal dvs aktuellt varvtal man kan använda för reglering, övervakning. Det är inte ovanligt med sån funktion på små EC-fläktar dvs analog in för börvärde och PWM ut som ärvärde tex EBM har så på vissa modeller.
Kag tror det du skrev är viktigt men jag förstår det inte….tyvärr
 
D Derbyboy skrev:
PWM signalen ansluts till motorn på gul.
..och var ansluts Quibino ?
 
D
Här kanske? Hoppas jag….
 
  • Otydlig bild av elektrisk kopplingsskema med markerat område och texten "10V" samt "ADJ".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Sorry jag är inte alls med på vad du skrev.
Du skrev ju att det är skilda ingångar till motorn, då undrar jag varför du tror det? Plint 5 tacho på din bild är nog en utgång som speglar aktuellt varvtal. Däremot är troligvis anslutningen för analogt börvärde internt försett med enkelt filter så 10 V PWM går bra där också förutom ren DC. Man borde tex kunna slavkoppla fläktar med tacho från en mot Adj på nästa och gemensam GND som ett exempel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.