8 500 läst ·
100 svar
9k läst
100 svar
Hur bygga dusch i detta badrum?
Med den sortens duschlösning är det ju inget som hindrar att du börjar med WC-stolen närmast dörren, och sen måttanpassar en lång, fin bänkskiva, hela vägen ut till fönsterväggen, med infällt tvättställ och valfri mängd skåp under? Sen kanske för luftighetens skull bara öppna vägghyllor, spegel och fin belysning, men grunda väggskåp går ju också. Skulle inte kännas så plottrigt utan mer helgjutet och "platsbyggt".
Själv fullständigt hatar jag dessa korkade djupa kommoder med vassa kanter, som sticker ut lika långt eller längre än tvättstället, och som man slår knäna i. Men det finns ju sådana som är lagom mycket grundare så man slipper. Samma med djupa lågt sittande väggskåp som man slår pannan i och får åla sig in under så fort man vill tvätta mer än bara handflatorna.
WC-stolen ska placeras med centrum minst 400 mm ut från kortväggen, och det ser ju ut som det befintliga avloppet sitter just där så du slipper ändra.
Väljer du "hörnmonteringen" på din u-dusch, så slipper du det "klämda" utrymmet mellan ena skärmhalvan och fönsterväggen. Det blir mer plats inne i duschen, ledigare mått och riktning på in/utpassagen, och lättare att hitta en bra placering för någon sorts tvål/schampohylla.
Glöm inte handdukskrokar och en stor vikbar backspegel mittemot handfatsspegeln, om ni har fåfänga tonåringar med lite mer avancerade frisyrer i familjen 😉
Personligen skulle jag antingen fylla hela fönsterväggen med ett lyxigt badkar med fönsterutsikt, eller bara montera en duschstång 900 mm in och tvärs över rummet. Men smaken är som baken och det finns många bra sätt (samt några dåliga).
Själv fullständigt hatar jag dessa korkade djupa kommoder med vassa kanter, som sticker ut lika långt eller längre än tvättstället, och som man slår knäna i. Men det finns ju sådana som är lagom mycket grundare så man slipper. Samma med djupa lågt sittande väggskåp som man slår pannan i och får åla sig in under så fort man vill tvätta mer än bara handflatorna.
WC-stolen ska placeras med centrum minst 400 mm ut från kortväggen, och det ser ju ut som det befintliga avloppet sitter just där så du slipper ändra.
Väljer du "hörnmonteringen" på din u-dusch, så slipper du det "klämda" utrymmet mellan ena skärmhalvan och fönsterväggen. Det blir mer plats inne i duschen, ledigare mått och riktning på in/utpassagen, och lättare att hitta en bra placering för någon sorts tvål/schampohylla.
Glöm inte handdukskrokar och en stor vikbar backspegel mittemot handfatsspegeln, om ni har fåfänga tonåringar med lite mer avancerade frisyrer i familjen 😉
Personligen skulle jag antingen fylla hela fönsterväggen med ett lyxigt badkar med fönsterutsikt, eller bara montera en duschstång 900 mm in och tvärs över rummet. Men smaken är som baken och det finns många bra sätt (samt några dåliga).
Tack för alla tips så här långt
Just nu är planen så här, men kan justeras. En rörmockare ska troligen kunna komma mot slutet av veckan och påbörja rördragning. Nu går rör källare->toa uppe->kök. Det ska då bli två vägar, källare->toa uppe + källaren->kök så kan man stänga av vattnet till toan under renoveringen men ändå ha vatten i köket. Det är gamla rör som bör bytas där oavsett nu när man river upp.
U-dush i hörnet på sidan av fönstret. Satt i ca 45 grader vinkel ut från hörnet.
https://alternabadrum.se/produkter/duschvaggar-och-duschkabiner/u-montage/u-dusch?v=5355
Toalett blir nog inte vägghängd ändå. Väggen är inte nog djup att bygga in i.
