V Ville_Vessla skrev:
Och vad är skillnaden?
Besparing betyder att man "minskar" något som man förbrukar.
Effektivare betyder att man med samma "insats" får ut mer nytta.

& i detta fallet kan en effektivisering göra att man får varmare luft inne i rummet, FÖR ATT energin styrs att ENBART värma upp luften.

Så om ett element slipper få dom större punkt-förluster som jag nämner, så kommer rummets luft få en högre temperatur, alltså fungera effektivare.

Bättre att element värmer rummets luft med ex-vis 2000 W istället för att typ 500 W går ut igenom väggen

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hade det varit bättre att inte göra den avregleringen?
Jag vet inte. Det går nog inte ens att veta så noga.
Jag blir dock lite smått irriterad på att folk sablar ner på att elmarknaden är avreglerad när den inte är det.

Prisvolatiliteten, som är det som de flesta gnäller om, tror jag dock inte beror på en avreglerad konsumentmarknad.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J jawen skrev:
Exakt VAD menar du med din one-liner ?
Blir jäkligt tjatigt med alla dina kort svar/inlägg, som ALDRIG innehåller något konkret!
Jag tror nog att de flesta förstår. Men jag kan förklara för dig.
Skillnaden i elförbrukning mellan ett nytt element och ett gammalt är inte i närheten av så stor som du påstår.
Dina resonemang stämmer helt enkelt inte.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden i elförbrukning mellan ett nytt element och ett gammalt är inte i närheten av så stor som du påstår.
Många gamla element saknar termostat

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men herregud karl !

Hennes gamla element sitter ju FASTSKRUVADE i väggen 5 cm ifrån OCH KOMMER HA STORA FÖRLUSTER PGA DET & saknar ofta termostat !

Ett NYTT element (som var det jag pratade om) har 230 kontakt & ca 1 meter sladd & FLÄKT, så hon kan ha elementen en bra bit UT från väggen!

Och mitt resonemang STÄMMER för jag har prövat EXAKT DETTA på farsans födelse-gård, & använt så varje ggr sedan mitt test!

Fairlane
Vilka element saknar termostat?

Det nås vara en gammal med bimetall, men nog finns de normalt.

Ska man vara noga med skillanden i besparing och effektivitet på 50% så kanske man inte ska slänga ur sig 500W i sammanhangen 2000W...

Ska så stor del av uppvärmningen försvinna ut genom väggen så talar vi inte om dåligt isolerat, vi talar om knappt någon isolering alls.

Anna må ha jättefina gardiner och hålla fint hemma, men vi kan inte styra vårt elsystem på att hon inte kan sköta sitt hus.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Vilka element saknar termostat?
Inte alldeles ovanligt på element från 70-80 talet.

Saknar termostat och har steginkoppling via vred. Exempelvis 200W-400W -600W -800W. Brukar skämtsamt kallas ”brödrostar”.

Från en svunnen tid när det var relativt billigt att konsumera el året om.

Fairlane Fairlane skrev:
Ska man vara noga med skillanden i besparing och effektivitet på 50% så kanske man inte ska slänga ur sig 500W i sammanhangen 2000W...

Ska så stor del av uppvärmningen försvinna ut genom väggen så talar vi inte om dåligt isolerat, vi talar om knappt någon isolering alls.
60-70 tals hus har KNAPPT isolering (som vi redan diskuterat förut) & du underskattar vilka värmeförluster som uppstår när halva elelementets effekt går rakt in i väggen 5 cm bakom och försvinner på FEL sida.

Väggen kyls samtidigt konstant på andra sidan, så den värms heller inte upp märkbart så att den kan "återge" särskilt mycket av den förlusten.

Men troligtvis har du inte varken teknisk eller praktisk kompetens nog, för att helt förstå vad som faktisk händer i fall som dessa & hur "mindre" förändringar kan ge ca 5 grader extra utan att öka elförbrukningen, utan den kan tom ofta minska den.

