Coco748
K keisman skrev:
Så här ser det ut när man tar betalt för saker man inte är kompetent för att utföra, såg bättre ut när plåtslagare eleverna gjorde sitt när jag på B&A utb.
Hoppas du inte betalat i fullo ännu för det där är inget godkänt plåtarbete.
Han sa att han gått plåtslagargymnasiet och jobbat i 20 år.

• Wow
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Riktigt trist att du råkat ut för detta.

Jag själv har dubbelfalsad alu-zink på mitt ca 280 kvm stora tak, det är mycket vackert.
Skillnad är att min plåtslagare hade yrkesheder & var en naturbegåvning, han var 1 av få i Sverige som anlitades att jobba/renovera med kulturskyddade byggnader, kyrkor, kyrktorn.

Så här ska en vindskiva kläs in fackmannamässigt.

[bild]

Avsluten till rännan så här.

[bild]
Coco748 Coco748 skrev:
Han kanske har jobbat i 20 år men inte som plåtslagare i alla fall.

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Hej, jag betalade en firma för ett falsat plåttak. Skulle behöva åsikter på hur det blev, känner mig skeptisk och har aldrig sett denna design förut?

Väldigt tacksam för svar!!!
Jag blev förskräckt när jag såg dina bilder. Det är förfärligt ut. Jag skulle inte ha betalat för detta uppdrag.

B
Coco748 Coco748 skrev:
Nu har jag kontaktat besiktningsman, dom ska kontakta ”plåtslagaren” eftersom dom har rätt att vara med på slutbesiktningen. Besiktningen kostar 7900kr för ett fritidshus.
Dra då av kostnaden för besiktning på slutnotan alt. kräv plåtslagaren på kostnaden. Det är inte rimligt att behöva en besiktning efter att ha anlitat hantverkare

Coco748
Företaget jag anlitade görs reklam för på offerta.se Instagram.

Senn
Coco748 Coco748 skrev:
Min byggkunnige morbror säger nu att pga att han gjort denna strut över min skorsten så kommer jag inte kunna elda när det är riktigt kallt ute eftersom kondens mellan plåtarna kommer att bildas. Har någon fler tankar om det?
Er det din morbror som har gjort taket?

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Så kan det vara, men som med alla yrken och betänk det jag säger så är alla inte lämpade för sitt valda yrke. Du träffar kanske den sämste som någonsin genomfört utbildningen, dvs det finns snudd på amatörer som utför bättre jobb än detta.
En del människor är inte av A-kvalitet på kanske på något plan i livet, inte sagt att dom är dålig för det men ni vet alla vad jag menar....gäller ju läkare, jurister osv men där så finns ändå en förmåga att studera sig igenom ngt men för den sakens skull inte kunna implementera det i verkliga livet.....

Du får väl säga till vederbörande att du vill ha detta utfört av någon med mera hantverkskunskap, och kanske påpeka karriär byte vore att beakt?

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Det jobbet hade jag inte betalt en krona för
De ska även ta bort det utan någon kostnad

Coco748 Coco748 skrev:
PM

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tack. Är det brukligt att kraga upp plåten på det viset och sedan trä på en strut över?
Absolut!
Men endast duktiga plåtslagare klarar att göra detta på ett bra sätt.

Coco748 Coco748 skrev:
Han sa att han gått plåtslagargymnasiet och jobbat i 20 år
Känns som att det i alla fall är 2 olika plåtslagare som jobbat med ditt tak
En duktig.....å en lärling i början på sin lärlingstid.

Coco748 Coco748 skrev:
Min byggkunnige morbror säger nu att pga att han gjort denna strut över min skorsten
Är denna strut över ett skorstensrör ?
Nej nej nej, det går inte!

Man MÅSTE bygga låda runt ett skorstensrör (som kan isoleras)
Sedan klär man denna låda med plåt.

Skorstensrör med metallskydd på ett plåttak, omgiven av grönskande träd och en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Coco748
J jawen skrev:
Är denna strut över ett skorstensrör ?
Nej nej nej, det går inte!

Man MÅSTE bygga låda runt ett skorstensrör (som kan isoleras)
Sedan klär man denna låda med plåt.

[bild]
Ja exakt. Så nu kan jag inte elda i kaminen när det blir kallare ute. Så tills detta är rivet så kan jag inte nyttja min kamin vilket gör stugan obrukbar. Vi ska lägga en press över taket i eftermiddag.

• Ledsen
AMR74
  • Laddar…
Coco748
Här är offerten för 22kvm tak.

• Offertdetaljer för takarbete inkluderar leverans av material, containeretablering, och demontering av befintligt tak.
    Skapa konto
  • Offert för montering av dubbel falsad plåt, byte av råspont, installation av hängrännor, vindskivor och inklädning av skorsten för 22kvm tak.
    Skapa konto
  • Offert för takarbete på 22 kvm, med arbetskostnad 39 985 kr, material 19 930 kr, totalkostnad efter ROT-avdrag 47 973 kr.
    Skapa konto
  • Haha
  • Wow
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Coco748 Coco748 skrev:
Fråga företaget om dom kan tänka sig lägga upp lite bilder på ditt tak i reklamen och om inte, varför?

• Gilla
  • Haha
Donn och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.