58 954 läst ·
274 svar
59k läst
274 svar
Hur blev mitt falsade plåttak tycker ni?
Tyvärr är det ofta så här; oavsett bra recensioner och tidigare jobb i området. 😔Coco748 skrev:
Ja det där var inget snyggt takjobb. Lejde själv en lokal plåtfirma för bandtäckning av ett tak. In i minsta detalj är det gjort för att vatten inte ska nå trävirket. Vid ränngavlar är det rejält byggt för att vatten från tak ska hamna i ränna, inte på ändträ.
Skulle aldrig ha godkännt det där jobbet och än mindre slutbetalning förrän det är rätt gjort.
Ta in en oberoende plåtis för en bedömning är mitt råd.
Skulle aldrig ha godkännt det där jobbet och än mindre slutbetalning förrän det är rätt gjort.
Ta in en oberoende plåtis för en bedömning är mitt råd.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Alltså va fan,
Det är duktigt när det är mer fel än rätt.
Du kan ne dom göra om allting
Är detta i Stockholmsområdet?
Det är duktigt när det är mer fel än rätt.
Du kan ne dom göra om allting
Är detta i Stockholmsområdet?
Samt kapillärkraft… hoppas TS får detta omgjort. Köpte själv en gång en fastighet där plåtarbetet var felaktigt. Resulterade i söderfrusen murstock, ruttet undertak och två skadade takstolar… bara att göra om. Själv. Som tur var, inte huvudbyggnaden.L lig skrev:
Ta in en oberoende besiktningsman och gör en besiktning innan du ens överväger att betala. Brukar löna sig.Coco748 skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Har @pelle plåttak någon besiktningsman att rekommendera?pelle plåttak skrev:
Just den är gjord "med erfarenhet" & kräver yrkeskunskaper.Intet skrev:
Troligtvis avluftning från badrum/toalett, där rörets genomföring tätas i papp-skiktet.
Sedan falsar man upp en "krage" i själva takplåten, så att pipen du ser leder vattnet ut på takplåten.
Lagt massor med tid att göra en riktig hi-tech cad-skiss till dig, hoppas du förstår den 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoj!J jawen skrev:Just den är gjord "med erfarenhet" & kräver yrkeskunskaper.
Troligtvis avluftning från badrum/toalett, där rörets genomföring tätas i papp-skiktet.
Sedan falsar man upp en "krage" i själva takplåten, så att pipen du ser leder vattnet ut på takplåten.
Lagt massor med tid att göra en riktig hi-tech cad-skiss till dig, hoppas du förstår den 😉
[bild]
Tack. Är det brukligt att kraga upp plåten på det viset och sedan trä på en strut över?
Datormaskiner är fantastiska. En så illustrativt pedagogisk illustration hade inte varit möjlig med papper och penna.
Så tråkigt för TS. Man vill ju tror det bästa om folk. Men då det är så ofta sånt här händer så måste man kanske skriva in i offertförfrågan. "Eftersom jag själv inte är expert kommer arbetet besiktigas av besiktningsman innan fakturan betalas". Som hantverkare måste det kännas trist att man ska kontrolleras, men det kanske får bort lurendrejera från marknaden.
Kanske finns det ett utrymme i marknaden för sådan tjänst på offert-tjänsterna där man kunde bocka i någon ruta för att skapa ett samarbete med besiktningsföretag direkt då offerten läggs. Blir givetvis dyrare men kanske värt det i slutändan. Intressant vad ni andra tror och tycker. Obs vill inte kapa tråden, så kanske en tumme upp emojji, eller någon annan emojji som visar på dåligt förslag.
Kanske finns det ett utrymme i marknaden för sådan tjänst på offert-tjänsterna där man kunde bocka i någon ruta för att skapa ett samarbete med besiktningsföretag direkt då offerten läggs. Blir givetvis dyrare men kanske värt det i slutändan. Intressant vad ni andra tror och tycker. Obs vill inte kapa tråden, så kanske en tumme upp emojji, eller någon annan emojji som visar på dåligt förslag.
Jag hoppar in här. När vi behövde en badrumsbesiktning för kanske 8 år sedan kontaktade vi besiktningsman.se. Jag måste medge att det var inte utan tillfredsställelse jag och min fru noterade hur den så tidigare så kaxiga och självsäkra byggaren svettades och stammade när besiktningsmannen upplyste honom om vilka regler som gällde. Badrummet blev åtgärdat utan extra kortnad och vi blev nöjda. Värt varenda krona.plåtrickard skrev:
Så här ser det ut när man tar betalt för saker man inte är kompetent för att utföra, såg bättre ut när plåtslagare eleverna gjorde sitt när jag på B&A utb.Coco748 skrev:
Hoppas du inte betalat i fullo ännu för det där är inget godkänt plåtarbete.
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Alltså jag är ganska säker på att den är falsad ihop med taketIntet skrev:
En uppdriven kant som viks runt varandra
Min byggkunnige morbror säger nu att pga att han gjort denna strut över min skorsten så kommer jag inte kunna elda när det är riktigt kallt ute eftersom kondens mellan plåtarna kommer att bildas. Har någon fler tankar om det?Intet skrev: