D Dilato skrev:
Vad är det för monsterelement Agda har som kan dra 10-15 kWh?
Hon drar på ugnen ibland när det är för jävligt.

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hon drar på ugnen ibland när det är för jävligt.
Min ugn i min moderna spis drar max 2,1 kW.
Just ugnen i gamla spisar brukar inte dra speciellt mycket..
Dashboardgrafer visar aktiv och reaktiv effekt samt spänning för olika elledningar över tid. En linje markerar en ökning av effekt på 2,5 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L1 är ugnen under & övervärme, samma med varmluft.
Digital panel som visar strömstyrka för L1, L2 och L3 med mätare och graf. L1 på 0A, L2 på 0.7A och L3 på 0.9A. Graf pekar ut 9.2A för L1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, effekttoppen 10-15 kWh kommer ifrån 2-3 kWh ugn och sedan ett batteri av element?

Fairlane
D Dilato skrev:
Det vet jag inte. Det är Jawens argument för att effektavgift är dåligt.

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hej
Jag tror att trovärdiga och realistiska argument och exempel är lämpligare att använda när man vill argumentera

Det är viktigt att vi belyser olika sidor vid införandet av effektavgifter
men vi bör hålla oss till trovärdiga och realistiska argument

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är bara att hålla på tillräckligt länge så är man uppe i det 😉

Vanliga el-element man köper på Jula är nog uppe i ca 2 kW. Och har man 5-6 sådana som går på max så är det avklarat. Man får bara se till att man sprider ut dessa på faserna.

D Dilato skrev:
Agda kan välja att bara värma en del av huset...
Ja, det där är en gammal kunskap som fanns när Sverige var rikt och välmående (som en del brukar mena).
Då hade man bara värme på i en del av huset (2 rum) där man vistades mest.

Men Agda är ju gammal så det där kan hon.
Det är ungdomarna som skriver här som inte förstår sådant.

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varmvattenberedare, tvättmaskin, kyl & frys, matlagning mm används ju också på vintern eller?
Så att i ett välskött gammalt hus med gamla elradiatorer få högre "peakar", är nog inget "konstigt scenario"

Fairlane
J jawen skrev:
Varmvattenberedare, tvättmaskin, kyl & frys, matlagning mm används ju också på vintern eller?
Så att i ett välskött gammalt hus med gamla elradiatorer få högre "peakar", är nog inget "konstigt scenario"
Ja men det är bara elementen som påverkas av att det blir kallt ute.

Ett gammalt elelement drar lika mycket som ett nytt element. Det är mer på/av, men behövs det köras i dryga timmen så blir det inte någon skillnad.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min ugn i min moderna spis drar max 2,1 kW.
Just ugnen i gamla spisar brukar inte dra speciellt mycket..
[bild]
L1 är ugnen under & övervärme, samma med varmluft.
[bild]

Så, effekttoppen 10-15 kWh kommer ifrån 2-3 kWh ugn och sedan ett batteri av element?
Agda har en rejäl 3-fas-spis från 1985. Den kan dra 5-6 kW om man lagar mat samtidigt.

K karlmb skrev:
Agda har en rejäl 3-fas-spis från 1985. Den kan dra 5-6 kW om man lagar mat samtidigt.
Ugnen drar väl inte mer för att man använder plattor samtidigt?

Min spis kan dra 10900W med allt i gång på max, men det är inte möjligt i praktiken att köra det någon längre stund.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ugnen drar väl inte mer för att man använder plattor samtidigt?

Min spis kan dra 10900W med allt i gång på max, men det är inte möjligt i praktiken att köra det någon längre stund.
DU har rätt, 11 kW kan nog Agda komma upp i om hon fryser.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
För övrigt. Jag skulle vilka se en lönsamhetskalkyl på publika snabbladdare.

Kan verkligen inte se hur detta skulle vara lönsamt givet hur mycket tomma laddare som finns. Jämför timpriset för att ladda… som är inklusive köpt energi.

Blir det dyrare att ladda hemma ökar sannolikt möjligheten att ta mer betalt vilket ger ökad lönsamhet och därmed utbud av publika laddare.
Tur för tant är väl att äldre damer eller herrar för den del sällan gör storkok på ålderns höst, då hela kökets kapacitet nyttjas samtidigt. Förmodligen räcker det oftast med lilla plattan och ugnen, alternativt två plattor på spisen!

Edit: menade inte citera dig, men emellanåt väljer forumet göra dylika åtgärder likt f-b…

🙂

Mvh

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Tur för tant är väl att äldre damer eller herrar för den del sällan gör storkok på ålderns höst, då hela kökets kapacitet nyttjas samtidigt. Förmodligen räcker det oftast med lilla plattan och ugnen, alternativt två plattor på spisen!

Edit: menade inte citera dig, men emellanåt väljer forumet göra dylika åtgärder likt f-b…

🙂

Mvh
Som äldre herre vet jag att du har rätt i hur mycket (eller rättare sagt, lite) spisen/ugnen används.

Du hade ju kunnat fixa citeringen när du ändå editerade 😉

Mikael_L
J jawen skrev:
Men hur kan 550 kWh i månaden ge dig en besparing på mellan 833- 1250 kr/mån, på endast skillnaden av kWh priset dom aktuella timmarna?

Du kan väl inte tjäna in 2 kr per kWh, när snittpriset är långt under det!
Ja du säger det ju själv. Jag antar att du vet vad snitt*någonting betyder.

Jag laddar för under snittpriset, och de timmarna jag skulle ladda om jag bara lät bilen sätta igång så fort jag proppar in sladden när jag kommer hem är b e t y d l i g t högre än snittpriset.

Jag har inte alls räknat på det eller fört någon statistik.
Men känslan är att jag nästan alltid tankar för en tiondel eller ibland en 50-del av det högsta elpriset.
Hur ska man ens räkna eller ange detta när jag tankar för negativt elpris? Som idag, nu fyllde jag halva batteriet med negativt elpris (och nu är det nästan fullt, jag stoppade vid 90% laddning)

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du hade ju kunnat fixa citeringen när du ändå editerade 😉
Jäpp, håller med!

Men jag blev sådär jäkla gubbsur😂

Mvh

• Haha
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.