D Dilato skrev:
Nej ingen annan värmekälla.
Tvåglas originalfönster, originaldörrar, bara tunt lager isolering på vinden.
13 * 8 meter mätt på utsidan.
1,5 plan + källare.
I just ditt fall "tjänar" du enormt mycket vad avser klassificeringen/Energi klass på att du har källare, då källarens yta fördubblar markplans yta men med en mycket mindre temperaturskillnad inne/ute då jorden sällan går under 5-6 plusgrader.

& även halv planet "förbättrar" din Energiklassning eftersom det lägger till mera yta i beräkningen.
Energiklass beräknas utifrån totalyta /golvyta.

Så ett standard 1-planshus utan källare (som vart vanligt runt 1954), skulle få en mycket dålig energiklass.

Räknat på ditt hus med "kraftiga" 200 mm isolering i taket. (du har troligtvis större takyta än min beräkning)
13+13+8+8 x 3 ger det 126 kvm yttervägg
plus ½ planets kortsidor, säg 15 kvm extra = 141 kvm

ca 104 m2 golvyta/takyta markplan

U*yta = effektbehov på element för att uppehålla en tempskillnad på 1 grad
U=Lambdavärden räknat tjocklek i meter
95mm ca = 0.04/0.095=0.42 W/m2K
140mm ca = 0.04/0.140=0.29 W/m2K
200mm ca = 0.04/0.20=0.20 W/m2K

0 grader ute & 15 grader inne ger 15 grader skillnad, och ett effektbehov av:

95mm isolering 15*0.42*141=888W, 24 timmar ger 24*888/1000 =21 kWh dygn
140mm isolering 15*0.29*141=613W, 24 timmar ger 24*613/1000 =15 kWh dygn
200mm i tak 15*0.2*104=312W, 24 timmar ger 24*312/1000 =7.5 kWh dygn

-10 grader & 15 grader inne ger 25 grader skillnad, och ett effektbehov av:

95mm isolering 25*0.42*141=1480W, 24 timmar ger 24*1480/1000 =36 kWh dygn
140mm isolering 25*0.29*141=1022W, 24 timmar ger 24*1022/1000 =25 kWh dygn
200mm i tak 25*0.2*104=520W, 24 timmar ger 24*520/1000 =12,5 kWh dygn

Värden utan köldbryggor och räknat vägg i stället för dörrar & fönster.
Detta på 15 graders innetemperatur!

Så man kan lätt se hur det drar iväg & att hus byggda 50/60/70-tal har kutterspån eller senare max 95 mm men ofta bara 45 mm vilket påverkar totala energibehovet mycket.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det spelar faktiskt ingen roll vad du kallar det.
Så om du genom effektivisering får upp din bilmotor från 100 till 120 hk, så har du enligt DIG gjort en besparing ?

Go´da yxskaft.
 
J jawen skrev:
Så om du genom effektivisering får upp din bilmotor från 100 till 120 hk, så har du enligt DIG gjort en besparing ?
Effektökning.
När jag var ung kallades det för att trimma bilmotorn. .

Trimmad bilmotor kan bli effektivare, få mer hästkrafter, bli mer bränsletörstig.

Minskar man bränslet förmycket blir det själva tändning i förbränningsrummet som kan förstöra motorn.

Det finns ju optimeringar speciell då för turbodiesel där man kan optimera för lägre bränsleförbrukning, men det brukar leda till högre utsläpp.
Vissa olagliga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Så om du genom effektivisering får upp din bilmotor från 100 till 120 hk, så har du enligt DIG gjort en besparing ?

Go´da yxskaft.
Nej men effekten har inte heller ökat med 50%. Matematik kanske inte är din grej.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej men effekten har inte heller ökat med 50%
Du vill inte förstå skillnaden eftersom det blir pinsamt för dig att erkänna att du inte gör en besparing i mitt exempel, trots att du har effektiviserat motorn.
.
Orden är inte synonyma helt enkelt, men fortsätt glappa du & sprattla om min dåliga mattekunskap.
 
Fairlane
J jawen skrev:
Du vill inte förstå skillnaden eftersom det blir pinsamt för dig att erkänna att du inte gör en besparing i mitt exempel, trots att du har effektiviserat motorn.
Man kan göra en besparing i det läget, om bilen drar mindre bränsle trots ökat effekt.
J jawen skrev:
.
Orden är inte synonyma helt enkelt, men fortsätt glappa du & sprattla om min dåliga mattekunskap.
Är det inte enklare om du försöker förklara vad du menar med dina 50%?

Säg att ett element på 2000 W krävs för att hålla temperaturen i rummet. Nu flyttar köper vi nya element och flyttar in den i rummet. Vi har fått en effektivisering på 50% enligt sin utsago. Menar du att det nya elementet ska dra 1000 W eller 1333 W?

Hur kopplar du ihop det med de 20% som du också angivit?

Siffrorna är dina, det är kanske rimligt att förklara dem istället för att ge sig på andras kunskaper?
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan göra en besparing i det läget, om bilen drar mindre bränsle trots ökat effekt.

Är det inte enklare om du försöker förklara vad du menar med dina 50%?

Säg att ett element på 2000 W krävs för att hålla temperaturen i rummet. Nu flyttar köper vi nya element och flyttar in den i rummet. Vi har fått en effektivisering på 50% enligt sin utsago. Menar du att det nya elementet ska dra 1000 W eller 1333 W?

Hur kopplar du ihop det med de 20% som du också angivit?

Siffrorna är dina, det är kanske rimligt att förklara dem istället för att ge sig på andras kunskaper?
Är också spänd/intresserad av att höra om 50!!%

Eller så är vi åter där att vi andra hänger upp oss på oväsentliga detaljer…🤣
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det inte enklare om du försöker förklara vad du menar med dina 50%?
Om du istället för 4 element använder 3. (alla på 2000 W)
Om du sedan med dessa 3 får upp tempen i rummet till 17,5 grader i istället för 14 grader.
Eller tom får upp tempen till 19 grader!

Vad blir det Einstein (å nöten Zodde) ?

20, 30,40 ?
Förklara för mig du supersmarta kunniga duktiga människa, det är tur att vi har sånna som dig för hur skulle det gå annars.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Om du istället för 4 element använder 3. (alla på 2000 W)
Om du sedan med dessa 3 får upp tempen i rummet till 17,5 grader i istället för 14 grader.
Eller tom får upp tempen till 19 grader!

Vad blir det Einstein (å nöten Zodde) ?

20, 30,40 ?
Förklara för mig du supersmarta kunniga duktiga människa, det är tur att vi har sånna som dig för hur skulle det gå annars.
Är det här ditt sätt att säga "jag hittade bara på en siffra med 50%"? Eller finns det en annan förklaring till att du duckade frågan?

Eller tänker du att 4 element på 2000W vardera lyckas få upp temperaturen till 14 grader i ett rum? Är det verkligen så dålig isolering du tänker dig att äldre hus har?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det här ditt sätt att säga "jag hittade bara på en siffra med 50%"? Eller finns det en annan förklaring till att du duckade frågan?

Eller tänker du att 4 element på 2000W vardera lyckas få upp temperaturen till 14 grader i ett rum? Är det verkligen så dålig isolering du tänker dig att äldre hus har?
Jag undviker/duckar aldrig frågor!

Du läser också mina tidigare inlägg om detta som att du har autism.

Exemplet jag använde behöver INTE vara ETT rum, utan kan vara 3 sammanhängande rum eller hur som . (det är oväsentligt i mitt exempel)
Sedan behöver INTE elementens effekt i exemplet vara 2000 W (det är också helt oväsentligt)

Poängen var ENBART skillnaden att med 25% lägre köpt energi, ändå kunna erhålla 25-30% HÖGRE temperatur i rummet.

Du kan ta 4 X 100W element i exemplet om du gillar det bättre som autistisk 👍
 
Jag utgår ifrån att du helt enkelt hittar på data nu. Varför gör de det?
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det verkligen så dålig isolering du tänker dig att äldre hus har?
Här en jämförelse av 1 hus med 95 mm isolering & 1 hus med 45 mm, vilket var "standardhus" under den tidsperioden.

Huset är 135 kvm 1-plan & räknat att ha 20 grader inomhus.
141 kvm vägg, 135 kvm golv & ca 160 kvm tak (men golv & tak inte med i beräkningen)

Detta är skillnaden i energibehov ENBART på väggarnas yta.

45mm med 0 ute 20 inne ger 2.510 W/tim & 60,23 kWh /dygn minus 20 ute = 120,5 kWh /dygn
95mm med 0 ute 20 inne ger 1.184 W/tim & 28,43 kWh /dygn minus 20 ute = 56,9 kWh /dygn

Sedan kommer värmeförlusterna för fönster & dörrar

Förluster vid 0 ute 20 inne15 kvm fönster u-värde 2,5 =750 W /tim 18 kWh dygn minus 20 ute = 36 kWh /dygn
Förluster vid 0 ute 20 inne 2 kvm dörr u-värde 1,5= 60 W tim 1,44 kWh dygn minus 20 ute = 2,9 kWh
Förluster pga luftläckage vid kraftig vind ute går inte att räkna på utan att göra ett täthetstest, men dom är ALLTID stora.


Ett modernare hus idag för exempel

275mm med 0 ute 20 inne ger 408 W /tim & 9,8 kWh /dygn minus 20 ute = 19,6 kWh /dygn
 
Fairlane
J jawen skrev:
Jag undviker/duckar aldrig frågor!
Jo det gör du. Du har fortfarande inte besvarat frågan om var 50% kommer ifrån och hur den relaterar till 20% som du också anger.
J jawen skrev:
Du läser också mina tidigare inlägg om detta som att du har autism.
Menar du att jag tolkar det du skriver bokstavligt?
Ja isåfall kan det ligga något i det när du anger ett värde tar jag det bokstavligt. Om någon säger "gör du så här så blir det 50% effektivare" så tolkar jag det som åtminstone i häradet 40-60%, inte 10-20%
J jawen skrev:
Exemplet jag använde behöver INTE vara ETT rum, utan kan vara 3 sammanhängande rum eller hur som . (det är oväsentligt i mitt exempel)
Sedan behöver INTE elementens effekt i exemplet vara 2000 W (det är också helt oväsentligt)
Givetvis är det oväsentligt om det är 1 eller tre rum eller om det är 1 eller fler element och vilken effekt de ger. Jag vill bara veta hur du räknar med 50%
J jawen skrev:
Poängen var ENBART skillnaden att med 25% lägre köpt energi, ändå kunna erhålla 25-30% HÖGRE temperatur i rummet.
Det har jag svårt att tro, och är det 25+25 som du menar ger 50 eller hur kommer 50% in i sammanhanget?
J jawen skrev:
Du kan ta 4 X 100W element i exemplet om du gillar det bättre som autistisk 👍
Jag kan räkna med X etc också, men jag kan dig ett exempel med siffror eftersom jag misstänker att din matematiska kunskap är rätt svag, så det kanske blir enklare för dig med siffror.
 
Fairlane
J jawen skrev:
Här en jämförelse av 1 hus med 95 mm isolering & 1 hus med 45 mm, vilket var "standardhus" under den tidsperioden.

Huset är 135 kvm 1-plan & räknat att ha 20 grader inomhus.
141 kvm vägg, 135 kvm golv & ca 160 kvm tak (men golv & tak inte med i beräkningen)

Detta är skillnaden i energibehov ENBART på väggarnas yta.

45mm med 0 ute 20 inne ger 2.510 W/tim & 60,23 kWh /dygn minus 20 ute = 120,5 kWh /dygn
95mm med 0 ute 20 inne ger 1.184 W/tim & 28,43 kWh /dygn minus 20 ute = 56,9 kWh /dygn

Sedan kommer värmeförlusterna för fönster & dörrar

Förluster vid 0 ute 20 inne15 kvm fönster u-värde 2,5 =750 W /tim 18 kWh dygn minus 20 ute = 36 kWh /dygn
Förluster vid 0 ute 20 inne 2 kvm dörr u-värde 1,5= 60 W tim 1,44 kWh dygn minus 20 ute = 2,9 kWh
Förluster pga luftläckage vid kraftig vind ute går inte att räkna på utan att göra ett täthetstest, men dom är ALLTID stora.


Ett modernare hus idag för exempel

275mm med 0 ute 20 inne ger 408 W /tim & 9,8 kWh /dygn minus 20 ute = 19,6 kWh /dygn
Att olika hus är olika isolerade är faktiskt ingwt jag tycker är konstigt. Det jag tycker är konstigt är ditt påstående att samma hus kan värmas 50% effektivare med nya elradiatorer
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.