S Snikholt skrev:

Saknar termostat och har steginkoppling via vred. Exempelvis 200W-400W -600W -800W. Brukar skämtsamt kallas ”brödrostar”.
Precis & eftersom (dom som ens har fungerande termostat-varianter), INTE kommer upp i den tempen pga förlusterna så går dom i praktiken ofta på "fullt spett"

Mitt garage från -94 hade 2 el element från 80-talet som vintertid vid mer än typ minus 5 gav fullt dygnet runt.
96 kWh per dygn första vintern innan jag upptäckte detta, & med nytt gammalt hus ifrån 1934 så behövdes allt "bekantas" med & 25 A propparna gick med jämna mellanrum.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
S Snikholt skrev:

Från en svunnen tid när det var relativt billigt att konsumera el året om.
Åfasen. Mina föräldrar hade elelement på landet i en stuga byggd på 70-talet. Där fanns det termostat, trodde det var standard.

Fairlane
J jawen skrev:
60-70 tals hus har KNAPPT isolering (som vi redan diskuterat förut) & du underskattar vilka värmeförluster som uppstår när halva elelementets effekt går rakt in i väggen 5 cm bakom och försvinner på FEL sida.
Aj då. Jag har ett hus från 60-talet. Du menar alltså att jag kan förbättra effektiviteten med 50% (minska förbrukningen med 33%?) och jag flyttar in radiatorerna en halvmeter?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Aj då. Jag har ett hus från 60-talet. Du menar alltså att jag kan förbättra effektiviteten med 50% (minska förbrukningen med 33%?) och jag flyttar in radiatorerna en halvmeter?
Min far byggde hus på 60-talet och gemensamt för hela området var
a) vattenburen värme med termostat på samtliga element (visserligen oljeeldat första 20åren, sen elpannor, sen fjärrvärme kr
b) ett minne som etsat sig fast hos mig var alla pallarna på vägen med tegelstenar med hål i och ett ändlöst antal emballage från Gullfiber isolering som det hette det då.

Så generaliseringen att hus på 60-70 talet knappast har isolering är självklart helfel (som mycket annat från samma skribent)

När huset såldes ett halvsekel senare och energideklarerades fick det B lr C…

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nja, det byggdes även lådor på rad med 95 mm gullfiber i ytterväggarna och elelement utan termostater.
Men om elelementen sakande termostater så var det för att termostaterna satt en bra bit upp på en innervägg i stället.

Om man ska värma upp en kallställd sommarstuga på höst/vinter är förstås ett 2 kW konvektorelement med fläkt stående på golvet i sovrummet snabbare på att få det varmt än elementen på väggen. Vill man minimera effekttoppen kan en elektrisk värmefilt eller några vattenfyllda värmekuddar vara effektivt.
Värma upp med vedeldade kaminen kan ta sin tid och man får inte elda så hårt att kantinen spricker.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, du kan effektivisera så att du på ett bättre sätt använder den köpta energin, genom att ha fläktelement 50 cm ut från väggen.

Du skulle troligtvis behöva ca 20 % mindre av den köpta energin, men ändå uppleva samma "boendestandard"

Z Zodde skrev:
Min far byggde hus på 60-talet och gemensamt för hela området var
a) vattenburen värme med termostat på samtliga element (visserligen oljeeldat första 20åren, sen elpannor, sen fjärrvärme kr
b) ett minne som etsat sig fast hos mig var alla pallarna på vägen med tegelstenar med hål i och ett ändlöst antal emballage från Gullfiber isolering som det hette det då.

Så generaliseringen att hus på 60-70 talet knappast har isolering är självklart helfel (som mycket annat från samma skribent)

När huset såldes ett halvsekel senare och energideklarerades fick det B lr C
Vilket jäkla bullshit !

60-tals hus energiklass B eller C !
Visa mig ETT HUS som byggdes original under 1960-talet med vad vi kallar "isolerade" sista 30 åren!
Hittar du ens något med mer än 45 mm.

Och du kanske börjar bli senil ?
För vi har ju redan diskuterat om äldre hus & deras brist på isolering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.