D
Klart intressant med frågan är hur bra det fungerar med BT. Brukar fungera sådär…..
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Klart intressant med frågan är hur bra det fungerar med BT. Brukar fungera sådär…..
Kör en rpi 4 och blåtand mot Plejd helt problemfritt (y):cool:

Men svårt att säga i detta fallet
 
D
Bra att ha ett alternativ om vår lösning inte visar sig fungera. Fjäråskupan ska även komma med integration mot just plejd men det kan dröja…..efter sommaren är senaste budet
 
D
Ett problem med vår lösning kanske skulle kunna vara att det inbyggda relät på styrkortet skulle kunna ha spänning på både NO och NC tex om jag glömmer stäng av qubinon samtidigt som jag trycker ”on” på fläkten. då kommer ju relät växla över till N0 samtidigt som qubinon matar 1-10v på NC.
 
men det är aldrig någon kontakt mellan NO och NC, bara mellan COM och den ena av NO & NC.
qubinon matar 1-10v på NC.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
D
Jag vet men att det ligger på ström som inte används känns aldrig bra.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
D
Fan ju mer jag tänker på ”lösningen” ju mer känner jag att vi kommer kunna dra oss tillbaka och leva på patentpengarna.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ett problem med vår lösning kanske skulle kunna vara att det inbyggda relät på styrkortet skulle kunna ha spänning på både NO och NC tex om jag glömmer stäng av qubinon samtidigt som jag trycker ”on” på fläkten. då kommer ju relät växla över till N0 samtidigt som qubinon matar 1-10v på NC.
Det är ju inte ett problem utan när relät växlar kommer styrsignalen som blir vald att styra fläkten. Tex om du kör 30%(3v) via qubinon sen startar fläkten så kommer det styras om till den interna signalen och när fläkten stängs av så kommer du gå tillbaka till 30%
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Det finns ingen uppfinningshöjd i lösningen, det här är grundläggande teknik.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jag vet, verkshöjden är låg.
 
D Derbyboy skrev:
Jag vet men att det ligger på ström som inte används känns aldrig bra.
Väldigt vanligt inom styr att det ligger kvar signal på relän när det växlar.. Inga problem alls!
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Var finns den svaga punkten i lösningen då?
 
D
För mig innebär lösningen att jag löser hela husets ventilation och det är guld värt.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Var finns den svaga punkten i lösningen då?
Att den är onödigt komplicerad iom att du kan köra via blåtand till HA :crysmile:
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Haha, jag har försökt hålla mig borta från HA men jag kommer bara närmare och närmare.

Ska nog beställa fläkt och motor i nästa vecka och bygga mig en teststation.
 
  • Älska
Henrik.woll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.