Ikea skiss:
U-duschen sätts då ungefär så här. Jag har ritat duschväggarna som de kan vara öppna, och som de kan vara stängda.
U-dush i hörnet på sidan av fönstret. Satt i ca 45 grader vinkel ut från hörnet.
https://alternabadrum.se/produkter/duschvaggar-och-duschkabiner/u-montage/u-dusch?v=5355
Toalett blir nog inte vägghängd ändå. Väggen är inte nog djup att bygga in i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikea skiss:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
U-duschen sätts då ungefär så här. Jag har ritat duschväggarna som de kan vara öppna, och som de kan vara stängda.
Logga in
Skapa konto
+1 på Birgits inlägg, fast den sortens duschdörrar går det ändå aldrig att få helt bra "flöde" i. Bökigt att nå saker utanför, man får krångla sig runt något av dörrbladen hur man än bär sig åt. Men man behöver ju inte göra det sämre än nödvändigt 
Kolla så inte dörrbladet som slås upp mot fönstret riskerar att stöta mot någon utstickande detalj, typ ett fönsterbänkshörn eller beslag. Härdat glas skadar man sig inte på om det går sönder, men de är inte på något sätt okrossbara.
Kolla så inte dörrbladet som slås upp mot fönstret riskerar att stöta mot någon utstickande detalj, typ ett fönsterbänkshörn eller beslag. Härdat glas skadar man sig inte på om det går sönder, men de är inte på något sätt okrossbara.
U-duschar är stora. Jag tror att dörrarna kommer ta mycket mer plats än du tror och det faktiska utrymmet mindre. Tänk också på att där man går ut ur duschen är också där man står framför handfatet. Inte jättekul att trampa i pölar när man vara ska in och borsta tänderna…
Jag skulle också fundera allvarligt på om det är en bra idé att ha handdukstorken ovanför toan i andra änden av badrummet…
Eftersom du vill ha fönstret kvar varför inte sätta toalett och handfat längs ytterväggen och ha duschen där toaletten är nu? Kräver en fast monterad duschvägg som är helt tätad, kan kombineras med öppningsbar dörr mot toaletten/handfatet…
Jag skulle också fundera allvarligt på om det är en bra idé att ha handdukstorken ovanför toan i andra änden av badrummet…
Eftersom du vill ha fönstret kvar varför inte sätta toalett och handfat längs ytterväggen och ha duschen där toaletten är nu? Kräver en fast monterad duschvägg som är helt tätad, kan kombineras med öppningsbar dörr mot toaletten/handfatet…
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
En liten sidotanke om kakel/klinker. Vet ej hur bokstavligt dina IKEA-skisser ska tolkas, men själv skulle jag inte sätta kakel i förband på väggarna (än mindre blanda detta med ett rutmönster på golvet). Det blir gärna bara oroligt, helt omöjligt att mönsterpassa på något snyggt sätt, och en stökig relation även till alla inredningar, fönster etc.
Förbandet fyller ingen konstruktiv roll (vilket det ju gör när man t ex murar en bärande tegelvägg). Att kakla i förband strider tvärtom mot kakeplattornas naturliga egenskaper: tillverkningssättet gör är plattorna alltid blir något lite tunnare ut mot hörnen än mitt på plattkanten*. Dvs risken för fogsprång är nära noll när man kaklar i rutmönster - och störst när man kaklar i halvplatte-förband.
Duktiga plattläggare kan trolla lite med detta, men det blir aldrig perfekt och svårare ju större plattor det handlar om. Vill man ändå hålla fast vid förbandsättning så får man gå på rejält dyrare plattor med mindre måttoleranser - se nedan - för att det ska bli acceptabelt snyggt.
* det går att pressa ner toleransområdet, men det är dyrare ju mer "perfekta" plattorna ska vara, vilket inte tillför något alls till deras utseende, men märks på priset.
