100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Det vart fel i det exemplet, hon arbetade till 65.Fairlane skrev:
Men el-peakarna ändå blir ju totalt sett högre vintertid, för hon har ju fortfarande behov av andra elförbrukare.Fairlane skrev:
Ett nytt elelement med termostat & inbyggd fläkt, skulle jag bedöma som minst 50% effektivare än gamla el element. Gamla värmde mycket bakåt rakt in i väggen det satt fast i, så den "effekten" gick mycke till kråkorna. Vidare steg oxå värmen ifrån dom gamla elementen rakt upp i taket, där det vart onödigt stora förluster.Fairlane skrev:
Nya element kan du placera 70 cm ut ifrån vägg, & med inbyggda fläkten sprida den uppvärmda luften vilket gör att elförbrukningen enbart går just till att värma luften i rummet, & slipper därmed mycket av "värmeförlusterna"
Menar du att hon INTE kan få dessa toppar vintertid i hennes gamla hus?Fairlane skrev:
En LLVP skulle hon kunna köpa. Dom kostar inte mycket och återbetalar sig på ca 2 år.J jawen skrev:Det vart fel i det exemplet, hon arbetade till 65.
Men el-peakarna ändå blir ju totalt sett högre vintertid, för hon har ju fortfarande behov av andra elförbrukare.
Ett nytt elelement med termostat & inbyggd fläkt, skulle jag bedöma som minst 50% effektivare än gamla el element. Gamla värmde mycket bakåt rakt in i väggen det satt fast i, så den "effekten" gick mycke till kråkorna. Vidare steg oxå värmen ifrån dom gamla elementen rakt upp i taket, där det vart onödigt stora förluster.
Nya element kan du placera 70 cm ut ifrån vägg, & med inbyggda fläkten sprida den uppvärmda luften vilket gör att elförbrukningen enbart går just till att värma luften i rummet, & slipper därmed mycket av "värmeförlusterna"
Menar du att hon INTE kan få dessa toppar vintertid i hennes gamla hus?
Då sänker hon såväl elförbrukning som maxeffekt.
Är väl bara att ta 2024 års snittpris på kWh för någon med rörligt elavtal.Mikael_L skrev:
2024 vart snittpriset 207 öre inkl allt för en genomsnittsvilla som förbrukade 20.000 kWh
Sedan "det rena kWh priset" 2024 i bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så att som du säger "tjäna" 2 kr per förbrukad kWh/mån, är nog bara en elbilsägares våta dröm.
Absolut!D daVinci skrev:
Det enormt trista hos många gamla människor är bara, att dom ofta är helt ensamma, & inte kan få dessa råd & hjälp.
En del utan barn & en del där barnet bor långt ifrån, & en gammal förälder vill inte belasta sina barn & dom "mörkar" oftast problem som finns
Farsan föddes på köksgolvet på en gård i en liten by uppe i fjälltrakter på 30-talet.
Varje gång farsan & jag åkte upp dit, så brukade vi åkta runt & besöka dom 5-6 gamla människor (som fortfarande levde) som farsan känt sedan uppväxten.
Samtliga dessa var så satans ensamma att de var "deprimerande" att se in i deras liv, det fanns INGEN i deras liv förutom 2 minuters besök från stressade hemtjänsten varje dag när dom lämnade av lunch & middag!
En minns jag extra mycket han hade varit typ SM-mästare i rally under "Karlssom på taket" tiden & även bland Sveriges 25 bästa längdskidåkare & det var pris-bucklor överallt i huset.
Men han hade inte fått hjälp med ögonen i tid då det inte fanns någon, så pö om pö vart hans syn sämre & när väl hemtjänsten tog tag i det så var det för sent, sjukdomen hade gjort honom blind.
Så han satt där i köket varje gång vi kom, & hade en kassettbandspelare med olika långa tejpbitar på FFW/Rew/Stop/Eject knapparna så han ens kunde använda bandspelaren.
Inga trevliga sista 15 år!
Folke hette han!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
OkJ jawen skrev:
Ja, men lång till 10-15 kWJ jawen skrev:
Vad tänker du dig att förlusterna tar vägen? Blir det värme?J jawen skrev:Ett nytt elelement med termostat & inbyggd fläkt, skulle jag bedöma som minst 50% effektivare än gamla el element. Gamla värmde mycket bakåt rakt in i väggen det satt fast i, så den "effekten" gick mycke till kråkorna. Vidare steg oxå värmen ifrån dom gamla elementen rakt upp i taket, där det vart onödigt stora förluster.
Ok, tant Anna som är helt oteknisk ska åka och köpa fria element och ställa en bit in i rummet?J jawen skrev:
Det menar jag är helt omöjligt om hon ska ha max 12 AJ jawen skrev:
Med 4-5 element som slår på & övriga momentana elförbrukare som VVB matlagning & tvätt, så är nog 10 kW ingen utopi i dagsläget.Fairlane skrev:
Ja förlusterna blir värme MEN på fel sida av väggen & taket, en värme som INTE hamnar i rummet.Fairlane skrev:
Nej det är ju det som är så tragiskt!Fairlane skrev:
Hon har ingen som hjälper henne med sånt, så hon gör så gott hon kan men fryser vintertid.
Dessa 12 A var "framtidsscenariot", när hon även fått hjälp med nya element.Fairlane skrev:
Men situationen idag är en helt annan sak.
Om man "avreglerar" genom att ha en fri marknad för konsumtion, men förbjuder vissa produktionsformer, så är det en ganska dålig avreglering.A Alexander HB skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Hade det varit bättre att inte göra den avregleringen?
Jag är förvisso för ytterligare avregleringar, men att politiken nu bara lägger sig i ena sidan av marknaden är ändå bättre än att den reglerar hela.
Jag är förvisso för ytterligare avregleringar, men att politiken nu bara lägger sig i ena sidan av marknaden är ändå bättre än att den reglerar hela.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Du menar att värmen på baksidan av radiatorn kommer utomhus och ovanför yttertaket?J jawen skrev:
Eller menar du att det blir 14 grader i mitten på rummet, 30 grader bakom element och 30 grader i taket?
Är det där en man kan få en 50% besparing med nya radiatorer?
Fysikens lagar är inte helt lätt att ändra på med lite politiska åtgärder...
Vet inte varför du håller på trilskas med ett "känt problem", för elradiatorer i äldre dåligt isolerade hus?Fairlane skrev:
Du menar att värmen på baksidan av radiatorn kommer utomhus och ovanför yttertaket?
Eller menar du att det blir 14 grader i mitten på rummet, 30 grader bakom element och 30 grader i taket?
Är det där en man kan få en 50% besparing med nya radiatorer?
Fysikens lagar är inte helt lätt att ändra på med lite politiska åtgärder...
Förstår du inte att mycket av värmen elradiator ger, värmer upp väggen bakom elementet & går vidare "rakt ut till kråkorna"?
Naturlagarna gör att allt försöker att utjämna sig med sin omgivning.
En ca 1,5 kvm stor del av väggen bakom elementet kommer fungera som en "köldbrygga", för att väggen konstant värms upp MEN avger konstant (utjämnar) värmen till den kallare omgivande luften på andra sidan väggen.
Den värmen leds alltså ut av naturlagarna & gagnar INTE rummets temp.
Ju större temperaturskillnad ju större värmeförluster.
Sedan skrev jag 50% effektivare (inte 50% besparing)!
Samma naturlagar gäller också taket i dom uppvärmda rummen.
Det är inte i närheten av den signifikans som du påstår.