Hej,

Detta har varit ett problem sålänge vi bott här men inte orkat göra något åt det.
Nu flyttar vi och tänkte försöka lösa det.
Kopplingen ser ut såhär, kan det vara något fel kopplat från första början?

• IMG_20260502_195429346_HDR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får öppna på fler ställen för att kunna se funktionen. Är det fler dosor inblandade? Är det en trappkoppling? Du behöver lista ut vilken färg som är tändtråd och vilken som är till uttaget. Om det inte är en trappkoppling kan det vara att den ena av svart och grå går till lampan medan den andra går till uttaget. Vill du att uttaget alltid skall ha ström skall det antagligen läggas ihop med de två bruna ledarna. Du bör då komplettera med en kopplingsklämma eftersom anslutningen på strömbrytaren inte får ha tre trådar på sig.

• Gilla
Line_out och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du får öppna på fler ställen för att kunna se funktionen. Är det fler dosor inblandade? Är det en trappkoppling? Du behöver lista ut vilken färg som är tändtråd och vilken som är till uttaget. Om det inte är en trappkoppling kan det vara att den ena av svart och grå går till lampan medan den andra går till uttaget. Vill du att uttaget alltid skall ha ström skall det antagligen läggas ihop med de två bruna ledarna. Du bör då komplettera med en kopplingsklämma eftersom anslutningen på strömbrytaren inte får ha tre trådar på sig.
Såhär ser strömbrytaren ut ovanför den första.
Den översta sköter lampan i vardagsrummet, den kan jag även tänds och släcka på ett annat ställe. Screenshot_20260502-203228.Chrome.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade tagit dit en elektriker kostar nog inte mycket för han är det nog enkelt och går fort och då är man säker på att allt blir rätt .

• Gilla
  • Haha
Emanuel Björnler och 3 till
  • Laddar…
tommib
Skulle säga att Avemo gav rätt svar. Symptomet är rätt typiskt för just den kopplingen vi ser.

Däremot tycker jag inte att du ska pilla med det om ni ska flytta. Upplys köparen om hur det ligger till och att det alltid varit så. Sen är det deras problem.

• Gilla
Line_out och 4 till
  • Laddar…
S Snabeln skrev:
Såhär ser strömbrytaren ut ovanför den första.
Den översta sköter lampan i vardagsrummet, den kan jag även tänds och släcka på ett annat ställe.
Men då har den ingenting med utebelysningen eller det aktuella uttaget att göra? Du måste alltså hitta andra änden av den grå och den svarta ledaren på strömbrytaren i din första bild. Hittar du det är det troligen enkelt att koppla om det.

I värsta fall blir det värre! Alltså allvarligt.

Ta hjälp och sov lugnt.

Magnus E K
Det är nog en medveten feature för att ingen ska kunna stjäla ström från uteuttaget när det är mörkt ute.

• Gilla
  • Haha
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
@
S Snabeln skrev:
Hej,

Detta har varit ett problem sålänge vi bott här men inte orkat göra något åt det.
Kopplat så för att antingen köra ute belysningen.....eller....köra julbelysningen utan att den vanliga lampan är igång(?). Är väl inte ditt probolem dig och med att du ska flytta. 👍

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
S Snabeln skrev:
Hej,

Sitter uttaget under brytarna du visade bild på? Öppna upp och ta bild på hur det är kopplat där

Ändra inte på något efter visning.

Tack för svaren, jag låter det vara.

S Snabeln skrev:
Tack för svaren, jag låter det vara
S Snabeln skrev:
Tack för svaren, jag låter det vara.
Min tanke är att det är en felkoppling (medveten eller ej). Fasen ligger i svart tråd på ena utgången på trappbrytaren istället för att vara gemensam med svart som ligger på L som går till uttaget.

A Anden1494 skrev:
Min tanke är att det är en felkoppling (medveten eller ej). Fasen ligger i svart tråd på ena utgången på trappbrytaren istället för att vara gemensam med svart som ligger på L som går till uttaget.
Edit, missade att det ligger 2 trådar på L, som tidigare skrivits måste man komplettera med en klämma typ ubåt för vidarekopplingen.

Det ska vara en kron där. (En sån där med två knappar)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.