Förbandet fyller ingen konstruktiv roll (vilket det ju gör när man t ex murar en bärande tegelvägg). Att kakla i förband strider tvärtom mot kakeplattornas naturliga egenskaper: tillverkningssättet gör är plattorna alltid blir något lite tunnare ut mot hörnen än mitt på plattkanten*. Dvs risken för fogsprång är nära noll när man kaklar i rutmönster - och störst när man kaklar i halvplatte-förband.
Duktiga plattläggare kan trolla lite med detta, men det blir aldrig perfekt och svårare ju större plattor det handlar om. Vill man ändå hålla fast vid förbandsättning så får man gå på rejält dyrare plattor med mindre måttoleranser - se nedan - för att det ska bli acceptabelt snyggt.
* det går att pressa ner toleransområdet, men det är dyrare ju mer "perfekta" plattorna ska vara, vilket inte tillför något alls till deras utseende, men märks på priset.
Nya tankar, jag fick tips om vattenburen handdukstork, så värmer det även en del som ett "element" på vinterhalvåret. Vattenburen+elburen handdukstork då, så man kan slå på el vid behov. Flyttade den närmare duschen nu i skissen. Ungefär så här blir det i så fall:
Tänker även ett sånt här duschmunstycke vid toaletten. Min fru vill väldigt gärna ha det, och det är inte så dumt faktiskt.
https://hillceramic.se/shop/badrum/...3ZUfrIXUnT46VQ0rpdEr1RgGAsyflH5oaAjuwEALw_wcB
Chrzan, Ikea skisserna har ingen större tanken med mönstret på kakel/klinkers. Det lutar åt att det blir kakel+klinkers men jag ska tänka på det du skrev i så fall. Våtrumsskivor kan ibland vara snygga med.
Satsuki, jag tänker att golvvärme och lutning på golvet vid duschen löser vatten som hamnar utanför rätt okej. Jag ska fundera över dusch direkt till höger som du tänkte. Däremot blir den i så fall 70cm bred bara, samt att man då ska gå förbi den och längst in på toan varje gång man ska på toa bara.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tänker även ett sånt här duschmunstycke vid toaletten. Min fru vill väldigt gärna ha det, och det är inte så dumt faktiskt.
https://hillceramic.se/shop/badrum/...3ZUfrIXUnT46VQ0rpdEr1RgGAsyflH5oaAjuwEALw_wcB
Chrzan, Ikea skisserna har ingen större tanken med mönstret på kakel/klinkers. Det lutar åt att det blir kakel+klinkers men jag ska tänka på det du skrev i så fall. Våtrumsskivor kan ibland vara snygga med.
Satsuki, jag tänker att golvvärme och lutning på golvet vid duschen löser vatten som hamnar utanför rätt okej. Jag ska fundera över dusch direkt till höger som du tänkte. Däremot blir den i så fall 70cm bred bara, samt att man då ska gå förbi den och längst in på toan varje gång man ska på toa bara.
Redigerat:
Det finns nog tyvärr ingen optimal placering för dusch i detta rum så länge det finns ett fönster i yttervägg. Det optimala hade varit en större dusch längs ytterväggen (man kan en två öppningsbara dörrar eller en fast och tex en vikdörr) och man hade då kunnat ha toa direkt till höger när man kommer in och handfat bredvid. Man kan tom ha handdukstorken på yttervägg precis där man går ut ur duschen. Men om fönstret ska vara kvar fungerar inte det och alla andra lösningar blir kompromisser
Logga in
Skapa konto
Jag behåller väldigt gärna fönstret, så troligen blir det U-dusch där i hörnet nere till vänster. Det kan möjligen gå att behålla fönster även om det är i en dush, om man sätter något för som skyddar som här med ett glas innanför som har någon gummi eller silikon list hela vägen runt.Satsuki skrev:
Det finns nog tyvärr ingen optimal placering för dusch i detta rum så länge det finns ett fönster i yttervägg. Det optimala hade varit en större dusch längs ytterväggen (man kan en två öppningsbara dörrar eller en fast och tex en vikdörr) och man hade då kunnat ha toa direkt till höger när man kommer in och handfat bredvid. Man kan tom ha handdukstorken på yttervägg precis där man går ut ur duschen. Men om fönstret ska vara kvar fungerar inte det och alla andra lösningar blir kompromisser
[bild]
Logga in
Skapa konto
Men det känns inte bra att ha fönstret kvar ifall dusch placeras där. Att ta bort fönstret gör jag helst inte.
