Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om alla trådar lossas från brytare 2 så fungerar belysningen från brytare 1 !!!!????
Har kopplat enligt bifogat kopplingsschema
Du har fått skift på trådarna, något i stil med att en som ska vara på L kommit på en pil. Så du får leta reda på vilken som är fas från central lägga den på L och sedan den som går till lampan på L , i övrigt kan du koppla dom andra ( skifttrådarna ) på vilka pilar som helst.
Är du helt säker på att det är den kopplingen som används och inte en sparkoppling? Är det fast fas fram till båda brytarna?L leffe1941 skrev:[bild]Varför fungerar inte trappkopplingen efter jag bytt båda brytarna ?Brytare 1 slås på varvid belysningen tänds under förutsättning att brytare 2 står i ett visst läge men går dock inte att släcka med brytare 2. lika problem i omvänt läge.
Om alla trådar lossas från brytare 2 så fungerar belysningen från brytare 1 !!!!????
Har kopplat enligt bifogat kopplingsschema
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det första symptom du beskriver är typiskt för en förväxling av mellantråd och tändtråd/fas. Det är alltså inte kopplat som på bild. Du får kontrollera att du vet vad som är mellantrådar och vad som är tändtråd/fas, och hur strömbrytaren ska kopplas.
Ditt andra symptom är svårare att förklara. Det antyder en mer grav felkoppling. Återigen, identifiera alla ledare och koppla enligt märkningen på strömbrytarna. Ditt utgångsläge kan kanske förklara. Är det en nyinstallation eller vad har du gjort?
Om du har bytt från en gammal strömbrytare så kan du kanske inte flytta över trådarna till fysiskt samma plats på den nya strömbrytaren. Du måste följa märkningen på strömbrytaren.
Ditt andra symptom är svårare att förklara. Det antyder en mer grav felkoppling. Återigen, identifiera alla ledare och koppla enligt märkningen på strömbrytarna. Ditt utgångsläge kan kanske förklara. Är det en nyinstallation eller vad har du gjort?
Om du har bytt från en gammal strömbrytare så kan du kanske inte flytta över trådarna till fysiskt samma plats på den nya strömbrytaren. Du måste följa märkningen på strömbrytaren.
lade om svarta kabeln, fasen, till L 1 i båda brytarna varefter det fungerade!!J jonaserik skrev:
tack för tipset!!!
Klicka här för att svara
