70 408 läst ·
309 svar
70k läst
309 svar
Hur blev mitt falsade plåttak tycker ni?
En duktig plåtslagare fixar hela ditt tak UTAN att "riva allt".Coco748 skrev:
Han byter ut bitar & delar som nu är felaktiga, & falsar ihop med nya bitar/delar.
Plåten du har på taket köps in på en stor rulle & klipps sedan & veckas på "verkstaden"
Sedan kör man ut dessa "färdiga bitar" till huset, & monterar å falsar.
Har plåtslagaren plåt kvar från rullen så kan nya "bitar" tillverkas, så de utbytta bitarna får exakt samma färgton. ( ny rulle kan ibland skifta något)
Även skorsten går att åtgärda, men det måste byggas "en låda" runt eld-röret med tillräcklig plats inuti så att det helst är 15 cm till brännbart.
Undra hur du kunnat elda innan detta?
Du verkar ju ha ett helt oisolerat skorstensrör?
Nej det är isolerat och godkänt av en sotare.J jawen skrev:En duktig plåtslagare fixar hela ditt tak UTAN att "riva allt".
Han byter ut bitar & delar som nu är felaktiga, & falsar ihop med nya bitar/delar.
Plåten du har på taket köps in på en stor rulle & klipps sedan & veckas på "verkstaden"
Har plåtslagaren plåt kvar från rullen så kan nya "bitar" tillverkas, så de utbytta bitarna får exakt samma färgton. ( ny rulle kan ibland skifta något)
Även skorsten går att åtgärda, men det måste byggas "en låda" runt eld-röret med tillräcklig plats inuti så att det helst är 15 cm till brännbart.
Mig veterligen så kan du inte laga detta utan att plåten byts hela vägen! Eller vad menar du?J jawen skrev:En duktig plåtslagare fixar hela ditt tak UTAN att "riva allt".
På alla bilder han hade var det huv (låda). Jag erkänner jag trodde bara han skulle göra likadant. Jag visste inte att jag skulle behöva frågasätta hur han skulle göra någonting, frågan är ju om dom bilderna han använt to referens är hans bilder. Jag har fått indikation på att det finns fler här som blivit lurade av samma snubbe. Skulle gärna få kontakt med någon av dem. Skriv gärna pm till mig om ni råkat ut för denna plåtbedragare.J jawen skrev:
Om inget annat finns skriftligt kan du ju alltid vägra betala för att han inte använt svart plåt. Jag gissar att ni kommit överens om annan färg sedan du fick offerten, men å andra sidan har han sagt att han ska göra ett bra jobb, så det är kanske ok att ta till den fulingen.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Jag är plåtslagare, har sett denna variant av fästbleck tidigare, ledde till att nedersta brädan snabbt ruttnande. För övrigt är allt fult och fel.Coco748 skrev:
Det är en Skorsten!J jawen skrev:Just den är gjord "med erfarenhet" & kräver yrkeskunskaper.
Troligtvis avluftning från badrum/toalett, där rörets genomföring tätas i papp-skiktet.
Sedan falsar man upp en "krage" i själva takplåten, så att pipen du ser leder vattnet ut på takplåten.
Lagt massor med tid att göra en riktig hi-tech cad-skiss till dig, hoppas du förstår den 😉
[bild]