Håller helt med din fru - otroligt användbartP perlundstrom skrev:
MIsstänkte nästan detta, IKEA:s rit- "program" är otroligt begränsande om man inte vill lägga ner orimlig tid på att lura det till att göar som man själv vill.P perlundstrom skrev:
Våtrumsskivor (eller ännu hellre cementbundna fasadskivor) kan bli riktigt fränt om man ägnar det lite omsorg. Jag har ritat duschar/omklädningsrum i kantförseglad formplywood, som blev både snygga och hållbara, och då var det ändå i offentlig miljö.
Tveksamt om bara lutning och golvvärme löser problemet, men det beror ju på hur många ni är och hur ni lever - ska alla duscha tätt efter varandra för att komma iväg ungefär samtidigt på morgonen, så är det bäddat för irritation. Själv lyckades jag aldrig uppfostra mina tonåringar till att torka upp efter sig, så det enda som löste problemet var det japanska sättet, dvs särskilda badrums- flip-flops. Försänkt duschgolv med tydlig kant mot den övriga golvytan hade löst problemet i ett annat upplägg, men i ditt fall bara delvis, för man måste ändå kliva runt duschdörren med blöta fötter för att komma åt en handduk.P perlundstrom skrev:Satsuki, jag tänker att golvvärme och lutning på golvet vid duschen löser vatten som hamnar utanför rätt okej. Jag ska fundera över dusch direkt till höger som du tänkte. Däremot blir den i så fall 70cm bred bara, samt att man då ska gå förbi den och längst in på toan varje gång man ska på toa bara.
Men det blir ju inte bättre om duschen ligger precis innanför dörren - då måste man passera pölen om man så bara ska tvätta händerna. Du har ju haft detta alternativ och ratat det av bl a detta skäl.
Just nu är det jag och min fru bara, men snart är en liten pojke på väg medC Chrzan skrev:Håller helt med din fru - otroligt användbart
MIsstänkte nästan detta, IKEA:s rit- "program" är otroligt begränsande om man inte vill lägga ner orimlig tid på att lura det till att göar som man själv vill.
Våtrumsskivor (eller ännu hellre cementbundna fasadskivor) kan bli riktigt fränt om man ägnar det lite omsorg. Jag har ritat duschar/omklädningsrum i kantförseglad formplywood, som blev både snygga och hållbara, och då var det ändå i offentlig miljö.
Tveksamt om bara lutning och golvvärme löser problemet, men det beror ju på hur många ni är och hur ni lever - ska alla duscha tätt efter varandra för att komma iväg ungefär samtidigt på morgonen, så är det bäddat för irritation. Själv lyckades jag aldrig uppfostra mina tonåringar till att torka upp efter sig, så det enda som löste problemet var det japanska sättet, dvs särskilda badrums- flip-flops. Försänkt duschgolv med tydlig kant mot den övriga golvytan hade löst problemet i ett annat upplägg, men i ditt fall bara delvis, för man måste ändå kliva runt duschdörren med blöta fötter för att komma åt en handduk.
Men det blir ju inte bättre om duschen ligger precis innanför dörren - då måste man passera pölen om man så bara ska tvätta händerna. Du har ju haft detta alternativ och ratat det av bl a detta skäl.
Ifall du har något extra tips kring våtrumsskivor eller cementbundna fasadskivor så tar jag gärna emot. Jag kan ingenting alls om det, inte ens var det kan vara bra att köpa eller kolla. Det var en vän idag som nämnde att det kan vara ett bra alternativ.
