20260506_143548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför fungerar inte trappkopplingen efter jag bytt båda brytarna ?Brytare 1 slås på varvid belysningen tänds under förutsättning att brytare 2 står i ett visst läge men går dock inte att släcka med brytare 2. lika problem i omvänt läge.
Om alla trådar lossas från brytare 2 så fungerar belysningen från brytare 1 !!!!????
Har kopplat enligt bifogat kopplingsschema
 
Du har fått skift på trådarna, något i stil med att en som ska vara på L kommit på en pil. Så du får leta reda på vilken som är fas från central lägga den på L och sedan den som går till lampan på L , i övrigt kan du koppla dom andra ( skifttrådarna ) på vilka pilar som helst.
 
L leffe1941 skrev:
[bild]Varför fungerar inte trappkopplingen efter jag bytt båda brytarna ?Brytare 1 slås på varvid belysningen tänds under förutsättning att brytare 2 står i ett visst läge men går dock inte att släcka med brytare 2. lika problem i omvänt läge.
Om alla trådar lossas från brytare 2 så fungerar belysningen från brytare 1 !!!!????
Har kopplat enligt bifogat kopplingsschema
Är du helt säker på att det är den kopplingen som används och inte en sparkoppling? Är det fast fas fram till båda brytarna?
 
Det första symptom du beskriver är typiskt för en förväxling av mellantråd och tändtråd/fas. Det är alltså inte kopplat som på bild. Du får kontrollera att du vet vad som är mellantrådar och vad som är tändtråd/fas, och hur strömbrytaren ska kopplas.

Ditt andra symptom är svårare att förklara. Det antyder en mer grav felkoppling. Återigen, identifiera alla ledare och koppla enligt märkningen på strömbrytarna. Ditt utgångsläge kan kanske förklara. Är det en nyinstallation eller vad har du gjort?

Om du har bytt från en gammal strömbrytare så kan du kanske inte flytta över trådarna till fysiskt samma plats på den nya strömbrytaren. Du måste följa märkningen på strömbrytaren.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du har fått skift på trådarna, något i stil med att en som ska vara på L kommit på en pil. Så du får leta reda på vilken som är fas från central lägga den på L och sedan den som går till lampan på L , i övrigt kan du koppla dom andra ( skifttrådarna ) på vilka pilar som helst.
lade om svarta kabeln, fasen, till L 1 i båda brytarna varefter det fungerade!!
tack för tipset!!!
 
L leffe1941 skrev:
lade om svarta kabeln, fasen, till L 1 i båda brytarna varefter det fungerade!!
tack för tipset!!!
Så det var en sparkoppling med andra ord?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.