Coco748 Coco748 skrev:
Ja vad ska man göra, skrattar åt min egen dumhet, dom var ju så trevliga, 28 fina omdömen på offerts. Fina bilder. Man får se det som ett spännande äventyr 😩🤣
Jag håller er uppdaterade och tack för era kommentarer , dom gjorde mig säkrare att det var galet.
Tyvärr är det ofta så här; oavsett bra recensioner och tidigare jobb i området. 😔

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ja det där var inget snyggt takjobb. Lejde själv en lokal plåtfirma för bandtäckning av ett tak. In i minsta detalj är det gjort för att vatten inte ska nå trävirket. Vid ränngavlar är det rejält byggt för att vatten från tak ska hamna i ränna, inte på ändträ.
Skulle aldrig ha godkännt det där jobbet och än mindre slutbetalning förrän det är rätt gjort.
Ta in en oberoende plåtis för en bedömning är mitt råd.

• Gilla
Coco748
  • Laddar…
Alltså va fan,

Det är duktigt när det är mer fel än rätt.
Du kan ne dom göra om allting
Är detta i Stockholmsområdet?

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
M MD11 skrev:
😳😳😳😳 … behövs inte ens en fackman för att inse att detta inte är ett tak. Alla vet att vattnen rinner ”nedåt”… kommer ju leta sig in på alla möjliga ställen…
Vatten rinner också uppåt, om det blåser.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M
L lig skrev:
Vatten rinner också uppåt, om det blåser.
Samt kapillärkraft… hoppas TS får detta omgjort. Köpte själv en gång en fastighet där plåtarbetet var felaktigt. Resulterade i söderfrusen murstock, ruttet undertak och två skadade takstolar… bara att göra om. Själv. Som tur var, inte huvudbyggnaden.

• Ledsen
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Aha, vad ska man göra om man har fått ett sånt jobb som inte ser riktigt rätt ut. Jag har klagat lite och ännu inte betalat men jag misstror att taket är hantverksmässigt gjort nu….
Ta in en oberoende besiktningsman och gör en besiktning innan du ens överväger att betala. Brukar löna sig.

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Coco748
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Alltså va fan,

Japp, Stockholm.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Alltså va fan,

Har @pelle plåttak någon besiktningsman att rekommendera?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag undrar verkligen hur den rörgenomföringen är gjord.
Just den är gjord "med erfarenhet" & kräver yrkeskunskaper.
Troligtvis avluftning från badrum/toalett, där rörets genomföring tätas i papp-skiktet.

Sedan falsar man upp en "krage" i själva takplåten, så att pipen du ser leder vattnet ut på takplåten.
Lagt massor med tid att göra en riktig hi-tech cad-skiss till dig, hoppas du förstår den 😉

CAD-skiss av ventilationsrör genom tak, med tätning och kragning i takplåten, handritad med rött på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
TerrorTorkel och 4 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Just den är gjord "med erfarenhet" & kräver yrkeskunskaper.
Troligtvis avluftning från badrum/toalett, där rörets genomföring tätas i papp-skiktet.

Sedan falsar man upp en "krage" i själva takplåten, så att pipen du ser leder vattnet ut på takplåten.
Lagt massor med tid att göra en riktig hi-tech cad-skiss till dig, hoppas du förstår den 😉

[bild]
Hoj!
Tack. Är det brukligt att kraga upp plåten på det viset och sedan trä på en strut över?
Datormaskiner är fantastiska. En så illustrativt pedagogisk illustration hade inte varit möjlig med papper och penna.

• Haha
  • Gilla
oscar_uppsala och 3 till
  • Laddar…
Så tråkigt för TS. Man vill ju tror det bästa om folk. Men då det är så ofta sånt här händer så måste man kanske skriva in i offertförfrågan. "Eftersom jag själv inte är expert kommer arbetet besiktigas av besiktningsman innan fakturan betalas". Som hantverkare måste det kännas trist att man ska kontrolleras, men det kanske får bort lurendrejera från marknaden.
Kanske finns det ett utrymme i marknaden för sådan tjänst på offert-tjänsterna där man kunde bocka i någon ruta för att skapa ett samarbete med besiktningsföretag direkt då offerten läggs. Blir givetvis dyrare men kanske värt det i slutändan. Intressant vad ni andra tror och tycker. Obs vill inte kapa tråden, så kanske en tumme upp emojji, eller någon annan emojji som visar på dåligt förslag.

• Gilla
Coco748
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Har @pelle plåttak någon besiktningsman att rekommendera?
Jag hoppar in här. När vi behövde en badrumsbesiktning för kanske 8 år sedan kontaktade vi besiktningsman.se. Jag måste medge att det var inte utan tillfredsställelse jag och min fru noterade hur den så tidigare så kaxiga och självsäkra byggaren svettades och stammade när besiktningsmannen upplyste honom om vilka regler som gällde. Badrummet blev åtgärdat utan extra kortnad och vi blev nöjda. Värt varenda krona.

• Gilla
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Hej, jag betalade en firma för ett falsat plåttak. Skulle behöva åsikter på hur det blev, känner mig skeptisk och har aldrig sett denna design förut?

Väldigt tacksam för svar!!!
Så här ser det ut när man tar betalt för saker man inte är kompetent för att utföra, såg bättre ut när plåtslagare eleverna gjorde sitt när jag på B&A utb.
Hoppas du inte betalat i fullo ännu för det där är inget godkänt plåtarbete.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hoj!
Tack. Är det brukligt att kraga upp plåten på det viset och sedan trä på en strut över?
Datormaskiner är fantastiska. En så illustrativt pedagogisk illustration hade inte varit möjlig med papper och penna.
Alltså jag är ganska säker på att den är falsad ihop med taket
En uppdriven kant som viks runt varandra

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Coco748
Intet Intet skrev:
Hoj!
Min byggkunnige morbror säger nu att pga att han gjort denna strut över min skorsten så kommer jag inte kunna elda när det är riktigt kallt ute eftersom kondens mellan plåtarna kommer att bildas. Har någon fler tankar om det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.