57 234 läst ·
240 svar
57k läst
240 svar
Hur blev mitt falsade plåttak tycker ni?
Finns inte en möjlighet att det skorstensröret är varken isolerat (eller bör vara godkänt) av en sotare.Coco748 skrev:
Genomföringen genom yttertaket, hur kan den vara isolerad menar du.
Röret kan bli 2-300 grader varmt & trä mm självantänder vid mycket lägre temperaturer.
Ja det vet jag men kortare bitar och speciellt på ett litet tak så skarvas det inte om ingett hinder finns eller är avtalat innan..J jawen skrev:
I TS fall kommer det se förfärligt ut med skarvar över hela för jag antar att klåparen har misslyckats med alla fälsändar..
Redigerat:
Skulle inte se snyggt ut med en tvärfals tvärs fallet från gavel till gavel, även om det skulle bli tätt.J jawen skrev:En duktig plåtslagare fixar hela ditt tak UTAN att "riva allt".
Han byter ut bitar & delar som nu är felaktiga, & falsar ihop med nya bitar/delar.
Plåten du har på taket köps in på en stor rulle & klipps sedan & veckas på "verkstaden"
Sedan kör man ut dessa "färdiga bitar" till huset, & monterar å falsar.
Har plåtslagaren plåt kvar från rullen så kan nya "bitar" tillverkas, så de utbytta bitarna får exakt samma färgton. ( ny rulle kan ibland skifta något)
Även skorsten går att åtgärda, men det måste byggas "en låda" runt eld-röret med tillräcklig plats inuti så att det helst är 15 cm till brännbart.
Undra hur du kunnat elda innan detta?
Du verkar ju ha ett helt oisolerat skorstensrör?
Sitter och fikar med en kompis som är plåtslagare och har monterat en hel del falsade plåttak och han såg nog inte ett enda rätt på bilderna.. går enligt han som är erkänt duktig plåtslagare fortare att börja om från början i det där fallet..då felen är många och omfattande.
Tråkigt att klåpare håller på och dessutom inte har en aning om vad dom håller på med...
Betala inte en krona
bestrid allt tills det är rätt gjort
Tråkigt att klåpare håller på och dessutom inte har en aning om vad dom håller på med...
Betala inte en krona
bestrid allt tills det är rätt gjort
Här är fler bilder från att vi gick upp på taket.
Det blir ju bara värre och värre ju fler bilder du lägger upp. Godta inget annat än att taket läggs om.