Jag hade gjort som en av ritningarna i ditt första inlägg där duschen blir direkt till höger om dörren men med en vikbar glasskiva på 80 el 90 cm ist f glasvägg. Då kan glasskivan vikas in när den inte används och den kan vikas ut när man duschar så att man får gott om plats, typ 1 m mellan skiva och vägg där man står (duschstrilaren bör alltså gå ut en 20-30 cm från väggen) . Alltså en helt rak glasskiva. Avskyr U-dörrar.
Sen kan du ha ett badkar under fönstret.
Sen kan du ha ett badkar under fönstret.
Varför skulle fönstret absolut tas bort? Jag bodde i 20 år i en lägenhet där badkaret tillika duschen var längs en hel vägg och på mitten av väggen var det ett fönster.B byabin skrev:Ta bort fönstret helt och sätt dush/bad längst in. Gör ett riktigt sparum av det, det kommer bli bra! Det blir sällan bra att stå och flexa i fönstret i badrummet, låt det stanna vid en idé. Stora speglar om man ändå vill flexa utan att förstöra grannsämjan. Bra belysning är viktigt, se till att det finns ordentliga ljuskällor.
Det går kanske att ha kvar fönstret om du säkerställer tätskiktet, men jag skulle inte hålla på med det.
[länk]
[länk]
Fanns inget bättre än att ligga i ett varmt bad med härliga sval luft från fönstret som var öppet.
På dessa 20 år hände det ingenting med fönstret .
OK, helt annat läge än med två tonårstjejer och ett badrumP perlundstrom skrev:Just nu är det jag och min fru bara, men snart är en liten pojke på väg medSen har vi den äldre duschen i källaren som är den vi använder nu. Så det kommer att finans två stycken duschar ifall det är bråttom på morgonen. Själv brukar jag hänga handduk över duschvägg eller i handtaget på duschvägg när jag duschar på sådana ställen. För att inte behöva blöta ned golvet utanför.
Men är ni i det stadiet av livet, så känns mitt gamla förslag med ett lite lyxigt badkar längsmed fönsterväggen aktuellt på ett helt annat sätt. Badkar är både praktiskt och roligt, när man har små barn.
Och ännu roligare med ett fönster
Precis. Finns en orsak till att "badrum med fönster" brukar framhävas i mäklarannonser. Sen finns ju dåligt byggda badrum och kassa fönster, men det är inte normalfallet.4774 skrev:
Varför skulle fönstret absolut tas bort? Jag bodde i 20 år i en lägenhet där badkaret tillika duschen var längs en hel vägg och på mitten av väggen var det ett fönster.
Fanns inget bättre än att ligga i ett varmt bad med härliga sval luft från fönstret som var öppet.
På dessa 20 år hände det ingenting med fönstret .
Lite svårt att ge tips, för det handlar mer om utförande än material, samt inte minst hur ditt hus är byggt - och det vet jag ju ingenting om. Det ser ju inte ut som ett stenhus på bilderna (då hade det varit enkelt), och är det träregelväggar så får man vara väldigt noga med detaljutformning och sen ha järnkoll på utförandet - alternativt arbeta med spalter bakom skivorna, men det känns ju inte som man vill förlora de måtten i ditt fall.P perlundstrom skrev:
Så utan att ha sett ditt hus IRL måste jag fega ur och säga att det enklaste ändå är att hålla sig till något standardutförande, så du får ett "säker vatten"-intyg på det hela. Vill du ändå testa med typ "Fibo" eller liknande system, så kolla om du kan få intyget, och inte minst vad ditt försäkringsbolag tycker om saken.
Med småbarn i huset blir kaklade väggar trots allt enklare att hålla rena. Plastmatta på golvet är ju enklast att hålla ren och det finns riktigt snygga nuförtiden, men det vill ni troligen inte ha.
Redigerat: