8 994 läst ·
99 svar
9k läst
99 svar
Hur fungerar ett typiskt växlande relä
D Dilato skrev:Signalen från Quibino ska alltså gå till samma ingång på fläkten som fläktens PWM signal, antingen den ena eller den andra?
Om vi antar att man kan koppla samman GND från både PWM och Quibono direkt till fläkten så räcker det med det inbyggda reläet, du behöver inget extra.
Du kopplar bara Quibono på kontakten NC, ut till fläkten på COM, PWM in på NO. När fläkten går styrd av fäktcontrollern sluts reläet och PWM kopplas ut på COM. I alla andra fall är Quibono ansluten till COM och styr fläkten.
Ahhhhhhhhh det där är smart!!! Lyfter på hatten.
måste fundera vidare på den lösningen !!!
Det kan dom med största sanolikhet.
PWM (PulseWidthModulation) är bara ett sätt att skapa varierande spänning genom att stänga av/slå på strömmen snabbt.
Ju oftare signalen är på i förhållande till när den är av, ju högre snittspänning får man.
Som en dimmer.
Skulle inte förvåna mig om Qubino också använder PWM i botten för att skapa den variabla spänningen.
PWM (PulseWidthModulation) är bara ett sätt att skapa varierande spänning genom att stänga av/slå på strömmen snabbt.
Ju oftare signalen är på i förhållande till när den är av, ju högre snittspänning får man.
Som en dimmer.
Skulle inte förvåna mig om Qubino också använder PWM i botten för att skapa den variabla spänningen.
PWM-utgången , har den någon signal när fläkten inte är på (alltså när reläet inte är aktiverat)?
Om inte, så borde du kunna koppla endast Quibino genom reläet så att den kopplas bort när fläktcontrollern är aktiv, alltså Quibino till NO, COM till fläktens DC 0-10V ingång, NC oansluten, PWM direktkopplad.
Om inte, så borde du kunna koppla endast Quibino genom reläet så att den kopplas bort när fläktcontrollern är aktiv, alltså Quibino till NO, COM till fläktens DC 0-10V ingång, NC oansluten, PWM direktkopplad.
Är du säker på att 5 är en börvärdessignal till fläktmotorn? Enligt vanligt språkbruk är tacho en ärvärdessignal dvs aktuellt varvtal man kan använda för reglering, övervakning. Det är inte ovanligt med sån funktion på små EC-fläktar dvs analog in för börvärde och PWM ut som ärvärde tex EBM har så på vissa modeller.D Derbyboy skrev:
Sant!
Det borde inte ligga någon ström på styrkortets PWM utgång när jag stängt av fläkten.
Vi utgår ifrån att när jag trycker på off på fjärrkontrollen (som hör till kåpan/styrkortet) då bryts strömmen på PWM utgången.
När jag trycker på off på fjärrkontrollen (eller när PWM blir strömlöst, vi vet ju inte riktigt vad som triggar kortets relä) så växlar relät från NO till NC.
Jag kopplar qubinon på NC och COM till motorns ingång för 1-10v styrning (dvs den som inte är upptagen med signal från styrkortet).
Det borde inte ligga någon ström på styrkortets PWM utgång när jag stängt av fläkten.
Vi utgår ifrån att när jag trycker på off på fjärrkontrollen (som hör till kåpan/styrkortet) då bryts strömmen på PWM utgången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag trycker på off på fjärrkontrollen (eller när PWM blir strömlöst, vi vet ju inte riktigt vad som triggar kortets relä) så växlar relät från NO till NC.
Jag kopplar qubinon på NC och COM till motorns ingång för 1-10v styrning (dvs den som inte är upptagen med signal från styrkortet).
Sorry jag är inte alls med på vad du skrev.GK100 skrev:
Är du säker på att 5 är en börvärdessignal till fläktmotorn? Enligt vanligt språkbruk är tacho en ärvärdessignal dvs aktuellt varvtal man kan använda för reglering, övervakning. Det är inte ovanligt med sån funktion på små EC-fläktar dvs analog in för börvärde och PWM ut som ärvärde tex EBM har så på vissa modeller.
Kag tror det du skrev är viktigt men jag förstår det inte….tyvärrGK100 skrev:
Är du säker på att 5 är en börvärdessignal till fläktmotorn? Enligt vanligt språkbruk är tacho en ärvärdessignal dvs aktuellt varvtal man kan använda för reglering, övervakning. Det är inte ovanligt med sån funktion på små EC-fläktar dvs analog in för börvärde och PWM ut som ärvärde tex EBM har så på vissa modeller.
Du skrev ju att det är skilda ingångar till motorn, då undrar jag varför du tror det? Plint 5 tacho på din bild är nog en utgång som speglar aktuellt varvtal. Däremot är troligvis anslutningen för analogt börvärde internt försett med enkelt filter så 10 V PWM går bra där också förutom ren DC. Man borde tex kunna slavkoppla fläktar med tacho från en mot Adj på nästa och gemensam GND som ett exempel.D Derbyboy skrev:





