Coco748
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fråga företaget om dom kan tänka sig lägga upp lite bilder på ditt tak i reklamen och om inte, varför?
Det kommer jag att göra, jag viker gärna ut min dumhet för att rädda någon annan från dessa skojare. Alltså offerta.se !

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Ja exakt. Så nu kan jag inte elda i kaminen när det blir kallare ute. Så tills detta är rivet så kan jag inte nyttja min kamin vilket gör stugan obrukbar. Vi ska lägga en press över taket i eftermiddag.
En duktig plåtslagare fixar hela ditt tak UTAN att "riva allt".

Han byter ut bitar & delar som nu är felaktiga, & falsar ihop med nya bitar/delar.
Plåten du har på taket köps in på en stor rulle & klipps sedan & veckas på "verkstaden"
Sedan kör man ut dessa "färdiga bitar" till huset, & monterar å falsar.

Har plåtslagaren plåt kvar från rullen så kan nya "bitar" tillverkas, så de utbytta bitarna får exakt samma färgton. ( ny rulle kan ibland skifta något)
Även skorsten går att åtgärda, men det måste byggas "en låda" runt eld-röret med tillräcklig plats inuti så att det helst är 15 cm till brännbart.

Undra hur du kunnat elda innan detta?
Du verkar ju ha ett helt oisolerat skorstensrör?

Coco748 Coco748 skrev:
Här är offerten för 22kvm tak.
Inklädning av skorsten säger offerten.

Det betyder ju "att klä skorsten" & INTE att "bygga in den i låda"
Sedan kan man tycka att hans yrkesheder borde gjort att han tog upp detta problemet "på plats" med dig.

Coco748
J jawen skrev:

Han byter ut bitar & delar som nu är felaktiga, & falsar ihop med nya bitar/delar.
Plåten du har på taket köps in på en stor rulle & klipps sedan & veckas på "verkstaden"

Har plåtslagaren plåt kvar från rullen så kan nya "bitar" tillverkas, så de utbytta bitarna får exakt samma färgton. ( ny rulle kan ibland skifta något)
Även skorsten går att åtgärda, men det måste byggas "en låda" runt eld-röret med tillräcklig plats inuti så att det helst är 15 cm till brännbart.

Nej det är isolerat och godkänt av en sotare.

J
J jawen skrev:

Mig veterligen så kan du inte laga detta utan att plåten byts hela vägen! Eller vad menar du?

• Skadad grön plåt med synlig spricka och böjd kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat avsnitt av grön takplåt med en synlig spricka vid skarven under en klar himmel.
    Skapa konto
Coco748
J jawen skrev:
Inklädning av skorsten säger offerten.

Det betyder ju "att klä skorsten" & INTE att "bygga in den i låda"
Sedan kan man tycka att hans yrkesheder borde gjort att han tog upp detta problemet "på plats" med dig.
På alla bilder han hade var det huv (låda). Jag erkänner jag trodde bara han skulle göra likadant. Jag visste inte att jag skulle behöva frågasätta hur han skulle göra någonting, frågan är ju om dom bilderna han använt to referens är hans bilder. Jag har fått indikation på att det finns fler här som blivit lurade av samma snubbe. Skulle gärna få kontakt med någon av dem. Skriv gärna pm till mig om ni råkat ut för denna plåtbedragare.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
Coco748
Vill även säga att uppdraget var inte att klä skorstenen. Det hittade han på själv och jag trodde det var en huv.

Det positiva är ju att det är ett litet tak att göra om i alla fall.
Är det bara en på företaget så är ju frågan om det ens är lönt att de försöker göra om det dock.
Helt otroligt dåligt utfört.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Om inget annat finns skriftligt kan du ju alltid vägra betala för att han inte använt svart plåt. Jag gissar att ni kommit överens om annan färg sedan du fick offerten, men å andra sidan har han sagt att han ska göra ett bra jobb, så det är kanske ok att ta till den fulingen.

• Haha
Coco748
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Nej det är isolerat och godkänt av en sotare.
Den delen över taket kan jag inte tänka mig är isolerad

• Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fråga företaget om dom kan tänka sig lägga upp lite bilder på ditt tak i reklamen och om inte, varför?
De kan nog få bra reklam i denna tråden också om de frågar snällt.

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Hej, jag betalade en firma för ett falsat plåttak. Skulle behöva åsikter på hur det blev, känner mig skeptisk och har aldrig sett denna design förut?

Väldigt tacksam för svar!!!
Jag är plåtslagare, har sett denna variant av fästbleck tidigare, ledde till att nedersta brädan snabbt ruttnande. För övrigt är allt fult och fel.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Coco748
Det finns en jobbannons ute för att jobba för firman. För rätt person så finns det möjlighet till en rolig upplevelse i ruffel och båg.

• Jobbannons för plåtslagare sökes; krav på serviceinriktad, egen initiativförmåga, och erfarenhet av takarbeten; engelska och svenska språkkunskaper behövs.
    Skapa konto
Dom söker alltså en nykläckt plåtslagare som kan slita häcken av sig och få all skit (under naglarna säger dom, men det är nog bara autocomplete som slant lite).

• Gilla
Coco748 och 1 till
  • Laddar…
Coco748
J jawen skrev:
Just den är gjord "med erfarenhet" & kräver yrkeskunskaper.
Troligtvis avluftning från badrum/toalett, där rörets genomföring tätas i papp-skiktet.

Sedan falsar man upp en "krage" i själva takplåten, så att pipen du ser leder vattnet ut på takplåten.
Lagt massor med tid att göra en riktig hi-tech cad-skiss till dig, hoppas du förstår den 😉

[bild]
Det är en Skorsten!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.