J jawen skrev:
Och du kanske börjar bli senil ?
För vi har ju redan diskuterat om äldre hus & deras brist på isolering
Jag har inte diskuterat lr konkluderat med något i ämnet.

Grova generaliseringar görs ofta desperat för att främja egna argumentationen men stämmer ytterst sällan, ivartfall inte här.

blackarrow blackarrow skrev:
är förstås ett 2 kW konvektorelement med fläkt stående på golvet i sovrummet snabbare på att få det varmt än elementen på väggen.
Ja det är en stor skillnad.
Farsans gård byggdes ca 1900 & det var 3 stora rum på markplan & 10 kvm skafferi mot norr kyld av rullstensåsen.

2 sovrum på ca 20 kvm & en "storstuga" som farmor kallade den, ca 45 kvm med träsoffa matbord tvättskålsbord vattenhinkar ved & en stor vedeldad Husqvarna spis med tork-pinne hängandes från taket över.

Farsan moderniserade en del 1991 då han lät bygga om farstukvisten & ingången så ett kök & litet badrum kunde byggas. Nya fönster, nya el element, nytt yttertak. (vilket var skönt för att man var relativt less på att handskotta dom ca 70 löpmeter som behövdes för att nå brunnen & utedasset, ofta med 1 m snö)

På markplanets 3 ytor/rum fanns 6 elelement från 1990 & jag använde 4 av dom (ett i varje sovrum & 2 i storstugan) men dom gick fullt dygnet runt & vi frös ändå.
Det var efter några av dessa resor som jag köpte dessa konvektorelement med fläkt.

& 3 av dessa (ett i varje rum) gjorde enorm skillnad, Dom höjde inne tempen 5 graden & gick dessutom inte konstant, fast jag alltså använde 1 element mindre.

Min farbror hade tyvärr eldat sönder den gamla Husqvarnaspisen, så den kunde inte bidra.

Ett rum med en traditionell vedeldad gjutjärnsspis, trämöbler och mattor placerade på ett trägolv. Väggen är klädd med träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane
J jawen skrev:
Du skulle troligtvis behöva ca 20 % mindre av den köpta energin, men ändå uppleva samma "boendestandard"
20%? Du talade om en effektivisering på 50%, det är ju det jag vill ha.

Eller var det en överdrift?

Fairlane Fairlane skrev:
20%? Du talade om en effektivisering på 50%, det är ju det jag vill ha.

Eller var det en överdrift?
Effektivisering och besparing är inte samma "mått" & jag tröttnade just på DIN parodi.
Gör precis som du vill!

Fairlane
J jawen skrev:
Effektivisering och besparing är inte samma "mått" & jag tröttnade just på DIN parodi
Det spelar faktiskt ingen roll vad du kallar det. Du kan inte koppla ihop 20% och 50%.
J jawen skrev:
Gör precis som du vill!
Tack, jag gör som jag vill, inser att du bara slänger ur dig siffror utan verklighetsförankring för att de passar ditt synsätt.

• Gilla
  • Haha
jawen och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Vilket jäkla bullshit !

60-tals hus energiklass B eller C !
Visa mig ETT HUS som byggdes original under 1960-talet med vad vi kallar "isolerade" sista 30 åren!
Mitt hus byggt -55 och -65 i betong med tegelfasad, totalt 40 cm tjocka väggar har energiklass C.
Vilken eventuell isolering som finns vet jag inte.

Energiklassgraf med nivåer A-G, husets energiklass C markerad, energiprestanda 42 kWh/m² och år, uppvärmning: värmepump-luft/vatten (el).
Skapa konto

1746013121868.png

Inga ekonomiskt lönsamma åtgärdsförslag rekommenderas p.g.a. att de åtgärder
som redan är utförda ger byggnaden en låg uppvärmningskostnad i relation till
övriga alternativa uppvärmningssystem och energibesparande åtgärder. Dock är
det lämpligt att ta hänsyn till energieffektiva åtgärder vid renovering eller
byte av byggnadsmaterial.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mitt hus byggt -55 och -65 i betong med tegelfasad, totalt 40 cm tjocka väggar har energiklass C.
Coolt 👍
En sällsynt rejäl byggd kåk med parallella väggar som man oftast bara hittar på flerbostadshus (med luft emellan ? )
Hur värmer du upp det huset ?

J jawen skrev:
Coolt 👍
En sällsynt rejäl byggd kåk med parallella väggar som man oftast bara hittar på flerbostadshus (med luft emellan ? )
Hur värmer du upp det huset ?
Den typen av hus jag har är "standard" i Skåne.

Den värms med Luft-Vatten, via originalelementen sedan oljepannans tid.

D Dilato skrev:

Den värms med Luft-Vatten, via originalelementen sedan oljepannans tid
Så ingen annan värmekälla?
Originalfönster & dörrar, tilläggs isolerat på "vind" ell annat ?
Hur långt & brett är huset?
Enplans?

D Dilato skrev:
Okey imponerande!

Sedan inget standardhus för 50-talet sett över Sveriges bestånd likväl.
8 % av Sveriges 2,2 milj småhus byggdes under 50-talet, ca 90 % med trästomme & fasaden bestod av träpanel, Eternitplattor, puts eller tegel.

WW2 /Kriget påverkade tillgången till nästan all typ av byggmatreal, & det vart också en kraftig befolkningsökning i Sverige som gjorde att "det behövdes bygga många hus snabbt".

J jawen skrev:
Så ingen annan värmekälla?
Originalfönster & dörrar, tilläggs isolerat på "vind" ell annat ?
Hur långt & brett är huset?
Enplans?
Nej ingen annan värmekälla.
Tvåglas originalfönster, originaldörrar, bara tunt lager isolering på vinden.
13 * 8 meter mätt på utsidan.
1,5 plan + källare.
Fasad av ett enfamiljshus i tegel med sadeltak, tvåglasfönster och enkel entrédörr, 1,5 plan med källare.
Skapa konto

• Gilla
jawen
  • Laddar…
J jawen skrev:
Besparing betyder att man "minskar" något som man förbrukar.
Effektivare betyder att man med samma "insats" får ut mer nytta.

& i detta fallet kan en effektivisering göra att man får varmare luft inne i rummet, FÖR ATT energin styrs att ENBART värma upp luften.

Så om ett element slipper få dom större punkt-förluster som jag nämner, så kommer rummets luft få en högre temperatur, alltså fungera effektivare.

Bättre att element värmer rummets luft med ex-vis 2000 W istället för att typ 500 W går ut igenom väggen
Nä, köper inte det, besparing och effektivisering är samma sak.

Men jag kan hålla med om att effektiviserar man nånting kanske besparingen uteblir eftersom man höjer tempen/kör mer mil med bilen eller vad det nu är är men då jämför man ju 2 olika scenarion.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Fairlane
D Dilato skrev:

[bild]

[bild]

Inga ekonomiskt lönsamma åtgärdsförslag rekommenderas p.g.a. att de åtgärder
som redan är utförda ger byggnaden en låg uppvärmningskostnad i relation till
övriga alternativa uppvärmningssystem och energibesparande åtgärder. Dock är
det lämpligt att ta hänsyn till energieffektiva åtgärder vid renovering eller
byte av byggnadsmaterial.
Om du flyttar in elementen lite i rummet så blir det säkert klass A...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
V Ville_Vessla skrev:
Men jag kan hålla med om att effektiviserar man nånting kanske besparingen uteblir eftersom man höjer tempen/kör mer mil med bilen eller vad det nu är är men då jämför man ju 2 olika scenarion.
Jevons paradox.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.