8 993 läst ·
99 svar
9k läst
99 svar
Hur fungerar ett typiskt växlande relä
Håller med 100%GK100 skrev:
Du skrev ju att det är skilda ingångar till motorn, då undrar jag varför du tror det? Plint 5 tacho på din bild är nog en utgång som speglar aktuellt varvtal. Däremot är troligvis anslutningen för analogt börvärde internt försett med enkelt filter så 10 V PWM går bra där också förutom ren DC. Man borde tex kunna slavkoppla fläktar med tacho från en mot Adj på nästa och gemensam GND som ett exempel.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Styrsignalen för varvtal (0-10v) ska kopplas på gul nr12 samt gnd (referens) om man önskar använda en tyristor så ska man koppla 10v (detta är fast 10v spänning) och sedan igenom tyristorn för att få en 0-10v spänning tillbaka till plint 12
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Var noga med att använda samma referens på båda dina signaler bara. Annars kan du skicka 4v (40%) men själva fläkten tolkar det som 6v (60%) pga mätfel
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
En signal kommer från Qubino
Den andra kommer från styrkortet
Relät på kortet avgör vilken signal som ska skickas till fläkten
fläkten avstäng = qubino
fläkten på = styrkortet
vet inte hur jag då kan få amma referens
Den andra kommer från styrkortet
Relät på kortet avgör vilken signal som ska skickas till fläkten
fläkten avstäng = qubino
fläkten på = styrkortet
vet inte hur jag då kan få amma referens
